Με μια πρωτοφανή στα χρονικά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης απόφαση, στο αποκορύφωμα της οικονομικής κρίσης και της γενικότερης φτωχοποίησης του πληθυσμού, το δημοτικό συμβούλιο Σερβίων-Βελβεντού, σε μια τραγελαφική διαδικασία, υπερψήφισε την πρόταση της διοικούσας παράταξης (ή «πλειοψηφίας», με εισαγωγικά αν θέλετε), που προβλέπει αυξήσεις ανταποδοτικών δημοτικών τελών «Ηλεκτροφωτισμού και Καθαριότητας» μέχρι και 191%! Κι αυτό, στο όνομα της αντιμετώπισης ρύθμισης του υφιστάμενου χρέους προς τη ΔΕΗ που δεν αφορά μόνο τον δημοτικό ηλεκτροφωτισμό αλλά και τις καταναλώσεις ρεύματος για την ύδρευση, της οποίας υπάρχουν εκκρεμότητες έκδοσης λογαριασμών από το 2015 -άρα και ουσιαστική αδυναμία είσπραξης-, για την πλειοψηφία των καταναλωτών του Δήμου!
Οι αυξήσεις των τελών που ψηφίστηκαν, η σύγκρισή τους με τις υφιστάμενες τιμές και η ποσοστιαία αύξηση ανά δημοτική ενότητα, έχουν ως εξής:
– Δ.Ε. Καμβουνίων: ισχύουσες τιμές από 0,75/0,94 € ανά τετρ. μέτρο ανά κατοικία/εμπορική χρήση σε ετήσια βάση, διαμορφώνονται σε 1,30/1,130 ανά τ.μ., που μεταφράζεται σε αύξηση για τις κατοικίες σε ποσοστό 73% και τις εμπορικές χρήσεις σε ποσοστό 38%.
– Τ.Κ. Λιβαδερού: αντίστοιχα από 0,35/0,38 € ανά τ.μ. σε 1,02/1,02 ανά τ.μ., δηλαδή ποσοστιαία αύξηση τελών για τις οικιακές καταναλώσεις 191% και για τις εμπορικές κατά 168%!
– Δ.Ε. Σερβίων: αντίστοιχα από 0,80/0,80 ανά τ.μ. σε 1,44/1,44 € ανά τ.μ., ποσοστιαία αύξηση κατά 80% για οικιακές και εμπορικές χρήσεις.
– Δ.Ε. Βελβεντού: οι τιμές θα παραμείνουν ως έχουν, ήτοι 1,10 € ανά τ.μ για τις κατοικίες και 1,21 € ανά τ.μ. για τις εμπορικές χρήσεις, μεταβολή 0%.
Πρακτικά αυτό σημαίνει, ότι για μια μεσαία κατοικία 80 τ.μ., ο κάτοικος των Καμβουνίων (Μικρόβαλτο, Τρανόβαλτο, Ελάτη, Λαζαράδες, Φρούριο), θα κληθεί να πληρώσει ετήσια τέλη ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας 104 € αντί των 60€ που πλήρωνε μέχρι τώρα (επιβάρυνση-χαράτσι 44 €), ο κάτοικος του Λιβαδερού θα πληρώσει 82 € αντί 28 € που πλήρωνε μέχρι τώρα (επιβάρυνση 54 €), ο κάτοικος της Δ.Ε. Σερβίων (που περιλαμβάνει και τις ορεινές κοινότητες του Μεταξά, του Τριγωνικού και του Πολυρράχου) 115 € αντί 64 € (επιβάρυνση 51 €) και ο κάτοικος του Βελβεντού, για τα ίδια πάντα τετρ. μ. κατοικίας (80 τ.μ.) θα εξακολουθεί να πληρώνει 88 € (μηδενική επιβάρυνση).
Δηλαδή, πιο απλουστευμένα, για σπίτι 80 τ.μ., ο κάτοικος του Μικροβάλτου, του Φρουρίου κλπ θα πληρώσει 104 €, ο κάτοικος του Λιβαδερού 82 €, ο κάτοικος του Μεταξά, του Τριγωνικού (& όλης της ΔΕ Σερβίων) 115 € και ο κάτοικος του Βελβεντού 88 €.
