Επίκαιρη ερώτηση του ΚΚΕ για τα προβλήματα που δημιουργούνται από το κλείσιμο της Γέφυρας Σερβίων



 

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Απόστολος Αβδελάς): Πάμε στην τέταρτη με αριθμό 658/3-4-2023 επίκαιρη ερώτηση δεύτερου κύκλου του Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας κ. Λεωνίδα Στολτίδη προς τον Υπουργό Εσωτερικών με θέμα «Για το ζήτημα της υψηλής γέφυρας Σερβίων στην Περιφερειακή Ενότητα Κοζάνης και τα προβλήματα που δημιουργούνται από το κλείσιμό της, λόγω σοβαρών ζημιών».

Κύριε Στολτίδη, καλημέρα σας. Έχετε δύο λεπτά για το ξεκίνημά σας.

ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΣΤΟΛΤΙΔΗΣ: Καλημέρα σε όλους

Κύριε Υπουργέ, η δεύτερη μεγαλύτερη γέφυρα της χώρας, στα Σέρβια της Κοζάνης, πάνω από την τεχνητή λίμνη Πολυφύτου, έκλεισε με εισαγγελική εντολή αφού παρουσίασε σοβαρές ζημιές. Η συγκεκριμένη γέφυρα αποτελεί τμήμα του οδικού δικτύου που συνδέει την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και Περιφέρεια της Θεσσαλίας.

Η εξέλιξη αυτή ήταν προδιαγεγραμμένη, αφού από την κατασκευή της το 1072 δεν είχαν γίνει ποτέ εργασίες συντήρησης και ουσιαστική επιθεώρηση. Χαρακτηριστικό, επίσης, για το «ενδιαφέρον» του κράτους είναι ότι αγνοούνταν ως το 2022 τα σχέδια και οι μελέτες κατασκευής της γέφυρας, χωρίς τα οποία δεν μπορούσε να προχωρήσει η μελέτη αποκατάστασης της φέρουσα ικανότητάς της, αφού το 2012 υπήρξαν εμφανείς φθορές και το 2020 διαπιστώθηκαν σοβαρές ζημιές που έχρηζαν άμεσης επισκευής, σύμφωνα με προτάσεις επιστημόνων.

Από τότε χάθηκε, όμως, πολύτιμος χρόνος με το πινγκ-πονγκ των ευθυνών μεταξύ Υπουργείου και Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, σε αντίθεση με τις fast track διαδικασίες για πράσινες επενδύσεις και όχι μόνο, χάριν των κερδών των μονοπωλιακών ομίλων.

Με όλη αυτή την κατάσταση είναι δικαιολογημένη, προφανώς, η αναστάτωση ιδιαίτερα των κατοίκων του Δήμου Σερβίων, Βελβεντού που αγωνιούν για το πώς θα τα βγάλουν πέρα, αφού στην ήδη επιβαρυμένη καθημερινότητά τους, εξαιτίας της εφαρμοζόμενης αντιλαϊκής πολιτικής, προστίθενται νέα προβλήματα μετακίνησης, διανύοντας μεγαλύτερες αποστάσεις από και προς την εργασία τους, το σχολείο, την κάλυψη των εφοδιαστικών αναγκών, ενώ ακόμα πιο δύσκολη θα είναι η άμεση πρόσβαση στο νοσοκομείο.

Επιπλέον, σημειώνεται ότι η υποστελέχωση σε εξειδικευμένο επιστημονικό, τεχνικό προσωπικό -και όχι μόνο- στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας είναι μεγάλη. Το αποτέλεσμα είναι να μην μπορεί να γίνει ολοκληρωμένη επίβλεψη του απαρχαιωμένου στο μεγαλύτερο κομμάτι του οδικού εθνικού δικτύου πεντακοσίων εξήντα χιλιομέτρων, όπου βρίσκονται δεκάδες γέφυρες με ό,τι αυτό σημαίνει για τους εργαζόμενους και την ασφάλεια των διερχόμενων οδηγών.

Οι ευθύνες είναι διαχρονικές και όλων των κυβερνήσεων, γιατί δεν είναι στις ιεραρχήσεις και στις προτεραιότητές τους οι ανάγκες των πολλών, όπως αποδείχτηκε με τραγικό τρόπο. Είναι η ίδια η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης που στήριξαν και στηρίζουν όλα τα αστικά κόμματα και οι περιφερειακές αρχές.

