Το μάθημα στο Λύκειο πριν 30 χρόνια και σήμερα – Του Χαράλαμπου Παπαδόπουλου



Λέει συχνά στις ομιλίες του ο Γέροντας π. Γεώργιος Αλευράς ότι από την χρήση του διαδικτύου και των κινητών από τους μαθητές ελάχιστα κερδίζει ο Θεός, αλλά σχεδόν όλο το κέρδος είναι αποκλειστικά του διαβόλου. Σίγουρα όμως δεν είναι μόνο αυτή η αιτία που το μάθημα στο Λύκειο σήμερα δεν έχει καμία σχέση με το μάθημα πριν 30 χρόνια.

Τότε μας συμβούλευαν άξιοι Διευθυντές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Διευθυντές Λυκείων να βοηθάμε τους μαθητές όχι μόνο δίνοντάς τους γνώσεις με το μάθημα αλλά και με την εμπειρία μας για τις παγίδες μέσα στην κοινωνία, όπως τα ναρκωτικά, το αλκοόλ, την εκμετάλλευση από επιτήδειους κλπ. Πραγματικά τότε μπορούσα να κουβεντιάσω λίγη ώρα με τους μαθητές για τέτοια καυτά θέματα και το μάθημα να γίνει κανονικά και να αφομοιωθεί από τους μαθητές. Σήμερα ακόμα και κάτι αστείο να τους πω, δύσκολα επανέρχονται οι μαθητές στην σοβαρή παρακολούθηση του μαθήματος.

Μεγάλο ποσοστό των μαθητών σήμερα είτε βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού, είτε παρουσιάζει διάσπαση προσοχής, είτε μαθησιακές δυσκολίες, είτε οτιδήποτε άλλο. Πριν 30 χρόνια όλα αυτά ήταν η εξαίρεση, σήμερα είναι ο κανόνας. Νομίζω ότι κάπως έτσι εξηγείται γιατί οι μαθητές δυσκολεύονται να συμμετέχουν σε συζήτηση για ένα σοβαρό θέμα. Τους έρχεται πιο φυσικό να χαζολογάνε και αυτό ακριβώς είναι η καθημερινή σχολική πραγματικότητα. Μόνο μη τα πείτε αυτά στο Υπουργείο Παιδείας επειδή θα του χαλάσετε το ταξίδι που κάμνει σε πελάγη ευτυχίας.

Για να μάθει ο μαθητής πρέπει να αφεθεί στον καθηγητή με εμπιστοσύνη. Μύηση είναι το μάθημα, όπως το έκαμνε ο μεγάλος Σωκράτης. Πριν 30 χρόνια αφηνόντουσαν οι μαθητές με απλότητα και ταπείνωση. Δυστυχώς σήμερα έχουν γεμίσει οι μαθητές με πονηριά και εγωισμό και δεν εμπιστεύονται τον καθηγητή. Μια αιτία είναι τα λόγια του π. Γεωργίου που ανέφερα στην αρχή. Άλλη αιτία είναι τα πολλά μπράβο από τους γονείς, την κοινωνία, το Υπουργείο Παιδείας, με αποτέλεσμα να φουσκώνουν από εγωισμό. Πόσοι γονείς σήμερα στην Ελλάδα δεν είναι προβληματικοί ; Ναι αλλά προβληματικοί γονείς, προβληματικά παιδιά.

Πόσες φορές πριν 30 χρόνια όταν οι μαθητές είχαν κενό επειδή απουσίαζε κάποιος καθηγητής, τους έκαμνα Χημεία ! Και οι καημένοι πρόσεχαν στο μάθημα χωρίς να παραπονιούνται που έχαναν το κενό τους. Σήμερα όχι Χημεία δεν μπορώ να τους κάνω, αλλά ούτε και κάποια αστεία ιστορία να τους πω ή κάποιο ανέκδοτο, ούτε καν να τους δείξω μια όμορφη ταινία στον διαδραστικό πίνακα. Μόνο στο προαύλιο να βρίσκονται στο κενό τους και να μην φύγουν από το σχολείο, και πολύ μας είναι !