Διαίρει και βασίλευε! Να διχαστούν οι κοινωνίες ή μάλλον να επιτείνουν το διχασμό που ήδη υφίσταται. Η συνεχής παρουσία της αστυνομίας έξω από το δημαρχείο, καθ’ όλη τη διάρκεια της συνεδρίασης, λέει πολλά…
Καταλύτης στις εξελίξεις ψήφισης της πρότασης ήταν η εμφάνιση από την Οικονομική υπηρεσία του Δήμου μιας κατάστασης χρέους προς τη ΔΕΗ με στοιχεία ανά δημοτική ενότητα, όπου η ΔΕ Βελβεντού παρουσιάζεται πλεονασματική, κατάσταση που είναι μεν πραγματική αλλά «εκτός θέματος» ως προς το θέμα του καθορισμού των ανταποδοτικών τελών Ηλεκτροφωτισμού και Καθαριότητας, αφού συμπεριλαμβάνει και τις καταναλώσεις ηλεκτρικής ενέργειας για την ύδρευση (το θέμα χρεώσεων στην «ύδρευση» δεν άνοιξε ακόμη…). Κάτι που ομολογήθηκε από δημοτικούς συμβούλους του Βελβεντού, ότι δηλ. οι σημερινές δαπάνες ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας για τη ΔΕ Βελβεντού είναι ισοσκελισμένες με τις χρεώσεις.
Η τροπή της υπερψήφισης μπορεί να θεωρηθεί σαν μια επιτυχία των κατοίκων του Βελβεντού, που έδωσαν βροντερό παρών -σωστά, έστω καθ’ υπερβολή και κάπως ανορθόδοξα σε δυο περιπτώσεις- στις συνεδριάσεις που συζητήθηκε το θέμα. Των κατοίκων του Βελβεντού που μπορεί να επιχαίρουν προσωρινά για τη «δικαίωσή» τους, αλλά είμαι βέβαιος ότι αν ποτέ ετίθετο θέμα κατάθεσης πρότασης καθορισμού αύξησης των τελών από τους ίδιους, δεν θα επιβάρυναν σε καμιά περίπτωση παραπάνω τον κάτοικο του Φρουρίου και του Μεταξά κατά 18% μέχρι 31% σε σχέση με του Βελβεντού. Γιατί απλά αυτό δεν στέκει σε καμιά λογική…
Η πολιτική του καθορισμού τιμών δημοτικών τελών θα έπρεπε να ξεκινήσει από την αρχή της δημιουργίας του Καλλικρατικού δήμου με την καθιέρωση ενιαίας τιμής για τα αστικά κέντρα του δήμου (Σέρβια, Βελβεντός) και κατά ένα ποσοστό μειωμένες για τα τις τοπικές κοινότητες, όπως γίνεται σχεδόν σε όλους του δήμους. Ή εναλλακτικά -κι ας κατηγορηθούμε για τοπικιστική θέση-, απόφαση για μειωμένες τιμές για τους κατοίκους των ορεινών όγκων, που, πέραν των Καμβουνίων και του Λιβαδερού, θα έπρεπε να συμπεριλαμβάνει και τις τοπικές κοινότητες του Μεταξά, του Τριγωνικού, του Πολυρράχου, του Καταφυγίου, του Παλαιογρατσάνου και της Αγίας Κυριακής Βελβεντού.
Κι αυτό, όχι με τη στενή έννοια του όρου ανταπόδοσης του κόστους ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας, αλλά του σεβασμού στους κατοίκους των οικισμών αυτών που βιώνουν δύσκολες καταστάσεις, που υπολείπονται των Σερβίων και του Βελβεντού σε έργα υποδομής και ποιότητας ζωής, που σε μεγάλο βαθμό κρατούν τα σπίτια τους για συναισθηματικούς λόγους, μένοντας εκεί ελάχιστες ημέρες το χρόνο, κρατώντας τις «ρίζες» τους και την «ταυτότητά» τους. Και απλά …πληρώνουν! Θα χρησιμοποιήσω κάτι που ακούστηκε στη διάρκεια της συνεδρίασης -ή στο διάλλειμα-, ότι οι μόνιμοι κάτοικοι του Καταφυγίου, Παλαιογρατσάνου και Αγίας Κυριακής σήμερα, το χειμώνα δηλαδή, δεν πρέπει να ξεπερνούν συνολικά τους 10! Γιατί -και- αυτοί που έχουν εκεί κατοικίες να μην δικαιούνται διαφορετικής αντιμετώπισης;
Η γενικότερη μέχρι τώρα χαώδης ανισοκατανομή έργων σε Σέρβια-Βελβεντό, σε βάρος των λοιπών τοπικών διαμερισμάτων και κυρίως του ορεινού όγκου των Καμβουνίων, με ότι αυτό συνεπάγεται, δεν πρέπει να διαχωρίζεται παντελώς από την υπόθεση αύξησης των τελών.
