Δημόσια τέχνη και μνήμη: Μία σχέση σε αμφισβήτηση – Γράφει η Κορίνα Χατζηπαναγιωτίδου για τον ανδριάντα του Μητροπολίτη Ιωακείμ



Ως τέχνη του δημόσιου χώρου ή αλλιώς δημόσια τέχνη, ονομάζεται η κάθε μορφή τέχνης η οποία τοποθετείται μόνιμα σε έναν υπαίθριο τόπο. Τα έργα της έχουνε τόπο αναφοράς και σχετίζονται με τον χρόνο. Η δημόσια τέχνη αποτελεί ένα μέσο μνείας, καθοδήγησης και άτυπη μορφή μάθησης. Μέσα απ’ αυτήν εντυπώνεται η κοινωνική σύσταση της περιοχής (Becker, 2004).

Μορφές δημόσιας τέχνης αποτελούν τα μνημεία, τα αγάλματα, οι ανδριάντες κοκ. και εντοπίζονται κυρίως σε πλατείες και σε μέρη όπου οι καλλιτέχνες εμπνέονται και δημιουργούν. Μέσα από την τέχνη μεταδίδονται οι ηθικές αξίες με θετικές συνέπειες στο κοινωνικό σύνολο. Διαμορφώνονται συνειδήσεις. Ενδυναμώνεται η αξιοπρέπεια, η ανθρώπινη δημιουργικότητα κ.ά. (Γέμτου,2015).

Ο ρόλος των μνημείων είναι να περάσουν στους πολίτες κυρίως τις μνήμες από διάφορα σημαντικά γεγονότα (γενοκτονίες, νίκες, πόλεμοι κ.ά.). Βέβαια η τοποθέτησή τους δεν είναι τυχαία.

Συνήθως τα συναντάμε σε μνημειακούς χώρους, τόσο για την ανάδειξη της πολιτισμικής τους ιδιοκτησίας όσο και για την αναγνώριση της ταυτότητάς τους. Τα μνημεία έχουν την δυνατότητα να μετατραπούν σε ισχυρά γνωρίσματα πολιτιστικού περιεχομένου τα οποία σχετίζονται άμεσα με τις μνήμες, τα ιστορικά γεγονότα, τις αξίες κ.ά.

Αν και η μνήμη μπορεί να μετασχηματιστεί, να αφαιρέσει ή να προσθέσει στοιχεία, τα μνημεία παραμένουν στην θέση τους για να υπενθυμίζουν τα ιστορικά γεγονότα.

Στην χώρα μας, την δημόσια γλυπτική, την συναντάμε από τα κλασικά χρόνια έως και σήμερα (Miles,2002 •Γιαλούρη,2010 •Βαϊνά,1997).

Τα δημόσια γλυπτά τοποθετούνται συνήθως σε πλατείες. Συνεπικουρούν στην διδασκαλία της τοπικής ιστορίας, δίνοντας την δυνατότητα στους πολίτες να μάθουν άμεσα μέσω της οπτικής και της αφής. Με αυτόν τον τρόπο η διάδοση και η διατήρηση της τοπικής ιστορίας επιτυγχάνεται αποτελεσματικά (Μπαντιμαρούδης,2011).

Πριν από λίγες μέρες, στην πόλη της Κοζάνης, τέθηκε το ζήτημα περί τοποθέτησης του ανδριάντα του Μητροπολίτη Ιωακείμ κοντά στο μνημείο της Εθνικής Αντίστασης, λίγα χιλιόμετρα μακριά από το κέντρο της πόλης.

Αυτό που ίσως προβληματίζει είναι κατά πόσο θα συντελέσει η τοποθέτηση του ανδριάντα στον νέο χώρο, τα παραπάνω;

Με την σωστή διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς από τους αρμόδιους φορείς, με σεβασμό στο παρελθόν, με την ορθή αντιμετώπιση του παρόντος και με τον σωστό σχεδιασμό του μέλλοντος, θα επιτευχθεί η διατήρηση της ιστορικής μνήμης.