Συνάδελφοι εκπαιδευτικοί Γυμνασίων και Λυκείων

Το μεγάλο πρόβλημα σήμερα, όπως σίγουρα έχετε διαπιστώσει και εσείς, είναι ότι οι περισσότεροι μαθητές μένουν άσχετοι σε όλα τα μαθήματα. Γι αυτό η μεγαλύτερη προσφορά μας είναι να κάνουμε όσο γίνεται καλύτερα το μάθημα. Μη τους λέτε τίποτα έξω από το μάθημα με την σκέψη ότι θα τους ωφελήσετε. Προσωπικά δεν τους λέω ούτε μια λέξη που δεν έχει σχέση με την Χημεία. Κι αφήστε τους αν θέλετε και πέντε λεπτά πριν το κουδούνι να χαλαρώσουν και να μιλήσουν μεταξύ τους, μήπως και κάνουν περισσότερη ησυχία στο μάθημα.

Μη ξεγελιέστε επειδή τους βλέπετε να διαβάζουν τα μαθήματα. Δεν γνωρίζουν οι περισσότεροι μαθητές πώς να διαβάζουν ώστε να μαθαίνουν. Οι μαθητές δεν παθαίνουν απ’ αυτά που διαβάζουν και τελικά κάμνουν απλώς πασάλειμμα γνώσεων. Να τους προσφέρετε την διδακτέα ύλη με τέτοιο τρόπο που να τους αναγκάζει να σκέφτονται. Έλεγε ο άγιος Παΐσιος : «Να μάθετε τα παιδιά να σκέφτονται. Μυαλό που δεν σκέφτεται έχει μέσα αντάρα».

Αυτό είναι το καλύτερο που μπορούμε να τους προσφέρουμε. Μια καλή μόρφωση σε όλα τα μαθήματα. Έτσι υπάρχει ελπίδα όταν κάποτε «έλθουν εις εαυτόν» όπως ο άσωτος υιός στην παραβολή του Χριστού, να διορθώσουν όλα τα στραβά που πήραν από τους γονείς, την κοινωνία, το Υπουργείο Παιδείας.

Και για να βοηθήσουμε και τον εαυτό μας να αντέξει την προβληματική κατάσταση στο σχολείο, μιας και σήμερα η αίθουσα διδασκαλίας μοιάζει με το καμίνι που έβαλε ο Ναβουχοδονόσορ τους Τρείς Παίδες στην Βαβυλώνα, ας κάμνουμε κάθε μέρα κι ένα κομποσχοίνι για τους μαθητές μας λέγοντας «Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τους δούλους σου». Είναι μυστήριο πως γίνεται, αλλά είναι εμπειρία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, πως όταν προσευχόμαστε για τους άλλους, στην πραγματικότητα βοηθάμε τον εαυτό μας.

 

4 σχόλια στο άρθρο “Το μάθημα στο Λύκειο πριν 30 χρόνια και σήμερα – Του Χαράλαμπου Παπαδόπουλου