Η προσαρμογή της τιμολόγησης των τελών στην παραπάνω λογική, θα μπορούσε να γίνει και στην παρούσα φάση, υπολογίζοντας απλά σε μια ήπια μεσοσταθμική αύξηση τελών του δήμου μέχρι 15% (θα είχε μείωση για το Βελβεντό), η οποία τουλάχιστον θα ήταν σύννομη. Κι αυτό γιατί η κατατεθείσα πρόταση που υπερψηφίστηκε, κατά παραδοχή της πλευράς της εισήγησης, δεν αφορά στην ισοσκέλιση εξόδων-εσόδων των ανταποδοτικών τελών, αλλά σε πλεονασματικό αποτέλεσμα(!), για τη δυνατότητα σύναψης ρύθμισης 100 δόσεων με τη ΔΕΗ ΑΕ. Άρα δεν πρέπει να αποκλείουμε το ακραίο ενδεχόμενο η απόφαση να μην εγκριθεί από την εποπτεύουσα αρχή!
Το τραγελαφικό χρονικό της ψήφισης της πρότασης – Πως ψήφισε ο κάθε σύμβουλος
Η παρουσία δεκάδων κατοίκων του Βελβεντού, που ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση του συντονιστικού οργάνου για την επανασύσταση του Δήμου Βελβεντού και η παρουσία της αστυνομίας στο χώρο του δημαρχείου, έξω από την αίθουσα συνεδρίασης την Τρίτη 12 Δεκεμβρίου 2017, προϊδέασαν για μια «θερμή» βραδιά…
Η λαθεμένη -κατά την άποψή μας- καταψήφιση της οικιστικής αναμόρφωσης της Νεράιδας στο πρώτο τακτικό θέμα της συνεδρίασης που κράτησε περισσότερο από δυο ώρες, με την παρουσίαση των προτάσεων από στελέχη της ΑΝΚΟ, ίσως και από την άστοχη αρχική εισήγηση του θέματος που συμπεριελάμβανε και την τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου του οικισμού στην οποία αντέδρασαν λυσσαλέα δυο δημοτικοί σύμβουλοι-κάτοικοι της Νεράιδας (Παπαδόπουλος Στ., Παπαδόπουλος Μιχ.), κατέδειξε ότι η συνεδρίαση ξεκίνησε με …εκπλήξεις!
Η συζήτηση του θέματος αύξησης των ανταποδοτικών τελών αποχέτευσης που ακολούθησε, υπερψηφίστηκε σύντομα, με τον καθορισμό τιμής 40 € ανά σύνδεση στους βιολογικούς καθαρισμούς των Σερβίων, του Βελβεντού και της Νεράιδας (εφόσον λειτουργήσει), κατά πλειοψηφία με τρεις αρνητικές ψήφους.
Αξίζει να έχουμε υπόψη ότι απουσίαζαν από την αρχή της συνεδρίασης, ο σύμβουλος της πλειοψηφίας Δ. Ζάκης και οι σύμβουλοι της αντιπολίτευσης Γ. Μπάκανος και Β. Κουλιός (23 παρόντες επί συνόλου 26).
