Πώς να αντικαταστήσετε το κάπνισμα με το «άτμισμα»… και μετά να τα κόψετε και τα δύο

aerhu5a45UA4Ua4UJAQ4U46Q654

To 2015 η Υπηρεσία Δημόσιας Υγείας της Αγγλίας δημοσίευσε μια μελέτη, που αναρτήθηκε και στη huffingtonpost, που έδειχνε ότι το ηλεκτρονικό τσιγάρο είναι 95% λιγότερο επιβλαβές από τον καπνό. Εν συνεχεία το Αντικαπνιστικό Κέντρο Υγείας άρχισε να γνωστοποιεί τα οφέλη του ως πιθανής βοήθειας για τη διακοπή του καπνίσματος, ωστόσο επανέλαβε ότι «το προφίλ ασφάλειας των ηλεκτρονικών τσιγάρων ακόμη τώρα χτίζεται». To «άτμισμα» πλέον επαινείται παγκοσμίως, αλλά θα ήταν ανόητο να υποθέσει κανείς ότι δεν ενέχει κανέναν κίνδυνο. Ξέρω λοιπόν τι σκέφτεστε: «Μήπως το να αλλάζεις το κάπνισμα με το “άτμισμα” σημαίνει απλώς ότι αφήνεις μια ανθυγιεινή συνήθεια για μια άλλη;». Έχετε απόλυτο δίκιο. Ωστόσο το πέρασμα στον ψεκαστήρα δεν είναι το τελικό βήμα, είναι απλώς ένα μέρος ενός μεγάλου ταξιδιού που θα μπορούσε να κάνει τον τελικό στόχο πιο προσιτό.

Όταν πήρα συνειδητά την απόφαση να κόψω το κάπνισμα, είχα ήδη προχωρήσει στο «άτμισμα», όχι επειδή ήθελα να κόψω, αλλά επειδή ήταν δημοφιλές στον κοινωνικό μου κύκλο. Αν και το να κόψω το κάπνισμα ήρθε ως φυσική πρόοδος, μου πήρε τουλάχιστον έξι μήνες για να «απογαλακτιστώ» από το τσιγάρο. Από τη στιγμή που αποφάσισα να το κόψω, σύντομα κατάλαβα πως θα έπρεπε να σκεφτώ πολλά πράγματα πέρα από το να έχω πάντα εύκαιρο έναν ψεκαστήρα και να παίρνω μια τζούρα όποτε νιώθω τέτοια ανάγκη. Έπρεπε να κόψω τις συνήθειες και τις συνδέσεις γύρω από αυτές.
Αν σκοπεύετε όντως να κόψετε το κάπνισμα μέσω του «ατμίσματος» και δεν θέλετε να πέσετε στο ημίμετρο αφενός να εξαρτάστε από έναν ψεκαστήρα και αφενός να μην αποκαλείτε τον εαυτό σας καπνιστή, τα παρακάτω τρικ -βασισμένα σε δικές μου προσωπικές εμπειρίες- ίσως σας βοηθήσουν:

Εισπνεύστε σαν «ατμιστής»
Το κάπνισμα του τσιγάρου είναι εντελώς διαφορετικό από το «άτμισμα». Ενώ οι καπνιστές του τσιγάρου κάνουν γρήγορες τζούρες, οι «ατμιστές» έχουν την τάση να παίρνουν μεγάλες τζούρες. Αυτό συμβαίνει επειδή όλα τα τσιγάρα -ανεξαρτήτως μάρκας- είναι σχεδιασμένα να προσφέρουν μια ικανοποιητική ποσότητα καπνού με μια απλή ρουφηξιά. Οι «ατμιστές» όμως έχουν εκατοντάδες διαφορετικές συνθέσεις υγρών και ένα κουμπί έντασης, που σου επιτρέπουν να μεταβάλεις αυτή την εμπειρία. Μπορεί να σας φαίνεται λίγο παράξενο στην αρχή, ωστόσο, χωρίς ένα «ραβδάκι» τριών ιντσών να σας λέει πόσο πρέπει να εισπνεύσετε κάθε φορά, σύντομα θα ανακαλύψετε πως μία με τρεις πιο μεγάλες τζούρες θα είναι κάτι παραπάνω από αρκετές για να ικανοποιήσετε τις βραχυπρόθεσμες επιθυμίες σας.