Ερωτάστε, κύριε Υπουργέ, τι μέτρα θα πάρει η Κυβέρνηση, ώστε άμεσα να παρθούν όλα τα αναγκαία μέτρα με ευθύνη του κράτους και της περιφέρειας για την ολοκληρωμένη συντήρηση και επισκευή της γέφυρας, ώστε να εξασφαλίζεται η ασφαλής μετακίνηση των κατοίκων της περιοχής -και όχι μόνο-, να ενισχυθούν τα μέτρα συντήρησης του συνόλου του οδικού δικτύου, να επισπευστούν όλες οι απαραίτητες εργασίες, για να παραδοθούν άμεσα σε κυκλοφορία οι δρόμοι που είναι εγκαταλειμμένοι για χρόνια.

Και δεύτερον, τι θα κάνετε για να ελεγχθεί η Γέφυρα Ρυμνίου, ίδιας κατασκευής και χρόνων με τη Γέφυρα των Σερβίων και να στελεχωθούν όλες οι τεχνικές Υπηρεσίες της Περιφέρειας με το απαραίτητο μόνιμο εξειδικευμένο προσωπικό για την επαρκή, αναγκαία επίβλεψη, επιθεώρηση, συντήρηση του Εθνικού Οδικού Δικτύου της Δυτικής Μακεδονίας και των αντίστοιχων τεχνικών γεφυρών.

Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Απόστολος Αβδελάς): Και εμείς ευχαριστούμε, κύριε Στολτίδη.

Σε αυτή την ερώτηση θα απαντήσει ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών, ο κ. Πέτσας και μετά θα τον αποδεσμεύσουμε.

Πριν δώσω τον λόγο στον κ. Πέτσα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, γίνεται γνωστό στο Σώμα ότι τη συνεδρίασή μας παρακολουθούν από τα άνω δυτικά θεωρεία, αφού ενημερώθηκαν για την ιστορία του κτηρίου και τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της Βουλής και ξεναγήθηκαν στην έκθεση της αίθουσας «ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ», είκοσι πέντε μαθήτριες και μαθητές και τρεις συνοδοί εκπαιδευτικοί από το Δημοτικό Σχολείο Ταυρωνίτη Χανίων.

Η Βουλή σάς καλωσορίζει και σας εύχεται καλή πρόοδο!

(Χειροκροτήματα από όλες τις πτέρυγες της Βουλής)

Ορίστε, κύριε Πέτσα, έχετε τον λόγο για τρία λεπτά.

ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΠΕΤΣΑΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Θα ήθελα να ξεκαθαρίσω για άλλη μία φορά ότι δεν υπάρχει αρμοδιότητα του Υπουργείου Εσωτερικών για αυτά τα ζητήματα, αλλά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε συνεννόηση κατ’ αρχάς με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ιδίως όταν μιλάμε για μια Γέφυρα, είναι αρμοδιότητα της Περιφέρειας.

Έχει, όμως, σημασία να πούμε για μια τόσο σημαντική Γέφυρα που ενώνει την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας με την Περιφέρεια Θεσσαλίας ότι όπως αναφέρθηκε από τον κύριο Βουλευτή υπάρχουν ζητήματα διαχρονικότητας όσον αφορά την παρακολούθηση της λειτουργικότητας της Γέφυρας. Εγώ θα επικεντρωθώ, για να έχουμε όλοι την ίδια εικόνα, στις ενέργειες που έχει κάνει αυτή η Κυβέρνηση από το 2020 και μετά και θα καταθέσω φυσικά στα Πρακτικά την απάντηση που έχει δώσει η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, για να ξέρετε για την πρόοδο των εργασιών.

Το 2020 διαπιστώθηκε ότι υπήρχε ένα ζήτημα με βυθίσματα στη Γέφυρα, γι’ αυτό περιορίστηκε η ταχύτητα διέλευσης στη συγκεκριμένη Γέφυρα στα σαράντα χιλιόμετρα την ώρα και θεσπίστηκε μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος για ένα όχημα που διέρχεται τη Γέφυρα τους σαράντα τόνους.

Εν συνεχεία, με απόφαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών -πάλι το 2020- χρηματοδοτήθηκε η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας με το ποσό των 74.400 ευρώ, για να προσληφθεί τεχνικός σύμβουλος για να την υποβοηθήσει στην προετοιμασία τευχών δημοπράτησης και επίβλεψης μελέτης για την ολική συντήρηση της Υψηλής Γέφυρας των Σερβίων. Τα τεύχη δημοπράτησης παραδόθηκαν στον Δήμο στα μέσα του 2022 και ο προϋπολογισμός της μελέτης ανέρχεται σε 2.054.104,92 ευρώ.

