Πανελλήνιο Συνέδριο στην Φλώρινα με θέμα ‘Ο προσφυγικός κόσμος στην Ελλάδα μετά την συνθήκη της Λωζάνης: Ιστορία Εκπαίδευση Πολιτισμός Μνήμη’

 

Με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από την υπογραφή της Συνθήκης της Λωζάνης, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, το Π.Μ.Σ. «Επιστήμες της Αγωγής: Ζητήματα Ιστορίας, Ιστορικής Εκπαίδευσης και Εκπαιδευτικής Πολιτικής», το Εργαστήριο Τοπικής Ιστορίας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης και το Ινστιτούτο Ανθρωπιστικών Ερευνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, η Ελληνική Εταιρεία Ιστορικών της Εκπαίδευσης (ΕΛ.Ε.Ι.Ε.), η Περιφερειακή Ενότητα και ο Δήμος Φλώρινας

διοργανώνουν Πανελλήνιο Συνέδριο με θέμα με θέμα “Ο προσφυγικός κόσμος στην Ελλάδα μετά τη συνθήκη της Λωζάνης: Ιστορία, Εκπαίδευση, Πολιτισμός- Μνήμη” από 17 έως 19 Μαρτίου στην Αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Δήμου Φλώρινας (Νέο Πάρκο).

Σκοπός του συνεδρίου

Το Συνέδριο επιδιώκει να διερευνήσει τομείς της ιστορίας, της εκπαίδευσης, του πολιτισμού και της μνήμης των προσφύγων του 1922 και των απογόνων τους, από τη Συνθήκη της Λωζάνης μέχρι και σήμερα.

Θεματικές ενότητες

Ιστορία

  • Ιστορικές διαστάσεις του προσφυγικού ζητήματος: εγκατάσταση, αποκατάσταση, ανθρωπογεωγραφία, νομοθετικό πλαίσιο, αντίκτυπος στην ελληνική κοινωνία.
  • Πρόσφυγες και γηγενείς.
  • Ιστοριογραφικές προσεγγίσεις του προσφυγικού ζητήματος.
  • Συμβολή των προσφύγων στην οικονομία και στην κοινωνία.
  • Προσφυγικοί πληθυσμοί και ιδεολογία, εκλογικές συμπεριφορές, πολιτική εκπροσώπηση.
  • Προσφυγικοί πληθυσμοί: δημόσια υγεία και προνοιακές πολιτικές.
  • Το πείραμα της υποχρεωτικής ανταλλαγής, ο ρόλος της Κ.Τ.Ε., ανθρωπιστική κρίση.
  • Οι διεθνείς διαστάσεις του προσφυγικού ζητήματος: ο αντίκτυπος του προσφυγικού ζητήματος στον διεθνή Τύπο.
  • Ο ρόλος των διεθνών οργανισμών και οργανώσεων στο προσφυγικό ζήτημα.
  • Προσφυγικό ζήτημα και μουσουλμάνοι πρόσφυγες.
  • Οι κοινωνικές διαστάσεις του προσφυγικού ζητήματος: γυναίκες, ορφανά παιδιά, ο ρόλος των φιλανθρωπικών οργανώσεων περίθαλψης των προσφύγων.
  • Κοινωνική κινητικότητα στον προσφυγικό κόσμο.
  • Η εικόνα των προσφύγων στον ευγονικό λόγο.

Εκπαίδευση

  • Προσφυγική ιστορία και μνήμη στα προγράμματα σπουδών και στα σχολικά εγχειρίδια.
  • Διδακτικές προσεγγίσεις τυπικής και μη τυπικής μάθησης για την ιστορία, τη μνήμη των προσφύγων και το προσφυγικό τραύμα.
  • Η διδασκαλία των τραυματικών γεγονότων: η περίπτωση του προσφυγικού ζητήματος.
  • Μουσεία, εκθέσεις και συλλογές για τους πρόσφυγες: εκπαιδευτικά προγράμματα, εκπαιδευτικές δράσεις και εκπαιδευτικό υλικό.
  • Επετειακές εκδηλώσεις, επετειακός λόγος και αναπαραστάσεις των προσφύγων στο σχολείο.

Πολιτισμός-Μνήμη

  • Προσφυγική πολιτισμική κληρονομιά: πολιτισμικές πρακτικές, παιδεία, αρχιτεκτονική, αθλητισμός, τέχνες και τεχνικές, υλικός και άυλος πολιτισμός, τεκμηρίωση, ψηφιοποίηση, μουσεία και συλλογές.
  • Γενοκτονίες των Ελλήνων της Ανατολής: πολιτικές στρατηγικές, στάσεις και πολιτικές των κομμάτων, οι δράσεις των προσφυγικών σωματείων.
  • Η διαγενεακή προσφυγική μνήμη και εμπειρία μέσα από τις προφορικές συνεντεύξεις: η συμβολή τους στην Προφορική Ιστορία.
  • Δημόσια Ιστορία και προσφυγική μνήμη: ο ρόλος του Τύπου, των προσφυγικών σωματείων, των μνημείων, των επετειακών εκδηλώσεων.
  • Πρόσφυγες και προσφυγικές γενιές: ταυτότητες και ετερότητες.
  • Η προσφυγική μνήμη και οι αναπαραστάσεις της στη Λογοτεχνία.
  • «Τουρισμός της νοσταλγίας»: ταξίδια στους προγονικούς τόπους.

Σχολιάστε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.