Με την προμελέτη του Δήμου για το Ανοικτό κέντρο Εμπορίου Κοζάνης δημιουργείται πεζόδρομος στις οδούς Π. Μελά και Τριανταφυλλίδη με απαγόρευση διέλευσης αυτοκινήτων όπως και μια σειρά άλλων σοβαρών προβλημάτων

Τον Νοέμβριο 2018 υποβλήθηκε γιά έγκριση η προμελέτη γιά τις αναπλάσεις στους δρόμους και στις όψεις καταστημάτων μιάς περιοχής του κέντρου της Κοζάνης , ( Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου ).

Δήλωσαν συμμετοχή 129,[146], καταστήματα.

Αυτό το πρόγραμμα είναι πράγματι μιά καλή ευκαιρία πρέπει όμως να επιλεγούν προτάσεις σωστές και λογικές . Αν οι προτάσεις είναι λανθασμένες μπορεί η πόλη και η αγορά να υποστούν μεγάλες ζημιές .

Επειδή ελάχιστοι είναι ενημερωμένοι , ίσως ούτε 5 πολίτες ή έμποροι,θεωρώ εξαιρετικά χρήσιμο να ενημερωθούν όλοι οι κάτοικοι της Κοζάνης γιατί αφορά σε όλους και να τοποθετηθούν.

Στην ανωτέρω προμελέτη , που έγινε από τον Δήμο προβλέπονται τα παρακάτω :

1) “ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ ” των οδών Π. Μελά και Τριανταφυλλίδη : Από την Λεσχη Αξιωματικών- φανάρια- οδό Τριανταφυλλίδη μέχρι την οδό Χαρ. Μεγδάνη όπου το οδόστρωμα υπερυψώνεται στην στάθμη των πεζοδρομίων . Εκεί θα επιτρέπεται η διέλευση μόνο Αστικών Λεωφορείων ταξί [;], νοσοκομειακών , φορτηγών τροφοδοσίας κατ/των,και απορριματοφόρων ενώ θα απαγορεύεται η διέλευση όλων των ΙΧ αυτοκινήτων,μοτοσυκλετών και λοιπών οχημάτων.

Η ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ της Π. Μελά και Τριανταφυλλίδη ενώ παρέχει μικρό όφελος ως πεζοδρόμου γιατί πεζοδρομείται μια λωρίδα οδοστρώματος πλάτους μόνο 5μ ως 7 μ περίπου από την οποία θα διέρχονται τα Αστικά, ταξί κλπ. από την άλλη πλευρά δημιουργεί ΤΕΡΑΣΤΙΑ και αξεπέραστα ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ στο κυκλοφοριακό της Κοζάνης . Η λειτουργία της πόλης και της Αγοράς θα ΔΙΑΛΥΘΕΙ και το ευρύτερο κέντρο θα απειληθεί με ΕΡΗΜΩΣΗ.

Πρέπει να τονίσουμε ότι σ΄αυτήν την περιοχή οι πεζοί κινούνται με με άνεση λόγω της πολύ χαμηλής ταχύτητας των οχημάτων και της στάσης των λόγω των φαναριών, αλλά και λόγω των πολύ φαρδιών πεζοδρομίων που υπάρχουν εκεί.

Εδώ ο Δήμος εφαρμόζει την μελέτη του ΣΒΑΚ [ Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας ] σύμφωνα με την οποία εκτός των ανωτέρω :

Καταργεί 4.500 – 5.000 και πλέον θέσεις στάθμευσης

καταργεί την στάθμευση σε 100 δρόμους όπου περιλαμβάνονται όλοι οι κεντρικοί.

Απαγορεύεται -Αποτρέπεται η διέλευση αυτοκινήτων από το ευρύτερο κέντρο της πόλης.

Επεκτείνει την κεντρική περιοχή των πεζοδρόμων σε 55 οικοδομικά τετράγωνα , όπου απαγορεύεται η διέλευση και η στάθμευση αυτοκινήτων.

Δεν δημιουργεί καμιά νέα θέση στάθμευσης εντός της πόλεως, ούτε πάρκιγκ υπόγεια, ή υπέργεια . Χάνεται η μοναδική ευκαιρία με την ανάπλαση της πλατείας Λασσάνη να γίνει μεγάλο πολυόροφο υπόγειο πάρκιγκ με ευθύνη της σημερινής Δημοτικής Αρχής.

