Δράση από το Κέντρο Πρόληψης Ορίζοντες του ΟΚΑΝΑ στην δομή Ανηλίκων Προσφύγων της Νεράιδας

 

 

Ομαλή συμβίωση και μέριμνα: Επιτακτική ανάγκη η πρόληψη κατά των εξαρτήσεων και της περιθωριοποίησης στα παιδιά πρόσφυγες

 

Τον Οκτώβρη που μόλις έφυγε, τόσο οι εργαζόμενοι όσο και οι έφηβοι φιλοξενούμενοι της Δομής Ασυνόδευτων ανηλίκων προσφύγων του Κοινωνικού Εκάβ «Νεφέλη 3» είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε ποικίλα βιωματικά εργαστήρια του  Kέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας «ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ» που εποπτεύεται επιστημονικά και χρηματοδοτείται από τον ΟΚΑΝΑ. Η ψυχολόγος του κέντρου πρόληψης Παναγιώτα Λαϊνά και η κοινωνιολόγος Αρετή Φουργκατσιώτη  πραγματοποιήσαν σειρά βιωματικών εργαστηρίων που αφορούσαν στην πρόληψη εξαρτητικών συμπεριφορών αλλά και στην συμπερίληψη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.

Οι ευάλωτες κοινωνικές ομάδες όπως οι πρόσφυγες στην προκειμένη περίπτωση τείνουν να εμφανίζουν συχνότερα εξαρτηρικές συμπεριφορές αλλά και περιθωριοποίηση, οπότε είναι απαραίτητο για το σύνολο του προσωπικού των δομών φιλοξενείας εν γένει να γνωρίζουν τρόπους προσέγγισης και διαχείρισης τέτοιων θεμάτων.

Σε πρώτη φάση το σύνολο των εργαζομένων της δομής  παρακολούθησε και συμμετείχε στο Βιωματικό Εργαστήρι «Εξάρτηση: ανθρώπινη ανάγκη ή εγκλωβισμός;» όπου επιχειρήθηκε μέσω της συζήτησης και της αλλελεπίδρασης:

  • Να εισαχθεί η έννοια της εξάρτησης.
  • Να αναδειχθεί η πολυσημία του όρου «εξάρτηση».
  • Να γίνει κατανοητή η αναγκαιότητα και η διαφοροποίηση των εξαρτητικών αναγκών των ανθρώπων. 
  • Να γίνει προσπάθεια προσέγγισης/ κατανόησης του εξαρτητικού φαινομένου. 
  • Να γίνει σύνδεση των παραπάνω με τη διάσταση της πρόληψης.

Ακόμη σε δεύτερη φάση, εξίσου σημαντική ακολούθησε Βιωματικό Εργαστήρι με την συμμετοχή των εφήβων της δομής και συγκεκριμένα το Βιωματικό εργαστήρι : «Επικοινωνία: ακούω, βλέπω, καταλαβαίνω» όπου πραγματοποιήθηκε σε τρεις διαφορετικές ομάδες παιδιών της δομής με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίησή τους ως προς την ανθρώπινη επικοινωνία (λεκτική και μη) και την ομαλή ένταξη σε μία διαφορετική από τις δικές τους κοινωνική πραγματικότητα. Οι έφηβοι αφού συζήτησαν τους τρόπους που προάγουν την καλή επικοινωνία μεταξύ τους, με τους εργαζόμενους της δομής,  αλλά και με τους συμμαθητές τους στο Δημόσιο Σχολείο, ασκήθηκαν σχετικά με ποικίλα παιχνίδια επικοινωνίας και θεατρικά.

Στόχος αυτής της συνεργασίας που δεν σταματάει εδώ είναι η πρόληψη της περιθωριοποίησης και συμπερίληψη όλων των μελών μιας κοινωνίας οπου πλέον και οι προσφυγικοί πληθυσμοί είναι αναπόσπαστο κομμάτι της.

Γράφει η Ασημίνα Βολάκη

Εκπαιδευτικός – Φιλόλογος

 

 

 

 

 

 

Σχολιάστε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.