Επιστολή «κόλαφος» του πρώην δημάρχου Κοζάνης κ. Γ. Παγούνη πρός τον «Δεσπότη» Κοζάνης – Δείτε αναλυτικά

Τέλος ΔΕΣΠΟΤΗ με τις επεμβάσεις και τις παρανομίες στις εκκλησίες, στα εξωκλήσια και ιδιαίτερα στο κτίριο της ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗΣ ΚΟΖΑΝΗΣ

Με το Βασιλικό Διάταγμα της 23-10-1938 (τεύχος Α΄) το κτίριο της ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗΣ ΚΟΖΑΝΗΣ χαρακτηρίστηκε ως διατηρητέο μνημείο και δεν επιτρέπεται καμία επέμβαση στο εσωτερικό της. Στην επισκοπή φιλοξενήθηκαν ΒΑΣΙΛΕΙΣ – ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΣ – ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΕΣ καθώς και ο ΜΑΚΕΔΟΝΟΜΑΧΟΣ ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ που το 1904 φιλοξενήθηκε με τους προκρίτους εν κρυπτώ για να δημιουργήσουν το ΑΝΤΑΡΤΙΚΟ για την απελευθέρωση της περιοχής ενάντια στους Τούρκους και τους Βούλγαρους.

Από το 1745 μέχρι και σήμερα 17 ΕΠΙΣΚΟΠΟΙ που έχουν θητεύσει δεν προέβησαν σε επεμβάσεις σεβόμενοι τους νόμους και το μοναδικό Βυζαντινό Μνημείο.

Πλην του σημερινού δεσπότη κ. Παύλου, κατά κόσμο ΠΑΥΛΟΣ ΑΛΕΞΙΟΥ, που εγκαταστάθηκε στο Επισκοπείο το έτος 2004, ο οποίος παρότι εγνώριζε άριστα το Επισκοπείο και τη διάταξη του Βασιλικού Διατάγματος, καθώς και την υπάρχουσα 17η Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων με έδρα τα Γρεβενά και ότι στην Κοζάνη αρμόδια και υπεύθυνη για τα διατηρητέα κτίρια είναι η κα ΤΣΑΠΑΛΗ και έδρα της υπηρεσίας το αρχοντικό ΒΟΥΡΚΑ, το 2009 απέστειλε επιστολή προς τον τότε Υπουργό Πολιτισμού κ. Αντώνη Σαμαρά με αρ. πρωτ. Μητρόπολης 486/26-06-2009 (σημειωτέον ότι την επιστολή τη γράφει ο ίδιος ο Δεσπότης) στην οποία αναφέρει ότι συνετάγη η αρμόζουσα μελέτη με την επιμέλεια της 11ης Εφορίας Αρχαιοτήτων Βέροιας, με προϊστάμενο τον κο Αντώνιο Πέτκο. ΓΙΑΤΙ;;;

Με εντολή του Δεσπότη περιφράχτηκε ο αυλόγυρος της Ιεράς Μητρόπολης με λαμαρίνες ύψους πέντε μέτρων που θύμιζε το «ΤΕΙΧΟΣ ΤΟΥ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ» και με το ΑΠΟΦΑΣΙΖΩ και ΔΙΑΤΑΖΩ ξεκίνησε την επέμβαση στο εσωτερικό της Μητρόπολης, δηλαδή να γίνει κατεδάφιση, που με μια λέξη περιγράφεται ως ΒΑΝΔΑΛΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΕΠΙΣΚΟΠΕΙΟ.

Η υπεύθυνη του Υπουργείου Πολιτισμού κ. Τσάπαλη έδωσε εντολή στο Δεσπότη να σταματήσει τις εργασίες και να απομακρυνθεί από το κτίριο. Αντί ο Δεσπότης να εισακούσει την κα Τσάπαλη, έδωσε με οργή εντολή στους εργαζομένους να συνεχίσουν την καταστροφή και έτσι δεν έμεινε τίποτα που να θυμίζει το διατηρητέο Βυζαντινό Μνημείο.

Στην επιστολή του, ο Δεσπότης γράφει, το κείμενο είναι ‘‘μνημείο για γέλια’’ και το καταγράφω αυτολεξεί «… ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΒΑΣΚΑΝΟ ΜΑΤΙ ΑΛΛΑΞΕ ΤΑΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΚΑΙΔΙΑΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΤΙΜΟΥ κας ΕΦΟΡΟΥ» και συνεχίζει να γράφει στην επιστολή του «ΩΣΤΕ ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΕΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ, ΑΦΟΥ ΘΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΕΙ ΕΠΙΣΚΟΠΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΜΟΥΣΕΙΟ». Ο Δεσπότης συνεχίζει στην επιστολή του « ευρύκαμεν δε και συμπαραστάτες δια την οικονομικήν ενίσχυσιν, τη ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ και δη τον εντιμότατον κο ΑΝΔΡΕΑ ΛΕΟΥΔΗ και τους εντιμότατους Νομάρχες Κοζάνης, πρώην και νυν».

