Γυναικοκτονία και συστημική αποτυχία – Του Αργύρη Αργυριάδη



Καταρχάς, ας ξεκινήσουμε από το περιλάλητο ερώτημα της εποχής. Τι εννοούμε με τον όρο γυναικοκτονία; Υπάρχει κάποιο ιδιαίτερο αδίκημα που δεν αποτυπώνεται στην ποινική μας νομοθεσία; Πρέπει να υπάρξει αναμόρφωση της τελευταίας; Μήπως ο όρος εκτός από την αμιγώς νομική του διάσταση έχει και κοινωνική που πρέπει να μας απασχολήσει ειδικότερα;

Ο όρος, πράγματι, δεν χρησιμοποιείται μόνον στην Ελλάδα. Μάλιστα, δεν είναι ιδιαίτερα καινούργιος. Ο όρος χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Αγγλία το 1801 για να υποδηλώσει “τη δολοφονία μιας γυναίκας” (femicide). Το 1848 ο όρος δημοσιεύτηκε στο λεξικό νομικών όρων του Wharton’s. Στη νεότερη εποχή, ο όρος χρησιμοποιήθηκε από τη φεμινίστρια Diana Russell το 1976 στο «Διεθνές «Δικαστήριο» για τα Εγκλήματα κατά των γυναικών», ένα συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στις 4-8 Μαρτίου 1976 στις Βρυξέλλες, με πρόθεση να δημοσιοποιηθεί όλο το φάσμα των εγκλημάτων που διαπράχθηκαν κατά των γυναικών από όλους τους πολιτισμούς, χωρίς να δώσει, όμως, ρητό ορισμό. Το 2012, στο σχετικό Συμπόσιο των Ηνωμένων Εθνών στη Βιέννη, ορίζονται ως «γυναικοκτονίες» οι δολοφονίες γυναικών και κοριτσιών εξαιτίας του φύλου τους. Στη συνέχεια, η Σύμβαση του Συμβουλίου της Ευρώπης για την Πρόληψη και την Καταπολέμηση της Βίας κατά των Γυναικών και της Ενδοοικογενειακής Βίας (Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης), η οποία τέθηκε σε ισχύ το 2014 και υπογράφηκε από την Ε.Ε. το 2017, αποτελεί το πρώτo διεθνές δεσμευτικό εργαλείο για την πρόληψη και την καταπολέμηση της βίας κατά των γυναικών και των κοριτσιών σε διεθνές επίπεδο. Η ανωτέρω σύμβαση κυρώθηκε και από το Ελληνικό κοινοβούλιο με το Ν. 4531/2018.

Ωστόσο, ο όρος ως ιδιαίτερη νομική έννοια δεν έχει θεσπιστεί σε καμία χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (σε αντίθεση με χώρες της Λατινικής Αμερικής). Τούτο οφείλεται, πρωτίστως, στην ιστορική παράδοση των ευρωπαϊκών χωρών που προσδίδουν ιδιαίτερη προστασία στο απόλυτο αγαθό της ζωής για οποιονδήποτε άνθρωπο (άνδρα, γυναίκα, παιδί, ανεξαρτήτως σεξουαλικού προσανατολισμού ή φύλλου). Μάλιστα, στη χώρα, μας, σε επίπεδο ποινικής καταστολής σε περιπτώσεις αφαίρεσης της ζωής απειλείται η μέγιστη των ποινών (ήτοι η ποινή των ισοβίων μετά την πρόσφατη τροποποίηση με τον Ν. 4855/2021 (άρ. 63), ενώ, αντίθετα, ο Ποινικός Κώδικας του 2019 (Ν. 4619/2019), προέβλεπε διαζευκτικά είτε ισόβια είτε ποινή κάθειρξης τουλάχιστον 10 ετών (άρ. 299 παρ. 1 ΠΚ). Συνεπώς, υπό το πρίσμα του παλαιότερου Ποινικού Κώδικα, ίσως θα είχε νόημα μια τέτοια διάκριση που θα λειτουργούσε επαυξητικά στην τελική ποινή (άλλωστε θα μπορούσε να συμπεριληφθεί στο άρθρο 82Α που ήδη τυποποιούνται εγκλήματα με ρατσιστικά χαρακτηριστικά). Σήμερα δεν έχει κανένα νόημα, από τη στιγμή που απειλείται η εσχάτη των ποινών.