Παράλληλα, ανατέθηκε μελέτη για τον οπτικό έλεγχο του φορέα και στα εσωτερικά, στο σημείο όπου εμφανίστηκε μια ρωγμή στην ανατολική πλευρά της Γέφυρας. Στις 10 Φεβρουαρίου 2023 υπεγράφη σύμβαση για το έργο της αποκατάστασης του τμήματος της ρωγμής με προϋπολογισμό 152.000 ευρώ. Κατά τη διάρκεια αυτών των εργασιών αποκαλύφθηκε ένα ζήτημα με εκτεταμένη οξείδωση των τενόντων προέντασης πλησίον της συγκεκριμένης ρωγμής και αυτό σημαίνει ότι μειώνεται η φέρουσα ικανότητα της Γέφυρας.

Για τους λόγους αυτούς και για λόγους ασφαλείας στις 11 Μαρτίου 2023 αποφασίστηκε από τη Διεύθυνση Αστυνομίας της Κοζάνης ο περιορισμός της κυκλοφορίας για οχήματα μεικτού βάρους ως τρεισήμισι τόνους και στις 17 Μαρτίου 2023 αποφασίστηκε η ολική διακοπή της κυκλοφορίας, καθώς διαπιστώθηκαν μικρομετακινήσεις στο σημείο της ρωγμής.

Επίσης, στις 14 Μαρτίου 2023 με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας οι Δήμοι Σερβίων, Βελβεντού και Κοζάνης κηρύχθηκαν σε κατάσταση ειδικής κινητοποίησης της Πολιτικής Προστασίας, προκειμένου λόγω επ’ απειλούμενου κινδύνου να δρομολογηθούν άμεσες επεμβάσεις αναβάθμισης για την ασφαλέστερη διέλευση οχημάτων και την αποφυγή τροχαίων ατυχημάτων του επαρχιακού οδικού δικτύου, το οποίο θα εξυπηρετεί τη διέλευση των βαρέων οχημάτων μέχρι την ολοκλήρωση των εργασιών αποκατάστασης στη Γέφυρα των Σερβίων.

Αυτές ήταν άμεσες ενέργειες, προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι δεν θα υπάρχει πρόβλημα με την ευστάθεια της Γέφυρας και προκειμένου να αποτραπεί κάποιο ζήτημα ασφάλειας. Αντιλαμβανόμαστε όλοι πλήρως την ταλαιπωρία των κατοίκων, των επισκεπτών και όλα αυτά τα ζητήματα που προκύπτουν από το κλείσιμο της Γέφυρας. Όμως, νομίζω ότι επίσης συμφωνούμε ότι η ασφάλεια είναι το νούμερο «1» στη συγκεκριμένη περίπτωση.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξης του χρόνου ομιλίας του κυρίου Αναπληρωτή Υπουργού)

Συγγνώμη, κύριε Πρόεδρε, αν μακρηγορώ, αλλά πρέπει να ακουστούν αυτά.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Απόστολος Αβδελάς): Είναι και σοβαρό το θέμα.

ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΠΕΤΣΑΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών): Είναι σοβαρό θέμα που σχετίζεται με την ασφάλεια όχι μόνο αυτής της Γέφυρας, αλλά γενικά των γεφυρών στην πατρίδα μας.

Η Περιφερειακή Ενότητα Κοζάνης προχωρεί σε εργασίες αναβάθμισης του οδικού δικτύου που χρησιμοποιείται ήδη για τη διέλευση των οχημάτων ιδίως εντός κατοικημένων περιοχών με την παράκαμψη, για παράδειγμα, του Οικισμού του Κήπου προϋπολογισμού 215.000 ευρώ και την επισκευή της Περιφερειακής Οδού Καισαρείας προϋπολογισμού 183.000 ευρώ.

Επομένως, αυτό που κάνουμε εμείς σε συνεργασία με το συναρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και με την Περιφέρεια και με τον Δήμο, με τους οποίους είχα από την πρώτη στιγμή επικοινωνία είναι ότι επιβλέπουμε την ταχύτητα στη διενέργεια αυτών των απαραίτητων εργασιών, προκειμένου, πρώτον, να παραδοθεί ξανά η Γέφυρα το ταχύτερο δυνατό στην κυκλοφορία και δεύτερον, να προχωρήσουν οι αναγκαίες διευθετήσεις και οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στις περιοχές, όπου σήμερα γίνεται με τον κύκλο της Λίμνης η κυκλοφορία.

