Το μετέωρο βήμα των πολιτικών για την καταπολέμηση της διαφθοράς -Γράφει η Μαργαρίτα Γασπαρινάτου



 

Οι πολιτικές για την αντιμετώπιση της διαφθοράς αναδεικνύονται σε θέμα της διεθνούς και εγχώριας  πολιτικής ατζέντας μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, συνδεόμενες  με την παγκοσμιοποίηση, την περαιτέρω απελευθέρωση της αγοράς από κρατικές ρυθμιστικές πολιτικές, την ιδιωτικοποίηση της οικονομίας και τις τάσεις για αυτορρύθμιση. Στο πεδίο του ανεξέλεγκτου παγκοσμιοποιημένου καπιταλισμού-καζίνο (Αντωνοπούλου, 2008), οι στόχοι υπερσυσσώρευσης πλούτου και κέρδους επιτυγχάνονται με κάθε μέσο, εντός και εκτός νομιμότητας, γεγονός έχει άμεσο αντίκτυπο στη λειτουργία του ελεύθερου ανταγωνισμού, στη διασπάθιση δημόσιου χρήματος, στο ξέσπασμα παγκόσμιων και περιφερειακών οικονομικών κρίσεων και ασφαλώς στη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος.  Δεν είναι τυχαία, συνεπώς, η διεθνοποίηση των πολιτικών αντιμετώπισης της διαφθοράς, ως ζήτημα που αφορά την παγκόσμια οικονομία και διακυβέρνηση και δεν είναι απλά ένα εθνικό πρόβλημα των επιμέρους κρατών.

Πιο συγκεκριμένα, ήδη από τη δεκαετία του ’90 αποτυπώνεται η πρώτη μετάβαση από περιφερειακά προς διεθνή εργαλεία για την αντιμετώπιση της διαφθοράς, με στόχο την ομογενοποίηση του κανονιστικού πλαισίου και των επιμέρους ρυθμιστικών πολιτικών και την εισαγωγή ευθυγραμμισμένων νομικών και θεσμικών ρυθμίσεων, ώστε να επιτυγχάνεται η διεθνής συνεργασία και ο συντονισμός για την πρόληψη και καταστολή της. Σε αυτή την προσπάθεια πρωτοστατούν ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), το Συμβούλιο της Ευρώπης (Council of Europe), ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ), η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), η Παγκόσμια Τράπεζα (World Bank) και η Διεθνής Διαφάνεια (Transparency International). Οι οργανισμοί αυτοί ηγούνται της διεθνούς κινητοποίησης για την ανάπτυξη δομών πρόληψης και καταστολής του φαινομένου, ενώ στο πλαίσιό τους υπογράφηκαν και κυρώθηκαν από τη χώρα μας διεθνή δεσμευτικά κείμενα, τα οποία αποτελούν εσωτερικό δίκαιο και μάλιστα αυξημένης τυπικής ισχύος (άρ. 28 Σ). Αξίζουν αναφοράς: α) Η σύμβαση του ΟΟΣΑ για την καταπολέμηση της δωροδοκίας αλλοδαπών δημόσιων λειτουργών, η οποία υπεγράφη στις 21.11.1997 και κυρώθηκε από τη χώρα μας με το νόμο 2656/1998, β) οι συμβάσεις ποινικού και αστικού δικαίου για τη διαφθορά του Συμβουλίου της Ευρώπης, που υπεγράφησαν στις 27.01.1999 και στις 04.11.1999 και κυρώθηκαν με τους νόμους 3560/2007 και 2957/2001, αντίστοιχα, και γ) η σύμβαση του ΟΗΕ ενάντια στη διαφθορά (UNCAC), η οποία υπεγράφη στις 9.12.2003 και κυρώθηκε από τη χώρα μας με το νόμο 3666/2008.

Περισσότερα στο παρακάτω link:

www.enainstitute.org

 

Σχολιάστε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.