Έχει νόημα, όμως, ως κοινωνικός όρος; Ως όρος που περιγράφει μια ιδιαίτερη τάση που καταδεικνύεται μέσα από στατιστικά στοιχεία και χρήζει ιδιαίτερης αντιμετώπισης κυρίως στον τομέα της πρόληψης και υποστήριξης; (Σύμφωνα με έρευνες, εκφάνσεις ενδοοικογενειακής βίας επηρεάζουν 3 στις 10 γυναίκες, καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους και εκτιμάται ότι στο 13,5% των ανθρωποκτονιών συνολικά εμπλέκονται στενοί σύντροφοι των γυναικών). Εκεί είναι η ουσία και χρειάζεται πολλή δουλειά. Από το να γίνει αντιληπτό ότι ουδείς άνθρωπος (πόσω μάλλον μια γυναίκα) είναι «κτήμα» ενός άλλου και ότι όλοι οι άνθρωποι πρέπει να τυγχάνουν σεβασμού. Η τοξική αρρενωπότητα δεν είναι στοιχείο ούτε γοητείας ούτε επιβολής και η ισοτιμία σε μια σχέση είναι στοιχείο αυτοσεβασμού εκάστου μέρους. Όλα αυτά κατατείνουν σε μια απλή λέξη: παιδεία.

Ωστόσο, στο πρόσφατο περιστατικό, έξω από το ΑΤ Αγίων Αναργύρων, δεν ήταν μόνον η έλλειψη παιδείας του δράστη που κατέδειξε την αποτυχία του συστήματος. Αντίστοιχα συνέβαλλαν η έλλειψη ενσυναίθησης (στοιχείο παιδείας) των αστυνομικών οργάνων. Από τα μέχρι τώρα ευρήματα δεν τους καταγγέλθηκε περιστατικό ενδοοικογενειακής βίας. Συνεπώς, δεν είχαν υποχρέωση να παρέμβουν αυτεπαγγέλτως (σημειωτέον ότι η ανακοίνωση της Αστυνομίας ήταν εξόχως εσφαλμένη δίνοντας έμφαση στο γεγονός ότι «το θύμα αρνήθηκε να υποβάλει έγκληση πριν αποχωρήσει»). Είχαν υποχρέωσή, όμως, να αξιολογήσουν τη βασιμότητα των καταγγελλομένων και την επικινδυνότητα της κατάστασης. Απλή έρευνα των στοιχείων του θύτη θα καταδείκνυε ότι επρόκειτο για επικίνδυνο άτομο που έχει σημαντικές καταδίκες στο παρελθόν. Συνεπώς, θα αντιλαμβάνονταν ότι η συνοδεία της άτυχης κοπέλας στην οικία της – που ήταν σε απόσταση δύο λεπτών – ήταν το ελάχιστο που μπορούσαν να πράξουν για να εμφυσήσουν πνεύμα εμπιστοσύνης και ασφάλειας στην προδήλως έμπλεη φόβου νεαρή γυναίκα. Τούτο προφανώς δεν απαιτούσε μόνον ενσυναίσθηση, αλλά και προσήλωση στο καθήκον και στοιχειώδη οργανωτική επάρκεια. Εδώ, λοιπόν, το «σύστημα» απέτυχε παταγωδώς …

 

 

Ένα σχόλιο στο άρθρο “Γυναικοκτονία και συστημική αποτυχία – Του Αργύρη Αργυριάδη

  1. Στέλιος Κ καθηγητης!

    - Edit

    Απαντήστε

    Ως νομικός που είστε,
    τα γνωρίζετε πολύ καλά
    και ευστοχα ,όσα αναφερετε!
    Δεν υπάρχει συστημική αποτυχία,
    Υπάρχει συστηματική αποτυχία
    του ελληνικού κρατους!
    Ολόκληρη η Ελλάδα,
    από τι 1821,βρίσκεται
    σε μια απέραντη κινούμενη
    Άμμο και λιγο- λίγο, αλλά σταθερά
    βουλιάζει,μόνον το κεφάλι της
    βρίσκεται έξω από την θανατηφόρο
    κινούμενη άμμο και παίρνει λίγες
    ανάσες ζωης!
    Κι αυτες τις ανάσες ζωής ,της
    δίνουν τα νέα παιδιά, τα παιδιά αυτά
    που πρέπει, πρέπει μια μέρα
    να επαναστατησουν και να φτιάξουν
    μια ελλαδα από την αρχή,επανάσταση
    που θαχει στόχο την απονομή δικαιοσύνης
    Παντού και την κάθαρση παντου!
    Όλοι οι θεσμοί της χώρας βρίσκονται
    σε παχυλή φθορά και ακρατη παρακμη!