Χρηματοδοτώντας με χιλιάδες ευρώ την προσπάθεια του ΔΕΣΠΟΤΗ δια τη συντήρηση της επισκοπής με χρήματα που έπρεπε να διατεθούν για την ανάπτυξη της περιοχής μας, όπως δόθηκαν και εκατομμύρια για διάσωση SUPER MARKET, για τζαμαρίες, για αποναρκοθέτηση του Γράμμου, αλλά και για διαδρομές στα όρη και τα βουνά.

Δεσπότη, με τη πίστη που ο λαός της Κοζάνης, αλλά και με δωρεές – αφιερώσεις και με προσωπική εργασία επί σειρά ετών προς τις εκκλησίες, τα εξωκλήσια αλλά και τη Μητρόπολη, κατάφερε να πείσει με τον τρόπο του τους Τούρκους να μην χτίσουν ΤΖΑΜΙ σε ολόκληρο το νομό Κοζάνης.

Δεσπότη γιατί έκλεισες τα εξωκλήσια;;; Γιατί έκλεισες τις βρύσες;;;

Έδιωξες τους πιο έντιμους Κοζανίτες από τα εξωκλήσια και τις βρύσες που τόσο πολύ σεβόντουσαν και αγαπούσαν. Με ποιο δικαίωμα τα έκλεισες;;; Με ποια δικαστική απόφαση;;;;

Δεν έχεις δικαίωμα να κλείσεις τα εξωκλήσια διότι είναι περιουσία του λαού και δεν υπάρχει καμιά δικαστική απόφαση που να δικαιώνει τις ενέργειες αυτές.

Ακόμα, ποιος έβγαλε από την Αγία Κυριακή και τον Άγιο Φανούριο τις καμπάνες;;;; Με ποιο δικαίωμα έκλεισες τις ΠΟΡΤΕΣ ΤΩΝ ΝΑΩΝ;;;; Γιατί κατάντησες τα εξωκλήσια ΕΡΜΑΙΑ;;;;

Δεσπότη, η εποχή που ζούμε σήμερα είναι δύσκολη. Έχουμε ανάγκη τις εκκλησίες και τα εξωκλήσια, να πηγαίνουμε με τις οικογένειές μας για προσευχή και κεράκι, να ξεσκάσουμε από την καθημερινότητα της ανέχειας και της ανεργίας που μαστίζουν την εποχή μας, να αλλάξουμε την καθημερινότητα της ζωής μας συν Θεό και Άρτον και Οίνον.

Στο νηπιαγωγείο της Κοζάνης, η μακαρίτισσα ΤΕΡΨΙΧΟΡΗ μας έμαθε το εξής τραγούδι:

ΕΚΕΙ ΨΗΛΑ ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ
ΕΙΝΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΡΗΜΙΚΗ
ΤΟ ΣΗΜΑΝΤΡΟ ΤΗΣ ΔΕ ΧΤΥΠΑ
ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΨΑΛΤΗ ΟΥΤΕ ΠΑΠΑ

Δεν αντέχουμε άλλο την εγκατάλειψη και την κατάντια στα εξωκλήσια μας. Θα τα επαναφέρουμε όπως ήταν πριν αιώνες που χτίστηκαν. Θα επαναφέρουμε το ΕΘΙΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ για κάθε εξωκλήσι, όπως κάθε χρόνο στον ΑΓΙΟ ΦΑΝΟΥΡΙΟ με τις φανουρόπιτες που στον εσπερινό γέμιζε από προσκυνητές, αλλά και με τις καμπάνες να χτυπάν, όχι όπως τώρα που δεν χτυπάν γιατί κάποιος ΑΘΕΟΦΟΒΟΣ τις έβγαλε…

Στο kozan.gr στις 25 Νοεμβρίου 2014 στις 12:55 στην ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ δημοσιεύτηκε μια δήλωσή σας. Είπατε: «ΑΓΑΠΩ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ, ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΤΟΥΣ ΕΜΠΙΣΤΕΥΟΜΑΙ».