  1. Στέλιος Κ καθηγ

    - Edit

    Απαντήστε

    όταν ένα παιδί
    κινδυνεύει να του επιτεθούν
    για να τον κάνουν κακο
    και πατήσει το κουμπί κινδύνου
    είναι διαβολική πράξη;
    το κέρδος το έχει ο διάβολος;
    ή γονείς που σωσανε τη ζωή του
    σκοπός του δασκάλου είναι
    να μάθει στα παιδιά να σκεφτονται!
    Αυτό ήταν το θεμέλιο της διδασκαλίας
    του Αριστοτέλη και ορθώς το επαναλαμβανουν
    και δασκαλοι και καθηγητες και ο Άγιος Παίσιος
    τελικά,κυρ Χαραλαμπε,ο Θεός κερδίζει και το καλο
    κο,όχι ο διάβολος!
    Σύμφωνα με την Καινή Διαθήκη, βλέπε πειρασμοί του Χριστού,
    ο διάβολος μπορεί να κάνει τα πάντα,ακόμα
    και θαυματα για να σαγηνευσει τον άνθρωπο,εδώ πήγε να
    μπερδέψει τον Χριστό,να του βάλει τρικλοποδια ,λέγοντας του
    ” αν είσαι υιός Θεού,κάνε τις πέτρες ψωμια”
    όλα τα κάνει ο διά
    βολος, τα πάντα εκτός ενός κι αυτό είναι
    ΤΟ ΚΑΛΟ.
    και παλιά εμείς οι μαθητές, δεν ήμασταν αγγελούδια όλοι
    και αθώες περιστερες,ούτε οι γονείς των σημερινών παιδιών
    είναι πιο πολύ προβληματικοί από τους παλιούς γονεις!
    ένας συμμαθητής μας ήταν πολύ άτακτος, πολύ ατακτος!
    και ο πατέρας του ,ο μηηηηηηη προβληματικοοοοοοος,
    μετά από κάθε αταξία, τον κρέμασε ανάποδα στο δένδρο
    και από κάτω κάπνιζε άχυρα, για να τον συνετισει!
    νέα παιδαγωγική κι ο δάσκαλος έβλεπε τη σκηνή αμιλητος!
    σαν να επιβραυευε τον γονέα μππρρρρρρρρ!
    και τώρα θυμήθηκα αυτό που έλεγε ο Καζαντζάκης στο βιβλίο,του
    ” δάσκαλε το κρέας δικό σου και τα κόκαλα σε μενα”
    κι αυτος;ηταν;ένας νορμάλ γονιος;
    η ο αρχέγονος του διαβόλου και πολυυυυυυυ μηηηηηηηη
    προβληματικοοοοοοοος!
    έζησα σε οικουροφειο,εκεί έκανα τις πιο πολλές φιλιεςμου
    ,μιας και γνώρισα πολλά παιδιά από γειτονικά χωρια!
    Ο,Διευθυντής του οικοτροφειου ήταν παπάς και φυσικός,
    ένας πολύ γλυκός άνθρωπος, πάντα έτοιμος, να μας βοηθήσει
    στα μαθήματα,πάντα γελαστος!
    είχαμε όμως καθ έναν παπά,τον οποίο φωνάζαμε τσομπανο,
    ίσως έτσι να τον βάφτισαν,ούτε το όνομα του ξεραμε!
    έμπαινε 6.30 για εγερτήριο,είχε μια γκλίτσα
    ανάμεσα σε αυχένα και πλατη και έλεγε,
    σηκωθείτε γαϊδούρια, να κάνουμε προσευχη!
    όσα χρόνια ζω και κουράζω τη γη που την πατώ και αυτή πονάει,
    πότε δεν είδα γάιδαρο,να προσεύχεται, ούτε να κάνει
    κομποσχοινι!
    αυτή ήταν πιο νέα παιδαγωγική, Μοντεσσόρικη( καμία σχεση)

    ΤΟ ΚΑΛΟ!

  2. Ούτως ή άλλως,εσείς οι χριστιανοί κε Παπαδόπουλε τον εατούλη σας και την πάρτη σας κοιτάτε.Και η -δήθεν- αγάπη σας προς τον πλησίον έχει καθαρά ωφελιμιστικό σκοπό.Για να κερδίσετε μια θέση στον παράδεισο σας.Αν ανακαλύπτατε πως δεν υπάρχει κάτι μετά το θάνατο και πως όλα είναι εφευρέσεις και παραμύθια κάποιων επιτήδειων για να περνούν καλά,ουαί και αλλοίμονο μας.Θα μας τρώγατε ζωντανούς.Οχι εσείς προσωπικά.Δεν σας έχω για τέτοιον.Αν και ποτέ δεν ξέρεις.