Στην έναρξη της συζήτησης αναπροσαρμογής των «τελών ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας», ο αντιδήμαρχος Θεόδωρος Κυριακίδης παρουσίασε την πρόταση της «πλειοψηφίας» με τις διακυμάνσεις στις τιμές αύξησης που εμφανίζονται παραπάνω (1,44/1,44 € ανά τ.μ. για τα Σέρβια, 1,10/1,21 € για το Βελβεντό, 1,30/1,30 € για τα Καμβούνια και 1,02/1,02 € για το Λιβαδερό). Οι πρώτες ερωτήσεις και τοποθετήσεις, κυρίως των επικεφαλής και συμβούλων της αντιπολίτευσης και ανεξάρτητων ήταν αρνητικές και διαφάνηκε ότι δύσκολα θα «περνούσε» η πρόταση, αφού περιείχε κραυγαλέες ανισότητες ανά δημοτική ενότητα και ήταν ακόμη κατά πολύ υψηλότερη σε τιμές από την εναλλακτική πρόταση της πλειοψηφίας που είχε κατατεθεί στην προηγούμενη συνεδρίαση και είχε απορριφθεί.
Κωνσταντόπουλος, Λιάκος και Ζορμπάς, επανέλαβαν ότι η μόνη λύση αντιμετώπισης του χρέους προς τη ΔΕΗ είναι η κατάθεση αιτήματος, με διαπαραταξιακή παρουσία, στο υπουργείο Εσωτερικών για ένταξη στο τρέχον πρόγραμμα πληρωμής ληξιπρόθεσμων οφειλών των δήμων. Στον καθορισμό ενιαίας τιμής για όλο το δήμο επέμεινε ο ανεξάρτητος σύμβουλος Θ. Παπαγεωργίου και τοποθετήθηκε αρνητικά στην ψήφιση, «για τα σκουπίδια» χαρακτήρισε ο Β. Κωνσταντόπουλος την εισηγητική πρόταση (δημιουργήθηκε από αυτό ένταση με τον εισηγητή αντιδήμαρχο Κυριακίδη που δεν είχε συνέχεια), παραθέτοντας αναλυτικά στοιχεία για τις καταναλώσεις και δαπάνες που αφορούν τον ηλεκτροφωτισμό και την καθαριότητα, με στοιχεία επιβάρυνσης για κάθε δημοτική ενότητα, πλην του Βελβεντού που τα παρουσίασε ισοσκελισμένα, χωρίς να τα προωθήσει σαν πρόταση της παράταξης, ενώ πρότεινε ακόμη διερεύνηση περιορισμού των καταναλώσεων που κατά την άποψή του εμπεριέχει προοπτική σοβαρών μειώσεων δαπανών, και τέλος -στο δια ταύτα- τοποθετήθηκε αρνητικά στην ψήφιση της πρότασης. Πρόταση για τιμολόγηση 1,00/1,00 € ανά τ.μ. για Σέρβια-Βελβεντό και 0,80/0,80 € για Καμβούνια και Λιβαδερό κατέθεσε ο Π. Λιάκος, που κατά την άποψή του θα προσέφερε στο σύνολο του δήμου αύξηση των εσόδων περί τις 120.000 €, που και αυτή δεν καταγράφηκε (!) ως πρόταση από τον πρόεδρο της συνεδρίασης Σταύρο Παπαδόπουλο. Αρνητικός στην ψήφιση οποιασδήποτε αύξησης ήταν ο σύμβουλος της αντιπολίτευσης Ν. Γεωργακόπουλος , για συζήτηση αύξησης τελών μόνο όταν υπάρξουν αναλογικά έργα και υποδομές στον ορεινό όγκο, είπε ο Γκουτζιομήτρος Μ., θετικοί στην ψήφιση οι ανεξάρτητοι σύμβουλοι καταγόμενοι από το Βελβεντό Τέτος, Κουκάλης και Κοσμάς, σαν «την πλέον μέχρι τώρα ρεαλιστική πρόταση» τη χαρακτήρισε ο Μ. Ζορμπάς.
Μεθοδευμένα (δεν εξηγείται αλλιώς), ο πρόεδρος της συνεδρίασης δεν έκανε αποδεκτή καμιά άλλη πρόταση για ψήφιση, σε αντίθεση με τις προηγούμενες συνεδριάσεις που έθετε σε ψήφιση 4-5 προτάσεις, που εκ των πραγμάτων καμιά δεν θα συγκέντρωνε τον απαιτούμενο αριθμό ψήφων(!).