    Όλες οι ηγεσίες είναι αποτυχημένες
    και φθαρμένες!
    Ένα παράδειγμα τρανταχτο!
    Στο θέμα του εγκλήματος των Τεμπων,
    Η κρατική ηγεσία καλύπτει τους φυσικούς
    αυτουργούς του εγκληματος
    Η ηγεσία της Εκκλησίας;μέσω επίσημων
    χειλέων;
    Μέσω του Επισκόπου;
    Του Εοσκοπου Λαρίσης και Τυρναβου;
    Τι μας ειπε για το φοβερό έγκλημα των Τεμπων;
    “Να κάνουμε σιωπή κι όχι θορυβο”
    Τι μας ειπε;
    Κλείστε τα στοματα σας και μη φωνάζετε,
    μη σπαραζετε για τους 57 νεκρούς,σιωπή
    Κι όχι θορυβο!
    Η ηγεσία της Δικαιοσύνης;
    Καθυστερεί!Για 57 νεκρούς καθυστερεί,
    καθαρό γράφει,εδώ κι έναν χρόνο το κατηγορητηριο!
    Όταν όμως έβγαλε την απόφαση ,μιλάω για τον Άρειο Πάγο,
    την απόφαση τα φανς,να παίρνουν τα σπίτια των δανειοληπτων;
    Την απόφαση; δεν την καθαρό έγραψε,την έβγαλε
    μέσα σε μια μέρα, μουτζουρωμενη,με μπλάγκο διορθωμενη!
    Η ηγεσία της αστυνομίας;
    Αποτυχημένη!
    Έγινε επέλαση κροατων,σκότωσαν τον Μιχάλη,
    έγινε επίθεση χούλιγκανς, σκότωσαν τον νέο αστυνομικό
    τον Γιώργο,έγινε η δολοφονία της Κυριακής δίπλα στην
    ανάσα του αστυνομικού τμήματος και η ηγεσία της;
    Σιδερωνει, όλη τη χρονιά τις στολές της με τα
    παράσημα, τα γυαλισμένα της αποτυχίας,για να
    παρακολουθεί από εξέδρας τις παρελάσεις
    των δύο εθνικών γιορτών!
    Ευτυχώς είναι δύο οι εθνικές γιορτές μας,γιατί
    αλλιώς, λόγω τεμπελιάς και ανικανότητας,
    θα πήγαινε στην τρίτη παρελαση;
    Με παντόφλες και πυτζάμες,σαν τον Λογοθετίδη
    στην ταινία που ήταν στρατηγός ” ένας ήρωας με παντοφλες”
    Όλες οι ηγεσίες από το 1821,πριονιζουν τα θεμέλια του
    έρμου και σαφρακιασμένου κράτους,όπως το κατάντησαν!
    Όλες οι παραπάνω ηγεσίες, είναι σαν σιαμαια αδέλφια,
    κολλημένα στο μερος του σώματος της ελλαδας,
    στο μερος των συμφερόντων!
    Όλες οι παραπάνω ηγεσίες,είναι διακοσμητικες
    γλάστρες μετά τσουκνίδων και τριβολίων
    και γομαράγκαθων κι όχι μετά Βαΐων και κλάδων!
    Μια ελπίδα υπάρχει, αυτά τα νέα παιδιά-
    που σήμερα είναι στα σχολεία ,μια μέρα,να φτιάξουν
    μια νέα Ελλάδα, αφού η παλιά Ελλάδα, θάφτηκε
    στην κινούμενη άμμο της α π ο τ υ χ ι α ς!
    Και μην τυχόν,εσείς τα νέα παιδιά, όταν
    ξανακτισετε την νέα Ελλάδα, μην τυχόν και φτιάξετε
    εξέδρες για να παρακολουθούν τις παρελάσεις
    οι παραπάνω αποτυχημένοι,γιατί θ’ αποτυχημένοι και σεις!
    Στις νέες εξέδρες που θα φτιάξετε, αν επιμένετε ,
    θα υπάρχουν δύο θέσεις ,μόνον,θα παρακολουθούν
    τις παρελάσεις; ή δικαιοσυνη και η κάθαρση παντού!
    Και θα κοιτάζουν κι οι δυο μαζί, τους επίσημους
    που θα βρίσκονται απέναντι τους,
    ποιοι θα είναι οι νέοι επισημοι;
    Οι γονείς – που με χίλια βάσανα σας μεγαλώνουν
    και οι παππούδες σας – που είστε δύο φορες παιδιά τους!

Σχολιάστε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.