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

(Στο σημείο αυτό ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών κ. Στυλιανός Πέτσας καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Απόστολος Αβδελάς): Ορίστε, κύριε Στολτίδη, έχετε τον λόγο.

ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΣΤΟΛΤΙΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, πάμε όπου βγει στα τρένα, διέρχεστε με δική σας ευθύνη στις γέφυρες και άραγε, φταίει η κακιά η χώρα, όπως λέτε; Γιατί τα στοιχεία δείχνουν ότι σε όλα τα καπιταλιστικά κράτη δεν υπάρχει κανένας έλεγχος. Όπως στους σιδηρόδρομους με τη συμφωνία όλων σας σε ευρωπαϊκό επίπεδο 13% ηλεκτρονική ασφάλεια και 87% τύφλα, το ίδιο και στις γέφυρες. Επτά χιλιάδες γέφυρες στην Ελλάδα και δεν ελέγχθηκαν ποτέ.

Η συγκεκριμένη έχει και την προηγούμενη του ίδιου του κατασκευαστή στην Ιταλία στη Γένοβα που κατέρρευσε με σαράντα τρεις νεκρούς. Από εκεί και πέρα, επιβαρύνθηκε όταν έκλεισαν τα Τέμπη με μεγάλα φορτία και για ανεμογεννήτριες, για τις οποίες έχουν δοθεί από την Κυβέρνησή σας δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ από τις τσέπες του λαού μας, που τσάκισαν γενικώς εκεί το περιβάλλον της περιοχής.

Όταν, όμως, είναι να ταΐζετε, κύριε Υπουργέ, τους επιχειρηματικούς ομίλους -μιλάμε για όλες τις κυβερνήσεις- το κράτος σας πάει σφαίρα. Αλλαγές χρήσεων γης στο πιτς φιτίλι, καταπάτηση περιοχών NATURA, χρήμα με τη σέσουλα. Όταν, όμως, είναι για τις λαϊκές ανάγκες, το κράτος σας δεν υπάρχει πουθενά, εγκλήματα στα τρένα, στις γέφυρες, στα σχολεία, όπου δεν έχει γίνει και εκεί κανένας αντισεισμικός έλεγχος, τα είπε και ο κ. Κατσώτης.

Τι λένε τώρα, όμως, οι επιστήμονες; Ακούμε και τους επιστήμονες. Λένε ότι αυτή τη στιγμή η σύγχρονη τεχνολογία δεν μας επιτρέπει δικαιολογίες ότι δεν βρήκαμε τα σχέδια, άρα, δεν μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε, γιατί υπάρχουν τέτοια εργαλεία που μπορούν να δουν μέσα στη δομή της γέφυρας και οποιοδήποτε πρόβλημα υπάρχει. Και δεύτερον, λένε ότι το κόστος της πρόληψης για την αποφυγή φυσικά τραγωδιών είναι πολύ φθηνότερο.

Και μιλάμε εδώ για πενήντα χρόνια χωρίς κανένα έλεγχο, κύριε Υπουργέ. Αφήσατε όλοι, βέβαια, όλες οι κυβερνήσεις, το Τμήμα Εκτέλεσης Συγκοινωνιακών Έργων της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας για ένα γερασμένο συνολικά δίκτυο πεντακοσίων εξήντα χιλιομέτρων μόνο με τέσσερις υπαλλήλους. Ε, πώς να γίνουν οι έλεγχοι; Και τώρα με τόσες χιλιάδες κόσμο στην περιοχή, δεν φτάνει που τους διαλύσατε τις ζωές με την ακρίβεια, με την ανεργία λόγω της απολιγνιτοποίησης στην περιοχή, τους φορτώσατε τώρα και χρόνο και κόστος και επιπλέον κινδύνους για την υγεία και τη ζωή τους.

Αυτό που βγαίνει, κύριε Υπουργέ, είναι ότι ό,τι έχει σχέση με τις ανάγκες του λαού μας τα αφήσατε όλα να σαπίζουν. Και αν θέλετε, το δείχνουν και τα ίδια στοιχεία στα οποία αναφερθήκατε ότι όλα που έχουν να κάνουν με πρόληψη αλλά και γενικώς ακόμα και την αναδόμησή τους είναι ψίχουλα μπροστά σε αυτά τα δισεκατομμύρια που μοιράζετε.