Ακόμα, στην εορτή της Αγίας Αικατερίνης, στο ναό του Αγίου Νικολάου είπατε από άμβωνος παρουσία εκατοντάδων Κοζανιτών με θράσος χιλίων καρδιναλίων: «Είτε το θέλετε είτε όχι, εσείς οι Κοζανίτες, εγώ θα χτίσω το ναό της Άγιας Αικατερίνης στον προαύλιο χώρο του Επισκοπείου». Πράξη ανέντιμη Δεσπότη να στείλεις στα δικαστήρια το Δήμαρχο και το Δημοτικό Συμβούλιο Κοζάνης, του νέου Καλλικρατικού Δήμου, 168.000 ΛΑΟΥ, ζητώντας να αποχαρακτηριστεί το Ο.Τ. 267, 468 τ.μ. για λίγα ΑΡΓΥΡΙΑ και να πάρει απόφαση αποζημίωσης στο Δεσπότη βάσει του άρθρου 4 με αριθμό απόφασης 86/2015 του τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Κοζάνης, ενώ η προηγούμενη διοίκηση του Δήμου, αλλά και η αρμόδια Πολεοδομική Διοίκηση είχε τιμωρήσει το Δεσπότη με 3,200,00 ευρώ και την απομάκρυνση του τσιμέντου κατά παράβαση του Νόμου.

Την ενέργειά σου αυτή, για 468 τ.μ. να στερήσεις «από τα χαρούμενα νιάτα αλλά και τα περήφανα γηρατειά» που λέχτηκε από τον ΑΝΤΡΕΑ, αυτά τα λίγα τετραγωνικά που δεν είναι δικά σου αλλά της Ι.Μ.Σ.Κ. να τη θυμάσαι την ενέργειά σου αυτή, γιατί εμείς δεν θα την ξεχάσουμε ΠΟΤΕ!

Με αφορμή την απόφασή σου να χτίσεις την «ΑΙΘΟΥΣΑ ΔΕΞΙΩΣΕΩΝ», λες και δεν υπάρχει απέναντι η αίθουσα του αναψυκτηρίου του Δήμου. Στον ανατολικό χώρο και ακριβώς πίσω από τον ιερό ναό του Αγίου Δημητρίου που παράλληλα είχε χτιστεί ο ναός του ΑΓΙΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ, είχε δημιουργηθεί και το πρώτο νεκροταφείο για την πόλη. Στον χώρο αυτό ενταφιάστηκαν για πάνω από 250 χρόνια «ΟΙ ΠΡΟΠΑΠΠΟΥΔΕΣ ΜΑΣ». Ο ναός και ο χώρος αυτός είναι χαρακτηρισμένοι ως ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΟ ΜΝΗΜΕΙΟ.

Δεσπότη, είχες την υποχρέωση να ζητήσεις από την Πολεοδομία του Δήμου την έγκριση οικοδομικής άδειας προσκομίζοντας τα απαραίτητα έγγραφα σύμφωνα με τους νόμους της Πολιτείας. Εσύ, εφαρμόζοντας το δικό σου νόμο «ΑΠΟΦΑΣΙΖΩ ΚΑΙ ΔΙΑΤΑΖΩ» λές και είναι τσιφλίκι σου οι ναοί και τα εξωκλήσια, αλλά και η Ιερά Μητρόπολη, έβαλες τα μηχανήματα και άρχισες την αποχωμάτωση του χώρου. Αντιλήφθηκαν οι γείτονες και κατήγγειλαν το ΒΑΔΑΛΙΣΜΟ στο Δήμο και την Αστυνομία και ο υπεύθυνος Αντιδήμαρχος Πολεοδομίας του Δήμου κος Κ. Δεσποτίδης με την επέμβασή του σταμάτησε την αυθαιρεσία του Δεσπότη, απομακρύνοντας τα μηχανήματα. Ο κος Αντιδήμαρχος σε τηλεοπτικό κανάλι της Κοζάνης κατήγγειλε την ενέργεια του Δεσπότη (υπάρχει και ηχογραφημένη συνέντευξή του στις 10/8/2015 στο kozan.gr, καθώς και δημοσίευμα στις 7/8/2015 και ώρα 13:56 στο kozan.gr).

Ο Δεσπότης και οι κληρικοί είστε λειτουργοί του κράτους και έχετε την ευθύνη της λειτουργίας των ναών, των εξωκλησιών και φυσικά της Ι.Μ.Σ.Κ., το διορισμό των ευυπόληπτων χριστιανών για την εύρυθμη λειτουργία των εκκλησιών. Οι κ.κ. ΕΠΙΤΡΟΠΟΙ ορίζονται με τριετή θητεία, βάσει της απόφασης της Ιεράς Συνόδου, από το Δεσπότη, τον Αρχιμανδρίτη και τους Ιερείς της εκκλησίας, άνευ αμοιβής, με τη υποχρέωση να υπάρχει βιβλί Εσόδων – Εξόδων αλλά και Ισολογισμού – Προϋπολογισμού, έτσι ώστε να ενημερώνεται το Χριστεπώνυμοι Κοινό.