Εκ των προτέρων προμήθεια
Σύμφωνα με την «Telegraph», η συνήθεια του «ατμίσματος» κοστίζει κατά μέσον όρο 30 ευρώ τον μήνα, ενώ όσοι καπνίζουν ένα πακέτο την ημέρα μπορεί να ξοδέψουν ακόμη και 300 ευρώ μηνιαίως. Αν και είναι πολύ φθηνότερο από το κάπνισμα, να περιμένετε πως θα ξοδέψετε κάποια χρήματα ξεκινώντας. Πάρτε δύο μπαταρίες (για να μην ξεμείνετε όταν η συσκευή σας χρειαστεί αλλαγή), τέσσερις ή πέντε σπείρες και μια αρκετά μεγάλη ποσότητα υγρού αναπλήρωσης  (e-liquid). Οι ψεκαστήρες έχουν όριο ζωής, επομένως το να έχετε εφεδρικά συστατικά θα εξασφαλίσει πως θα είστε καλυμμένοι όταν η συσκευή σας θα σταματήσει να λειτουργεί κανονικά. Όταν αποφασίζετε για το άρωμα, δεν θα ήταν σοφό να διαλέξετε κάτι που θυμίζει τη γεύση της αγαπημένης σας μάρκας τσιγάρου. Μην ασχολείστε τόσο τον υπερβολικό πειραματισμό κατά τα πρώιμα στάδια και είναι καλύτερα να διατηρήσετε τα πάντα οικεία.

Αναγνωρίστε τις αφορμές
Προσπαθήστε να μη σκέφτεστε το ταξίδι σαν διακοπή του καπνίσματος, αλλά σαν να κόβετε τις καπνιστικές σας συνήθειες. Κάθε φορά που ελέγχετε μια αφορμή για κάπνισμα, φέρνετε τον εαυτό σας ένα βήμα πιο κοντά στη διακοπή του. Κάντε μικρά βήματα και επικεντρωθείτε σε μικρότερους στόχους. Στην πραγματικότητα, η ολοκληρωτική διακοπή του καπνίσματος δεν θα έπρεπε να βρίσκεται στο μπροστινό μέρος του μυαλού σας κατά τα πρώιμα στάδια. Για παράδειγμα, αν τα διαλείμματα για γεύμα είναι αφορμή για τσιγάρο, αποφύγετε για λίγο να βρίσκεστε μαζί με άλλους σε ζώνη καπνιζόντων. Όταν νιώσετε σίγουροι, βάλτε ενσυνείδητα τον εαυτό σας σε αυτή τη δύσκολη θέση. Όταν θα έχετε σπάσει αυτή την αφορμή, επικεντρωθείτε σε άλλη αφορμή. Και όταν θα έχετε εξουδετερώσει -ή τουλάχιστον μειώσει- όλες τις αφορμές, η διακοπή δεν θα φαίνεται πια τόσο δύσκολο έργο.

Μη φοβάστε την αποτυχία!
Αυτό είναι ίσως το πιο χρήσιμο τιπ απ’ όλα. Όταν πάρετε μια ενσυνείδητη επιλογή να κόψετε το κάπνισμα, υπάρχουν δύο τρόποι που μπορείτε να το επιτύχετε: Μπορείτε να μειώσετε σταδιακά την ποσότητα των τσιγάρων που καπνίζετε ή να το κόψετε με τη μία. Δεν υπάρχει σωστή ή λάθος προσέγγιση. Το χειρότερο πράγμα που μπορεί να συμβεί είναι να σταματήσετε την προσπάθεια ύστερα από μια υποτροπή. Μη δείτε κάτι τέτοιο ως αποτυχία, αλλά ως μαθησιακή εμπειρία. Αναγνωρίστε την αφορμή που σας οδήγησε να υποτροπιάσετε και κάντε μια συνειδητή προσπάθεια να την αποφύγετε στο μέλλον.

Αν ξανασυμβεί, δεν τρέχει τίποτα, απλά ανασκουμπωθείτε και επαναλάβετε τη διαδικασία μέχρι να πετύχετε τον στόχο σας.
Το «άτμισμα» έχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα έναντι των άλλων μεθόδων διακοπής, καθώς αποτελεί άμεσο υποκατάστατο των τσιγάρων. Πάντως, αφ’ ης στιγμής έχετε πάρει τη απόφαση να κάνετε τη μετάβαση από το ένα στο άλλο, είναι σημαντικό να έχετε στραμμένο το βλέμμα σας στον στόχο να τα κόψετε όλα μαζί. Μειώστε σταδιακά το επίπεδο της νικοτίνης στο υγρό αναπλήρωσης μέχρι να φτάσετε στο μηδέν. Όταν δεν θα νιώθετε πια την ανάγκη για νικοτίνη, το μόνο που θα έχετε να κάνετε είναι να κόψετε εντελώς αυτή τη συνήθεια, πράγμα που θα είναι πιο εύκολο.

Το «άτμισμα» είναι ίσως καλύτερο για την υγεία σας, αλλά σίγουρα δεν είναι άμοιρο κινδύνων. Δεν έχει σημασία αν θα πάρει μέρες, βδομάδες, μήνες ή ακόμη και χρόνια για να το κόψετε, αρκεί να είστε στη σωστή κατεύθυνση. Αν χρειάζεστε κάποια ώθηση για ενθάρρυνση, ελέγξτε αυτό το χρονοδιάγραμμα καπνίσματος για να παρακολουθήστε την πρόοδό σας και πόσο θετικά επηρεάζει την υγεία σας.

Καλή τύχη!

Πηγή πρωτοτυπου: deaflavor

Σχολιάστε