Δημιουργεί 5 πάρκιγκ στα χωράφια εκτός σχεδίου πόλεως στις εισόδους της πόλεως όπου καλούνται οι εισερχόμενοι να αφήνουν τα ΙΧ τους.

Δημιουργεί μιά σειρά ξεκομμένων ποδηλατοδρόμων οι οποίοι προκαλούν πολλαπλάσια προβλήματα από όσα λύνουν.

Πεζοδρομείται η οδός Αριστοτέλους όπου καταργούνται 235 θέσεις στάθμευσης, ήτοι όλες.

Με την ανάπλαση της πλατείας Λασσάνη και της οδού Ολύμπου και Φειδιπίδου που επίκειται καταργούνται 160 θέσεις στάθμευσης, και επίπλέον πολλές άλλες δεκάδες θέσεις γιά τους πέριξ δρόμους!

Το 95% των πολιτών είναι κάθετα αντίθετοι στο ΣΒΑΚ και στις ανωτέρω προτάσεις του .

Οι ΄Εμποροι και ο Εμπορικός Σύλλογος δεν θέλουν ούτε τις ανωτέρω πεζοδρομήσεις , ούτε κατάργηση καμιάς θέσης στάθμευσης . Ο δε μελετητής του OPENMALL κ. Καρυπίδης στην συγκέντρωση των εμπόρων στο Κοβεδάρειο δήλωσε και δεσμεύτηκε οτι : δεν θα καταργηθεί καμιά θέση στάθμευσης “, ενώπιον του αρμόδιου Αντιδημάρχου.. Θα θυμίσουμε επίσης ότι τόσο ο σημερινός πρόεδρος των Εμπόρων όσο και ο προηγούμενος προσυπέγραψαν το από 11-6-2018 Υπόμνημα 9 σελίδων κατά του ΣΒΑΚ , καί ιδιαίτερα κατά των πεζοδρομήσεων και κατά της κατάργησης θέσεων στάθμευσης , όπως και πλήθος εμπόρων υπέγραψαν ανάλογα υπομνήματα κατά του ΣΒΑΚ.

Επίσης με την πεζοδρόμηση της Π. Μελά δημιουργείται και το εξής σοβαρό πρόβλημα : Οταν έχουμε έντονες βροχοπτώσεις η Π.Μελά μετατρέπεται κυριολεκτικά σε ΠΟΤΑΜΙ σε όλο τα πλάτος του οδοστρώματος! η δε βόρεια σκάλα της πλατείας Νίκης γίνεται καταρράκτης.

Με την υπερύψωση του οδοστρώματος στο υψος των πεζοδρομίων το “ΠΟΤΑΜΙ” θα καταλάβει ολόκληρο το πλάτος των 15 μ. της π. Μελά και τo ΝΕΡΟ ΘΑ ΜΠΑΙΝΕΙ ΜΕΣΑ ΣΕ ΠΛΗΘΟΣ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ !!

Τα πεζοδρόμια έχουν ” εφευρεθεί ” γιά να ” εγκιβωτίζεται ” με ασφάλεια η κίνηση των οχημάτων , να είναι ασφαλής η κίνηση των πεζών, αλλά και υπό βροχή να μπορούν οιπεζοί να περπατούν σε σχετικά στεγνό πεζοδρόμιο . Η με ελαφρά καρδία κατάργηση πεζοδρομίων δημιουργεί πρακτικά προβλήματα στην κίνηση των πεζών υπό βροχή εκτός των άλλων .

Το ανωτέρω πρόβλημα δεν μπορεί να λυθεί με τοποθέτηση επί πλέον σχαρών στούς δρόμους γιατί είναι εντελώς ανεπαρκείς οι διατομές όλων των κεντρικών και μη αποχετευτικών αγωγών της Κοζάνης και δεν χωρούν τα όμβρια νερά σε περίπτωση εντόνων βροχοπτώσεων οι οποίες μάλιστα αναμένεται να αυξηθούν λόγω της κλιματικής αλλαγής.

Είναι δε εξαιρετικά δαπανηρό και δύσκολο να γίνει ένα δεύτερο και συμπληρωματικό αποχετευτικό δίκτυο.Με αυτές τις απόψεις συμφωνεί και η ΔΕΥΑΚ .

2) ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ της οδού Συντεχνιών : γίνεται υπερύψωση του οδοστρώματος στο ύψος των πεζοδρομίων , καταργούνται 2 παρκίδες : 2 αυτοκινήτων και περίπου 8-10 δικύκλων. Με την υπερύψωση θα υπάρξουν τα προβλήματα που προαναφέραμε σε περίπτωση έντονης βροχής , οι πεζοί θα κινούνται με δυσκολία, τα νερά θα μπαίνουν μέσα σε καταστήματα και θα χαθούν πολύ χρήσιμες θέσεις στάθμευσης. Ο δρόμος αυτός έχει πολύ μικρή κίνηση οχημάτων άνετα κινούνται οι πεζοί και σχετικά πρόσφατα έχει αναπλαστεί με σωστό τρόπο. Οι αλλαγές θα ζημιώσουν δεν θα ωφελήσουν. Οι παρόδιοι έμποροι και ιδιοκτήτες δεν τις θέλουν.

3) ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ της οδού Μακεδονομάχων. Προτείνουμε την  αντικατάσταση του υπάρχοντος πολύ ανώμαλου πέτρινου κυβόλιθου ο οποίος δημιουργεί προβλήματα στους πάντες με νέο τεχνητό .

Επίσης επειδή η Μακεδονομάχων είναι πολύ ήπιας κυκλοφορίας δεν χρειάζεται να πεζοδρομηθεί , γιατί εξυπηρετεί βοηθητικά την Μεγ. Αλεξάνδρου σε ώρες αιχμής πρός το συμφέρον όλων , πεζών και οχημάτων.

Ολες οι κατηγορίες των πεζών κινούνται άνετα. Το δέ πλάτος των πεζοδρομίων είναι ικανοποιητικό, όπως γράφει και η ανωτέρω προμελέτη.

4) ΘΕΣΕΙΣ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ : Στην ανωτέρω περιοχή ΑΚΕ (OPENMALL], υπάρχουν σε διαμορφωμένες παρκίδες και στην Πλ. Παπακωνσταντίνου 52 θέσεις στάθμευσης. δεν γίνεται σαφές από την προμελέτη αν και ποιές τυχόν καταργούνται ή οχι . Πάντως νέες θέσεις δεν δημιουργούνται.

5) ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΟΨΕΩΝ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ: Η προμελέτη θεωρεί την ανομοιομορφία και διαφορετικότητα στις όψεις των καταστημάτων ως κακόγουστη και προτείνει την “ανάπλαση ‘ των όψεων των 129 [ ή 146 ] καταστημάτων που συμμετέχουν γιά να δημιουργηθεί μιά ομοιομορφία ως εξής :

α) Οι κολώνες μεταξύ των κατ/των επενδύονται με Corten ( χάλκινη λαμαρίνα με επιγραφές ή σχέδια ).

β) η οριζόντια δοκός πάνω από την βιτρίνα θα επικαλυφθεί με πατητή τσιμεντοκονία γκρίζου χρώματος.

γ) Τοποθέτηση τεντών γκρί χρώματος.

δ) Φωτεινές επιγραφές – φωτισμός.

Προτείνουμε : επειδή στο 60%-70% περίπου των καταστημάτων υπάρχουν σωστές αρχ/κά και ακριβές επενδύσεις , όπως πχ ορθομαρμαρώσεις με τις οποίες καλύπτονται και οι οριζόντιοι δοκοί πάνω από την βιτρίνα, να υπάρξει κατά την Οριστική μελέτη,ΕΥΕΛΙΞΙΑ και σχετική προσαρμοστικότητα , ώστε να μην αναγκασθούν πολλοί ΄Εμποροι να αποχωρίσουν από το πρόγραμμα , πράγμα που δικαιούνται χωρίς επιπτώσεις.

Νομίζω ότι θα μελετηθεί κάθε ένα κατ/μα χωριστά, Νομίζω ότι στην περίπτωση μας δεν πρέπει να είναι το ζητούμενο απόλυτα η ΟΜΟΙΟΜΟΡΦΙΑ αλλά κυρίως να ”δένουν” σωστά οι όψεις των παρακειμένων καταστημάτων ως πρός την Αρχ/κή – Διακόσμηση. Πολλοί ΄Εμποροι θέλουν να ξεχωρίζουν τα μαγαζιά τους όχι να χάνονται στην ομοιομορφία. Θέλει πολύ δουλειά όμως γιά να επιτευχθεί καλό αποτέλεσμα.