Εν των μεταξύ αυτή την ώρα της ψηφοφορίας, απουσίαζαν από την αίθουσα της συνεδρίασης, ο αντιδήμαρχος Καμβουνίων Ε. Δισερής που είχε αποχωρήσει από την αίθουσα πολύ νωρίτερα, εκφράζοντας με αυτό τον τρόπο -απόλυτα αιτιολογημένο- την αντίθεσή του στην πρόταση της παράταξής του, ο σύμβουλος της πλειοψηφίας Θ. Παπαστέργιος (αποχώρησε 3-4 λεπτά πριν την ψήφιση), ο σύμβουλος της αντιπολίτευσης Γ. Παναγιωτούλας (αποχώρησε μετά από …διένεξη με το δήμαρχο) και ο ανεξάρτητος σύμβουλος Ν. Λαζαριώτης.
Στην καταμέτρηση κατόπιν ονομαστικής ψηφοφορίας, βρέθηκαν 10 θετικές ψήφοι και 9 αρνητικές, με τον απαιτούμενο αριθμό ψήφων για την υπερψήφιση τις 12 ψήφους (50% συν 1 επί των αρχικά 23 παρόντων συμβούλων), που σήμαινε βέβαια ότι η πρόταση είχε καταψηφιστεί. Στα συν είναι αυτό που ελέχθη, ότι η ισχύς της παρούσης απόφασης θα είναι με χρονικό ορίζοντα εφαρμογής ένα χρόνο. Φτάνει αυτό να γραφτεί στην απόφαση, και το κυριότερο, να εφαρμοστεί!
Σ’ αυτή την -πρώτη- ψηφοφορία ψήφισαν «υπέρ», οι σύμβουλοι της συμπολίτευσης Ζυγούρης Φώτης, Κυριακίδης Θεόδωρος, Τέτος Νίκος, Μαλιούρα Παναγιώτα και Χαραλαμπίδης Ευάγγελος, και οι ανεξάρτητοι Ζορμπάς Μίλτος, Παπαδημητρίου Ζήνων, Κουκάλης Δημήτρης, Κοσμάς Δημήτρης και Παπαδόπουλος Μιχάλης.
«Κατά» ψήφισαν οι σύμβουλοι της αντιπολίτευσης Κωνσταντόπουλος Βασίλης, Αλεξόπουλος Τάσος, Γκουτζιομήτρος Μιλτιάδης, Ιωαννίδου Δέσποινα, Μπρουσιόβας Αποστόλης, Λιάκος Πολυδεύκης, Γεωργακόπουλος Νίκος και ο σύμβουλος της συμπολίτευσης και πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Παπαδόπουλος Σταύρος.
Κάπου εκεί άρχισαν τα «παράδοξα»…
– «Φωνάξτε να έρθουν άλλοι δύο να τελειώνουμε», πρότεινε ο Ζυγούρης…
– «Πάμε για επιτροπεία», ακούστηκε να λέει ο Κυριακίδης και να συμπληρώνει ότι έχει και εναλλακτική πρόταση(!).
– «Επί επιτροπείας θα τετραπλασιαστούν τα τέλη την επόμενη μέρα», αποφάνθηκε ο δήμαρχος Θανάσης Κοσματόπουλος.
– «Δεν υπάρχει περίπτωση να αφήσουμε να συνεχιστεί η συνεδρίαση, αν δεν ψηφιστεί. Γιατί θα πληρώνουμε και αύριο το ίδιο», δήλωσε ο εκπρόσωπος των κατοίκων του Βελβεντού Μάκης Μπελιάς, προσερχόμενος, όπως και στην προηγούμενη συνεδρίαση, στο ενδιάμεσο των εδράνων των δημοτικών συμβούλων!
Λίγο πριν διαμαρτυρόταν από τα πρώτα καθίσματα της αίθουσας ο πρόεδρος του Λιβαδερού Βασίλης Αγοραστός (παρένθεση εδώ, ότι απουσίαζαν από τη συνεδρίαση οι πρόεδροι των Τ.Κ. των Καμβουνίων, ενώ είδαμε ακόμη τον πρόεδρο του Τριγωνικού, τους Σερβιώτες «ωσεί παρόντες», αλλά ούτε δείγμα παρουσίας πολιτών του ορεινού όγκου…)
Στη 10λεπτη διακοπή της συνεδρίασης κατέφυγε -και πάλι- ο πρόεδρος της συνεδρίασης, για την ανασύνταξη των «δυνάμεων» (την εύρεση 2 επιπλέον θετικών ψήφων δηλαδή) και την άρση του διαφαινόμενου αδιεξόδου!