  3. Στέλιος Κ καθηγ

    - Edit

    Απαντήστε

    κε Παπαδόπουλο,από τότε
    που δημιουργήθηκε Ο πρώτος
    άνθρωπος μέχρι τα χρόνια των πατεράδων
    είχαμε πάντα πολέμους,είτε η Ελλάδα
    πολεμούσε με άλλα κράτη,είτε η Ελλάδα
    πολεμούσε με την Ελλάδα εμφυλίου πολεμοι!
    ξεκίνησε η ελληνική επανάσταση και στην Ελλάδα
    συγχρόνως άρχισαν και οι εμφυλιοι!
    τα πράγματα ήταν αγριεμέν, συλληψες,φόνοι
    καταστροφή των παντων!
    αγριευαν οι μεγάλοι,αγριευαν και τα παιδια!
    ειδικά στο εμφύλιο του 1947- 1949,όταν οι λαοί
    ψάχνανε να βρουν τα κομμάτια τους,να ορθοποδήσει
    και ν αναστηθούν,ν αρχίσουν να πηγαίνουν μπροστά,
    δημιουργώντας κοινωνίες και οικονομική εξέλιξη,
    εμείς στην Ελλάδα, είχαμε τον σκληρό εμφύλιο,
    πόλεμο και αδελφός σκότωνε τον αδελφό ή και τον
    πατέρα του!τα πάντα μυριζαν από τον καπνό του πολεμου!
    μισή,πάθη,λάθη,κιμολα αυτά είχαν αντανάκλαση στις μικρές
    και αφταιχτες ψυχές των,παιδιων!
    κι μέρος από τα κατάλοιπα εκεινου του αδελφοκτονου
    πολέμου,έμειναν ανεξιτηλα ,στη δικά μας γενιά και λιγότερο
    στα νέα μας παιδια!
    παραδειγμα: είμαστε ένα μικρό κράτος, με 300 βουλευτες,
    ενώ τα πολιτισμένα κράτη 150 βουλευτες,έχουμε 66 υπουργούς,
    ενώ τα άλλα κράτη έχουν 25 βουλευτες μέχρι 40!
    και μέσα σ αυτά έχουμε 8 κοινοβουλευτικα κομματα
    και έχουν τόσο μίσος μεταξύ τους,αρκεί να παρακολουθήσει
    κάποιος μια ημερήσια Βουλή ολομελειας!
    Ο πρωθυπουργος κατηγορεί την αντιπολιτευση για όλα,
    η αντιπολίτευση κατηγορεί τον πρωθυπουργό και την
    κυβέρνηση του για ολα!
    δεν συμφωνούν πουθενα!
    πότε ένα νομοσχέδιο της συμπολιτευσης,δεν ψηφίστηκε
    εξ ολοκλήρου από σύσσωμη την αντιπολιτευση!
    δεν συμφωνούν πουθενα!
    χωριά που όταν μιλάει κάποιος από του βήματος
    της Βουλής, ακούγονται κάτι γαλλικά, που ωχριουν μπροστά τους
    τα γαλλικά του Κολοκοτρωνη και του Καραϊσκάκη!
    δεν τ ακούμε γιατί κλείνει τα μικρόφωνα τηςωΒουλης!
    και όλα τα παραπάνω λεγονται;στον Ναό της Δημοκρατιας!
    αν συνεδριαζαν στον ” ναρθηκα” του,Ναού της Δημοκρατιας,θα
    σκοτώνονταν μεταξύ τους!
    και από τα δυτικά θεωρεία παρακολουθούν τις συνεδριάσεις
    μαθητές γυμνασίου και λυκείου αποσβολωμενα από τα δρώμενα
    και το σαράκι του μισους και του πάθους, περνάνε στην καθαρή
    λογική τους!
    στη λαϊκή αγορά και στους εκφόρτωσης των ,
    λιμανιών,δεν ακούγονται τόσα γαλλικά!