Δεσπότη επέτρεψέ μου να αναφερθώ στο διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη «Η επίσκεψις του Αγίου Δεσπότη». Το θεωρώ τόσο επίκαιρο…

Το διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη «Η επίσκεψις του Αγίου Δεσπότη» (1906) αποτελεί μια καυστική σάτιρα για την υπεροπτική, αλαζονική και υποκριτική συμπεριφορά ορισμένων ιεραρχών του ανώτερου κλήρου, οι οποίοι λησμονούν ότι κατά τον Δοσίθεο Ιεροσολύμων «είναι η ζώσα εικόνα του Θεού επί της γης» και ο ρόλος τους είναι πνευματικός, ότι οφείλουν να διδάσκουν το ποίμνιό τους, όχι μόνο με τα λόγια, αλλά και με τα έργα και το παράδειγμά τους, όπως συμβουλεύει ο Απόστολος Παύλος τον Τιμόθεο: «Τύπος γίνου των πιστών εν λόγω, εν αναστροφή, εν αγάπη, εν πνεύματι, εν πίστει εν αγνεία» (Α΄ Τιμ. 4:12).

Το ενδιαφέρον του Παπαδιαμάντη για τη στάση και την αποστολή των εκπροσώπων της Εκκλησίας μέσα στον κόσμο πηγάζει από τη βαθιά του θρησκευτικότητα. Γι’ αυτόν, η θρησκεία ήταν η πλατιά και ισχυρή βάση πάνω στην οποία όφειλε το Γένος να στηρίξει την πολιτική του. Άλλωστε, ολόκληρη η ουσία της πεζογραφίας του περικλείεται μέσα σε μια φράση του, που συμπυκνώνει το πολιτικό και λογοτεχνικό του δόγμα:

«Το επ’ εμοί, εν όσω ζω και αναπνέω και σωφρονώ, δεν θα παύσω, ιδίως κατά τας πανεκλάμπρους αυτάς ημέρας, να υμνώ μετά λατρείας τον Χριστόν μου, νε περιγράφω μετ’ έρωτος την φύσιν και να ζωγραφώ μετά στοργής τα γνήσια ελληνικά έθη. ‘‘Εάν επιλάθωμαί σου, Ιερουσαλήμ, επιλησθείη η δεξιά μου, κολληθείη η γλώσσα μου τω λαρρυγγί μου, εάν ου μη σου μνησθώ’’».

Για τον λόγο αυτό, ο Παπαδιαμάντης δεν διαπραγματεύεται με τον κοινωνικό ρόλο της Εκκλησίας, που ως δεσμός και διαμεσολαβητικός κρίκος των ανθρώπων που αποτελούν σύνολο και λειτουργούν ως σύνολο.

Έτσι, με αυτό το διήγημα, δεν διστάζει να στηλιτέψει εκείνους τους εκπροσώπους της, που λαμβάνοντας το ύπατο «αιδέσιμόν τε και φοβερόν» αξίωμα της αρχιεροσύνης υποκύπτουν στον εγωισμό και τη ματαιοδοξία και αποσκοπούν στην ικανοποίηση των προσωπικών τους φιλοδοξιών. Βέβαια, ο Δεσπότης του διηγήματος μπορεί να μην είναι η αντιπροσωπευτική εικόνα του «καλού ποιμένα εις τύπον Χριστού», ωστόσο είναι εγκρατής όσον αφορά τη διατροφή του, όχι λόγω νηστείας, άσκησης ή αυτοελέγχου αλλά λόγω ανάγκης, εξαιτίας των προβλημάτων υγείας που αντιμετωπίζει…

Παγούνης Γιάννης

ΥΓ: Η παρέμβασή μου αυτή γίνεται από αγάπη για τον τόπο μου καθώς και για την εικόνα της Ι.Μ.Σ.Κ., που δυστυχώς με τέτοιες ενέργειες που εκπέμπουν έλλειψη σεβασμού στην τοπική ιστορία και του πολιτισμού μας σε κτίρια και ήθος διοίκησης  απομακρύνουν τους δοκιμαζόμενους χριστιανούς συμπολίτες μου από τα δρώμενα της Ι.Μ.Σ.Κ.

Σχολιάστε