Και το «θαύμα» έγινε! Με την επανέναρξη της συνεδρίασης, μετά το «διάλλειμα» που κράτησε περισσότερο από 20 λεπτά και ενώ η ώρα είχε ξεφύγει από τα μεσάνυχτα (00:05), βρέθηκε πρώτα η 11η ψήφος στο πρόσωπο του συμβούλου Θωμά Παπαστέργιου που επέστρεψε άρον-άρον στην αίθουσα ενώ είχε αναχωρήσει για το σπίτι του, και την οριστική «λύση» την έδωσε ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Σταύρος Παπαδόπουλος που «άλλαξε» την ψήφο του σε ΝΑΙ, δίνοντας τέλος στην κακόγουστη «παράσταση»! (δείτε στο video τη διπλή ψηφοφορία).
Στην ηπιότερη έκφραση θα χαρακτηρίζαμε την υπερψήφιση αυτής της πρότασης αύξησης των δημοτικών τελών άδικη και απαράδεκτη, στη χειρότερη απόφαση ντροπής…
Η ανακοίνωση του Βασίλη Κωνσταντόπουλου:
Υπέρογκες και άδικες αυξήσεις στα ανταποδοτικά τέλη του δήμου Σερβίων-Βελβεντού
Οι πολίτες θα πληρώσουν πάλι το μάρμαρο
Του Β. Κωνσταντόπουλου
Τεράστιες, άδικες και εξοντωτικές αυξήσεις στα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού που φθάνουν το 191,2 % επέβαλε η δημοτική αρχή κατά την χθεσινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου.
Συγκεκριμένα με χθεσινή απόφαση του δημοτικού συμβουλίου εγκρίθηκαν οι παρακάτω αυξήσεις στα ανταποδοτικά τέλη ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας:
– Δημοτική Ενότητα (Δ.Ε) Σερβίων:
-
Οικιακή χρέωση Από 0,8 €/τ.μ σε 1,44 €/τ.μ αύξηση 80%
-
Εμπορική χρέωση 0,8 « « 1,44 « « 80%
– Δ.Ε. Βελβεντού
-
Οικιακή « 1,1 « « 1,1 « « 0%
-
Εμπορική « 1,21 « « 1,21 « « 0%
– Δ.Ε. Καμβουνίων
-
Οικιακή « 0,75 « « 1,3 « « 73,33%
-
Εμπορική « 0,94 « « 1,3 « « 38,29 %
– Δ.Ε. Λιβαδερού
-
Οικιακή « 0,35 « « 1,02 « « 191,42%
-
Εμπορική « 0,38 « « 1,02 « « 168,42 %
Με την απόφαση αυτή οι κάτοικοι του Φρουρίου θα πληρώνουν 1,3 €/τ.μ, όταν οι ανταποδοτικές υπηρεσίες είναι σχεδόν μηδενικές, ενώ αντίστοιχα οι κάτοικοι των Σερβίων 1,44 €/τ.μ και του Βελβεντού 1,10 €/τ.μ.
Είναι προφανές ότι δημιουργούνται κατάφορες κοινωνικές αδικίες σε βάρος των μικρών και απομακρυσμένων οικισμών (Φρούριο, Μικρόβαλτο κ.λ.π., Πολύφυτο, Παλαιογράτσανο, Καταφύγι) υπέρ των αστικών κέντρων (Σέρβια, Βελβεντό).
Η απόφαση αυτή πέραν του ότι εισηγείται υπέρογκες, άδικες και εξοντωτικές αυξήσεις, στερείται κάθε νομιμοποίησης, αφού από καμιά οικονομική μελέτη δεν εξασφαλίζεται η ανταποδοτικότητα των υπηρεσιών ηλεκτροφωτισμού, δεδομένου ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που μας έχει προσκομίσει η δημοτική αρχή, τα ετήσια συνολικά έξοδα των υπηρεσιών ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας ανέρχονται στο ύψος των 953.256,76 ευρώ, ενώ τα ετήσια συνολικά έσοδα μετά τις αυξήσεις θα ανέλθουν στο ύψος των 1.047.973,04 ευρώ.
Επομένως με βάση τα παραπάνω δεν προκύπτει ανταποδοτικότητα των υπηρεσιών, υποκρύπτει έμμεση φορολογία και άρα η απόφαση στερείται κάθε νομιμότητας.