Κορίνα Χατζηπαναγιωτίδου
Πολιτιστική Διαχειρίστρια,
MSc Πολιτιστικό Management

Βιβλιογραφία:
Βαϊνά, Μ. (1997), Θεωρητικό πλαίσιο διδακτικής της τοπικής ιστορίας για τον εικοστό πρώτο αιώνα, Gutenberg: Αθήνα
Γέμτου (2008). Ο κοινωνικός ρόλος της τέχνης. Επιστήμη και Κοινωνία: Επιθεώρηση Πολιτικής και Ηθικής Θεωρίας
Γιαλούρη Α. (2010). Πολιτισμός. Η Ανθρωπολογία στη Χώρα των Πραγμάτων. Αθήνα: Αλεξάνδρεια
Μπαντουμαρίδης. Φ., (2011). Πολιτιστική Επικοινωνία, Οργανισμοί, θεωρίες, μέσα. Αθήνα: Κριτική
Miles, M.B. & Huberman, A.M. (2002) The Qualitative Researcher’s Companion. Sage, Thousand Oaks
Becker J, (2004) . In: Richmond, A. (Ed). Handbook of Microalgal Culture: Biotechnology and Applied Phycology, Blackwell Publishing

5 σχόλια στο άρθρο “Δημόσια τέχνη και μνήμη: Μία σχέση σε αμφισβήτηση – Γράφει η Κορίνα Χατζηπαναγιωτίδου για τον ανδριάντα του Μητροπολίτη Ιωακείμ

  1. Κορίνα καλησπέρα και πολύ ωραία αυτά που γράφεις αλλά δεν διάβασα την άποψή σου σε καμία παράγραφο. Δεν κάνουμε έρευνα για εργασία παραθέτουμε απόψεις. Μου θύμησες εργασίες Πανεπιστημίου όπου οι καθηγητές ζητούσαν μεγάλη βιβλιογραφία. Η παράθεση γεγονότων είναι κάτι διαφορετικό από την παράθεση απόψεων.

    Σε παρακαλώ με ενδιαφέρει πιο πολύ η άποψή σου για το εάν πρέπει να τοποθετηθεί ή όχι και όχι απλά να θέτεις ερωτήματα που υπάρχουν προ πολλού.

    Τελικά εσύ πως απαντάς στο ερ’ωτημα να τοποθετηθεί ή όχι???

  2. Ακος ψυχης -Θεολογος

    - Edit

    Απαντήστε

    Η αρθρογραφος παρεθεσε τις επιστημονικες της θεσεις,ως νεος ανθρωπος.Εσυ κ γω που ανηκουμε στις ευπαθεις ομαδες σκεφτομαστε με διαφορετικο τροπο.ασε τα λουλουδια να ανθησουν!τους πηρες ολους απο τα μουτρα!διαρκως εισαι στην τσιτα,σταθεροποιησου σε μια μερια αν μπορεις,ολοι σε φταινε., μικροι κ μεγαλοι κ βγαζεις μια πρωτογνωρη αρηση.εχεις θεμα με τους ανθρωπους των γραμματων,γιατι αραγε;

  3. Αναρωτιέμαι και εγώ. Άραγε που τι βγήκα αυτή την “Άρηση”????

    Είμαι περίεργος……………………….

  4. Αμαν πια.διακρινω μια ευστοχη κριτικη σε βασικο σημειο του λογου μου.ΑΡΝΗΣΗ ηθελα να γραψω ,λεξη αλλωστε που σε χαρακτηριζει!επι της ουσιας εχεις να μας πεις τις αποψεις σου;τελικα θα μας πεις τι θες;εγω περιεργος δεν ειμαι αλλα δηλωσα τι ειμαι.εσυ γιατι μας το κρατας επτασφραγιστο μυστικο;ριξτο και ας πεσει χαμω!

  5. Αμαν πια:αραγε που τη βγηκες αυτη την Αρηση;κοροιδευεις εσυ ομως εγω οχι.απλα επισημαινω πως ο τροπος σου ειναι στην καλυτερη περιπτωση αστειος!αυτα και καλο μηνα!

Σχολιάστε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.