    επειδή παρακολουθώ τη Βουλη,ας ήταν μια φορά
    να ψηφισθει ένα σχέδιο νόμου,ένας νόμος απ οοοοοοοολα
    τα κομματα της βουλης!
    όταν 157 βουλευτες;χειροκροτουν με χέρια και πόδια,
    τον καραμανλη,για το έγκλημα των τεμπων;εκείνη την ώρα
    δεν χειροκτοταει ο παλαιοκομματισος ,η πολιτική παθογενεια;
    Ο νεποτισμος;δεν χειροκρορατει το κατάλοιπο του εμφύλιου
    πολεμου;
    χειροκροτας με μανία και οργή και πάθος πολιτικό, όταν
    57 μανάδες, δε θάψανε τα παιδιά τους;
    αυτά δεν γινόταν και στον εμφύλιο πολεμο;
    οι μισοί μισουσαν τους άλλους μισους και τουμπαλιν!
    Ο εμφύλιος πόλεμος μεταφέρθηκε στον Ναό της Δημοκρατιας!
    είναι δημιούργημα της δημοκρατας ο πολυκομματισμος,αλλά εδώ
    επερναμε τα εσκαμμενα!
    όλοι ομιλουν και φαγωνονται για το καλό του λαου,
    αλλά κανείς δεν υποχωρεί και να δεχτεί τη θέση του άλλου κομματος!
    κυριαρχεί, η έπαρση, ο εγωισμός, το μίσος και ένα μέρος
    του εμφυλίου πολεμου!
    την άλλη φορά,δεν είδαμε να χτυπιούνται δύο βουλευτες
    στο περιστύλιο της Βουλης;
    δεν ήταν αυτό εικόνα του εμφυλίου πολεμου;
    όταν γνωρίζεις τον φυσικό και ηθικό αυτουργό του εγκλήματος
    των τεμπων,δεν πρέπει να τον παραπεμψουν οι 299;
    οχι! γιατί γιατί εδώ ανάβουν τα κάρβουνα του εμφυλίου πολεμου
    που καινε ακόμη και δεν είναι εσβησμένα!
    όταν οι βουλευτες’ οι ” ιερεις”του Ναού της Δημοκρατιας;
    τι να κάνουν και τα παιδια;
    Γεννηματά αυτών που μιλάνε ειναι!
    εδώ αυτές τις μέρες ένα κόμμα, διασπσστηκε σε 5 ή 6 κομματα!
    έχουν τόσο μίσος μεταξύ τους ,όσο ο διάβολος για το θυμιαμα!
    γιατί στον συριζα ,που ανήκω κι εγώ,έγιναν τόσα κομματια;
    γιατί μισουνται μεταξύ τους!
    αν υπήρχε ένα μηχάνημα, για νακουμε τις βρισιές μεταξύ τους,
    θα ωχριουσαν αυτές οι βρισιές που εξαπέλυε ο Χίτλερ έναντι
    των εβραιων!
    Ο εμφύλιος πόλεμος ριζωσε μέσα μας και με αναφορά
    τα παθη και τα μισή, ν ανάγονται σ εκείνη την εποχη!
    Ο,τι συμβαίνει στη Βουλή,συμβαίνει και στις
    καθημερινές μας σχεσεις!
    όλοι κρύβουμε μέσα μας λίγα ψήγματα του εμφυλίου πολεμου!
    γιαυτό είμαστε το τελευταίο κράτος στην ΕΕ !!
    όταν ο πρωθυπουργος ,δεν μιλάει με αρχηγούς
    των άλλων κομμάτων,έχουμε κρατος;
    όταν ένστολοι πυροσβεστες συγκρούονται με ενστολους
    αξιωματικούς,έχουμε κράτος προοδου;
    έχουμε κράτος που βγαίνει στον αφρό της θάλασσας,
    τα εμφυοπολεμικα μας παθη!