ε) γιά να γίνουν τα παραπάνω ΑΠΟΞΗΛΩΝΟΝΤΑΙ και ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΟΝΤΑΙ από τις όψεις των κατ/των : – 1΄) 88 εξωτ. κλιματιστικές μονάδες [ Air condition ], οι οποίες δεν θα ξανατοποθετηθούν αν δεν χωρούν πάνω από τις νέες τέντες.Ετσι μάλλον καταργούνται τα αντίστοιχα Air condition.

2΄) 35 επενδύσεις όψεων σε 35 κατ/τα.

3΄) 105 κάθετες επιγραφές καταστημάτων .

4΄) 124 τέντες που υπάρχουν .

6) ΕΚΤΟΣ ΤΩΝ ΑΝΩΤΕΡΩ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΟΙ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΕΡΓΑΣΙΕΣ:

α) Ανάπτυξη 2 “έξυπνων” διαβάσεων επί της Π. Μελά. [ αισθητήρες αναγνώρισης πεζών, LED πάνελ στην άσφαλτο κλπ.]. Κόστος κατασκευής 49.600, επί πλέον κόστος συντήρησης. Στην περιοχή αυτή η κίνηση των οχημάτων είναι εξαιρετικά χαμηλή . Δεν χρειάζεται αυτό το σύστημα. Μάλλον θα περιπλέξει τα πράγματα. Ας γίνει κάπου αλλού. Χρειάζεται λογική διάκριση που εφαρμόζεις τι!

β) Προμήθεια εξοπλισμού συστήματος WI-FI στην περιοχή αυτή [ κόστος τοποθέτησης 60.615 ε , κόστος συντήρησης 2.500 ε /έτος.].

γ) Ανάπτυξη συστήματος έξυπνης στάθμευσης γιά 50 θέσεις στάθμευσης. [κόστος τοποθέτησης 43.338 ε κόστος συντήρησης 2.025 ε κατ΄έτος].

δ) Προώθηση και προβολή κατ/των του ΑΚΕ αυτού, 2 ψηφιακές οθόνες. [ κόστος 20.000 ].

ε) Προμήθεια ενός minibus χαμηλών εκπομπών διοξ άνθρακος. Ηλ/κό . Κόστος 270. 000 . Δεν γίνεται καμιά αναφορά ποιός και πως θα το διαχειρίζεται ;

Παρακαλούνται όλοι οι ΄Εμποροι , οι Ιδιοκτήτες , όλοι οι Κοζανίτες και κυρίως οι Υποψήφιοι Δήμαρχοι και Σύμβουλοι να μελετήσουν τα παραπάνω θέματα και να διατυπώσουν τις απόψεις τους γιά να γίνει το καλύτερο δυνατόν και να αποφευχθούν σοβαρά σφάλματα που θα ζημιώσουν την αγορά αλλά και όλη την πόλη.

Θα επαναλάβω την πρόταση μου να ΜΗΝ ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΘΕΙ η Π. Μελά και η Τριανταφυλλίδη που θα δημιουργήσουν τεράστια προβλήματα, αλλά ούτε και η Μακεδονομάχων και η Συντεχνιών. Οι κυβόλιθοι στην Μακεδονομάχων πρέπει οπωσδήποτε να αντικατασταθούν. Υπάρχουν και πολλά άλλα και ενδιαφέροντα θέματα να ασχοληθεί ο Δήμος.

Παρακαλείται η Δημοτική Αρχή να εγκαταλείψει τις ΑΚΡΑΙΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ με το ΣΒΑΚ που όμοιες δεν υπάρχουν πουθενά αλλού . Προέχει η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ μιάς πόλης και ακολουθεί πολύ παραπίσω η αισθητική.

Εδώ ο Δήμος θυσιάζει τα πάντα γιά την αισθητική και μόνο! ΚΡΟΥΩ τον ΚΩΔΩΝΑ του κινδύνου ΔΙΑΛΥΣΗΣ της Κοζάνης.

Χάρης Βαρδάκας
Πολ. Μηχ/κός
Κοζάνη

Σχολιάστε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.