Δώσατε 4 δισεκατομμύρια ευρώ παραπάνω μόνο στο ΝΑΤΟ, από το 2% στο 5%, δώσατε 15 σε επιχειρηματικούς ομίλους και θα μπορούσαμε να λέμε εδώ ποσά.

Όμως, εδώ φαίνεται ότι περιμένατε όλες οι κυβερνήσεις, όταν έρχονται οι τραγωδίες στα τρένα, εδώ, εκεί, στα σχολειά και τα λοιπά, ο λαός μας να πέφτει πάντα στον λάκκο του «θα λογαριαστούμε μετά», ή του «δεν είναι ώρα για οργή και αγώνα, αλλά για θλίψη» κάποιων άλλων.

Ο λαός μας, όμως, νομίζουμε και η νεολαία έστειλε σε όλους σας με το έγκλημα στα Τέμπη ένα καθαρό μήνυμα, κύριε Υπουργέ: Να μην ξανατολμήσετε να βάλετε την υγεία και τη ζωή τους στην ίδια ζυγαριά με το κέρδος των παράσιτων.

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Απόστολος Αβδελάς): Εμείς ευχαριστούμε.

Ορίστε, κύριε Πέτσα, έχετε τον λόγο.

ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΠΕΤΣΑΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών): Κύριε Πρόεδρε, στη δευτερολογία μου θα κάνω μία πολιτική τοποθέτηση. Δεν θα κρίνω την ιδεολογική αφετηρία οποιουδήποτε, ιδίως όταν πρόκειται για εκλεγμένο Βουλευτή του Ελληνικού Κοινοβουλίου. Επιτρέψτε μου να πω ότι δεν δέχομαι σε καμία περίπτωση ότι κάποιοι εκφράζουν γνήσια τα συμφέροντα της χώρας και του λαού και κάποιοι άλλοι όχι.

Επίσης, δεν δέχομαι σε καμία των περιπτώσεων, κύριε Βουλευτά, ότι εμείς δεν νοιαζόμαστε για τη βιώσιμη ανάπτυξη και το περιβάλλον. Έχουμε αποδείξει το αντίθετο. Ιδίως δε για τα ζητήματα που σχετίζονται με την ασφάλεια, όπως είπα και πριν απαντώντας σε ερώτηση του κ. Κατσώτη, είναι η πρώτη Κυβέρνηση που έχει δρομολογήσει καθολικό προσεισμικό έλεγχο στα δημόσια κτήρια. Δεν θυμάμαι να υπήρχε κάτι στο παρελθόν.

Επίσης, για πρώτη φορά το Υπουργείο Εσωτερικών έχει θέσει σε κίνηση μέσω του Προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης», όπως είπα και πριν, προσεισμικό έλεγχο στα δημοτικά κτήρια και όπως είπα και πριν, έχουμε εντάξει ήδη έργα σε πενήντα δύο Δήμους που αφορούν πάρα πολλά δημοτικά κτήρια που τα επισκέπτονται καθημερινά πολίτες και δουλεύουν σε αυτά εργαζόμενοι.

Άρα, επαναλαμβάνω ως μια πολιτική τοποθέτηση σε καμία των περιπτώσεων δεν δέχομαι ότι υπάρχει κάποιος ο οποίος ενδιαφέρεται περισσότερο ή λιγότερο για την ασφάλεια των πολιτών.

Τώρα, για το συγκεκριμένο έργο, αυτό που πρέπει όλοι να αντιληφθούμε είναι ότι είναι ένας κομβικός άξονας αυτή η Γέφυρα, δεν μπορεί να περάσει πολύς καιρός για να αποκατασταθεί η βλάβη. Επομένως, κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν και εμείς και το Υπουργείο Υποδομών για να είμαστε σε συνεχή συνεννόηση με την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας που –επαναλαμβάνω- έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα για αυτό τον σκοπό, συνδράμουμε με πόρους.

Μιλώ καθημερινά με τους συγκεκριμένους δημάρχους, ιδίως τον Δήμαρχο Σερβίων και θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να αποκατασταθεί γρήγορα η βλάβη, πρώτον, για την ασφάλεια και δεύτερον, για να αποδοθεί το κόστος των μετακινήσεων και η ταλαιπωρία για τους πολίτες και τους επισκέπτες.

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Απόστολος Αβδελάς): Και εμείς ευχαριστούμε. Καλή συνέχεια και στους δύο.

Σχολιάστε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.