Είναι προφανές, η δημοτική αρχή αυτοσχεδιάζει υποβάλλοντας προτάσεις που στερούνται κάθε οικονομικής και πολιτικής τεκμηρίωσης αλλά και νομιμότητας, προκειμένου να υφαρπάξει την ψήφο των δημοτικών συμβούλων.
Κατά την τοποθέτησή μας στο δημοτικό συμβούλιο παρουσιάσαμε τα διαθέσιμα στοιχεία με βάση τα οποία συντάξαμε μια συνολική μελέτη για όλα τα ανταποδοτικά τέλη (καθαριότητας-ηλεκτροφωτισμού, ύδρευσης-αποχέτευσης), καθώς επίσης και τα συμπεράσματα – προτάσεις και τις ενέργειες, στις οποίες πρέπει να προχωρήσει η δημοτική αρχή προκειμένου ο δήμος να βγει από το αδιέξοδο.
Είναι προφανές ότι οι υπολογισμοί μας δεν έλαβαν υπόψη το χρέος που έχει δημιουργηθεί προς την ΔΕΗ και την ΔΙΑΔΥΜΑ για το οποίο η δημοτική αρχή πρέπει να βρει άλλους τρόπους για την εξόφλησή του ( επιχορήγηση από το Υπ. Εσωτερικών), όπως επανειλημμένα έχουμε εισηγηθεί.
Δεν μπορούμε να μετακυλύουμε στις πλάτες των πολιτών το κόστος από τις παραλείψεις και την αδράνεια της δημοτικής αρχής.
Κατά την διάρκεια της εισήγησής μας στο δημοτικό συμβούλιο είχαμε την ευκαιρία να αποδείξουμε ότι το πρόβλημα της γιγάντωσης του χρέους προς την ΔΕΗ, προέρχεται κυρίως από την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας για τα αντλιοστάσια της ύδρευσης.
Για παράδειγμα, από το σύνολο των χρεώσεων της ΔΕΗ για την περίοδο 2013-2017, ύψους 3,251 εκ.ευρώ για την Δ.Ε. Σερβίων, μόνο το 31,98 % (1,039 εκ. ) αντιστοιχεί σε δαπάνες καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού, το υπόλοιπο 68,02 % (2,211 εκ.) αντιστοιχεί σε δαπάνες ύδρευσης και αποχέτευσης.
Το πρόβλημα αυτό δεν θα υπήρχε αν η δημοτική αρχή είχε φροντίσει να βεβαιώσει και να εισπράξει τα έσοδα από τα τέλη ύδρευσης και αποχέτευσης για τα έτη 2015, 2016 και 2017 συνολικού ύψους 2,22 εκ. ευρώ.
Με την σημερινή απόφαση του δημοτικού συμβουλίου μεταφέρεται το έλλειμμα από τα ανταποδοτικά τέλη ύδρευσης-αποχέτευσης, στα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού.
Με άλλα λόγια η δημοτική αρχή εξ αιτίας της ανικανότητάς της να εισπράξει τα έσοδα από την ύδρευση-αποχέτευση, μετατοπίζει την ευθύνη των εσόδων στην ΔΕΗ που εισπράττει τα έσοδα καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού.
Συμπεράσματα-Προτεινόμενες ενέργειες
1. Από την αξιοποίηση των διαθέσιμων στοιχείων και τους υπολογισμούς μας προέκυψε ότι τα ανταποδοτικά τέλη ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας για την Δ.Ε Βελβεντού είναι απολύτως ισοσκελισμένα και προφανώς δεν υπάρχει κανένα πλεόνασμα. Οι κάτοικοι της Δ.Ε Βελβεντού πλήρωναν αυτά που τους αναλογούσαν. Επομένως τα ανταποδοτικά τέλη για την Δ.Ε. Βελβεντού πρέπει να παραμείνουν ως έχουν.
2. Η δημοτική αρχή πρέπει να αυξήσει τα έσοδα ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας, ελέγχοντας τα δηλωθέντα τ.μ για όλες τις οικίες και τα καταστήματα του δήμου, διευρύνοντας έτσι την εισπρακτική του βάση.