    όταν σε διαδηλώσεις και πορείες
    εργαζομένων,συνταξιουχων,το κράτος αφηνιάσει,έχουμε
    δημοκρατια
    παραδειγμα: χτυπάς τον πατέρα σου,τον παππού σου ,είναι
    κράτος αυτο;ή μίσος εμφυλίου πολεμου;
    αυτές τις μέρες γίνεται τι συνέδριο του Συριζα,άλλοι
    επαινουσαν,άλλοι έβριζαν,άλλοι καλούσαν την αστυνομία,
    άλλοι χρησιμοποιουσαν πυροσβεστήρα,οι μισοί μέσα
    στο συνέδριο και οι άλλοι μισοί απ εξω!
    είναι εικόνα Δημοκρατιας αυτή ή εμφύλιος,οι μισοί,στο γραμμο
    και οι άλλοι μισοί,έξω από την αίθουσα,στο Βιτσι!
    το συνέδριο έγινε μια γκουερνικα !
    ευτυχώς δεν είχανε θυματα!
    και ούτε Πικάσο,να ζωγραφίσει ολατα αίσχη που έγιναν προχθες!
    κε Παπαδόπουλο,πολλά κράτη είχαν εμφύλιο πολεμο,
    άνοιξαν τα μάτια τους,ορθοποδήσει κιαρχισαν ν ανεβαίνουν
    τη σκάλα της Δημιουργιας!
    η χώρα μα είχε εμφυλίου πολέμους
    από την αρχαιότητα,η Αθήνα πολεμούσε την Σπάρτη,
    η Κόρινθος τη Δηλο,οι Κρήτης με την Αθήνα,
    Ο,Δημοσθένης μισούσε τους Μακεδόνες, οι
    Μακεδόνες νίκησαν τους Έλληνες της νότιου ελλαδας!
    κάθε πόλη και κράτος και κάθε χωριό ημικρατος
    και κάθε Έλληνας μισούσε τον άλλον ελληνα!
    και ειδικά από το 1915 και μετα;
    κάθε λίγο και λιγάκι καινούρια κυβέρνηση,καινούριος
    εμφυλιος!
    δεν είμαστε καλή φάρα,λίγες φορές ενωθηκαμε και γράψαμε
    σελίδες ηρωισμός και δοξης!
    για να δείξω, ότι δεν είμαστε και αγιασμενοι εμείς οι Έλληνες,
    θα αναφέρω τη δολοφονία από Έλληνες του Καποδιστρια ,του
    πρώτου κυβερνήτης,τον οποίο σεβοταν σε ανατολή και Δυση!
    Ο πόλεμος μαίνονται στην τουρκια και στην Ελλάδα
    είχαμε φαγωμαρες ,μέχρι και εκλογές καναμε!
    είναι δυνατον ο στρατός να πολεμάει στην αχανή τουρκια
    και στην Ελλάδα, να κάνουμε εκλογες;
    είναι δυνατον!
    το σαράκι το εμφυοπολεμικο το έχουμε κληρονομιά μας,
    στην καρδιά μας!
    κε Παπαδοπουλε;
    τι να κάνουν και τα σημερινά παιδια;
    κουβαλούν κι αυτά τα παθη των προγονων τους!
    για να γίνουμε ευρωπαϊκό κράτος, γιανα γυρίσει ο ήλιος
    θέλει δουλειά πολλή!
    μη νομίζουν μερικοί…πως είμαστε και Φινλανδια!!!

  4. Στέλιος Κ καθηγ

    - Edit

    Απαντήστε

    συγγνώμη,για τα πολλα λάθη μου,
    δεν ανεβοκατεβαινει
    η μπάρα του ταμπλετ,να
    βλέπω το κείμενο ολόκληρο
    και να κάνω διορθωσεις!
    γιαυτό έρχεται με λάθη,
    τα οποία βλέπω κατοπιν

Σχολιάστε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.