Η διασταύρωση στοιχείων μπορεί να διευκολυνθεί μέσω του κτηματολογίου που μόλις πρόσφατα καταρτίστηκε στον δήμο μας.
Και μόνο η διεύρυνση της εισπρακτικής βάσης του δήμου με τον έλεγχο των εμβαδών είναι ικανή να ισοσκελίσει τα ανταποδοτικά τέλη ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας.
3. Η δημοτική αρχή πρέπει να προβεί άμεσα στις παρακάτω ενέργειες για την μείωση των εξόδων ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας:
Εκκαθάριση μητρώου παροχών. Εκτιμάται ότι το ετήσιο συνολικό όφελος που μπορεί να φθάσει τις 50.000 ευρώ.
Μείωση της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας για φωτισμό, με τον περιορισμό της νυχτερινής περιόδου φωτισμού, αντικατάσταση λαμπτήρων φωτισμού κλπ.
Μείωση της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας για θέρμανση και ψύξη.
Έλεγχος του συνολικού βάρους που διακινείται από την ΔΙΑΔΥΜΑ Α.Ε. Εκτιμάται ότι μπορεί να επιτευχθεί οικονομία συνολικού ύψους πάνω από 30% ετησίως, περίπου 50.000 ευρώ.
4. Ομοίως να προβεί στις κατάλληλες ενέργειες για περιορισμό της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας για ύδρευση, μέσω του ελέγχου των παράνομων συνδέσεων και της κλοπής ύδατος, καθώς επίσης και της σπατάλης νερού που παρατηρείται ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες.
5. Η δημοτική αρχή να έλθει σε άμεση συνεννόηση με το Υπ. Εσωτερικών για την επιχορήγηση εξόφλησης ληξιπρόθεσμων οφειλών, συμπεριλαμβανομένων των χρεών προς ΔΕΗ και ΔΙΑΔΥΜΑ. Το σύνολο της επιχορήγησης μπορεί να φθάσει και τα 3,0 εκ .ευρώ.
6. Να ολοκληρώσει εντός του 2018 την βεβαίωση των τελών ύδρευσης και αποχέτευσης για τα έτη 2015-2017 ύψους 2,250 εκ. ευρώ. Η ενέργεια αυτή μπορεί να φέρει στα ταμεία του δήμου έσοδα της τάξης του 1,5 εκ. ευρώ.
7. Να εισπράξει μέρος των οφειλών των πολιτών προς τον δήμο, που μπορεί να φέρει έσοδα της τάξης των 500-700 χιλ ευρώ.
Οι αυξήσεις πρέπει να είναι η τελευταία ενέργεια στην προσπάθεια της ισοσκέλισης των ανταποδοτικών τελών. Χωρίς τις ενέργειες που προτάθηκαν είναι σαν να επιβραβεύουμε τους κακοπληρωτές, τους φοροφυγάδες, τους κλέφτες και να τιμωρούμε τους συνεπείς πολίτες.
Για λόγους λοιπόν ισονομίας και κοινωνικής δικαιοσύνης πρέπει να εξαντλήσουμε κάθε προσπάθεια αύξησης των εσόδων και την αντίστοιχη μείωση των δαπανών των ανταποδοτικών τελών, με τους τρόπους που προτείναμε.
Έτσι μόνο θα καταστούμε αξιόπιστοι απέναντι στους πολίτες.
Θα μπορούσαμε να συμφωνήσουμε σε έναν εξορθολογισμό των τιμολογίων των ανταποδοτικών τελών, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει κοινωνική δικαιοσύνη και θα έχουν γίνει οι ενέργειες που επανειλημμένα προτείναμε για την περιστολή των δαπανών και την αύξηση των εσόδων μέσω διεύρυνσης της εισπρακτικής βάσης.
Σήμερα όμως δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε σε μια πρόταση που εξοντώνει τους πολίτες, ιδιαίτερα στην παρούσα οικονομική συγκυρία.
Δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε σε μια πρόταση για αυξήσεις χωρίς να έχουμε εξαντλήσει κάθε δυνατότητα για νοικοκύρεμα του σπιτιού μας, χωρίς να εξαντλήσουμε κάθε δυνατότητα να περιορίσουμε τα έξοδα.
Γ.Μαστρ./mikrovalto.gr