Έχω χαρισματικό παιδί; Γράφει η Lucy David, Καθηγήτρια Αγγλικής Φιλολογίας και Ψυχολόγος

Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε με σχετική βεβαιότητα ότι η  χαρισματικότητα είναι μια ομάδα χαρακτηριστικών κι όχι αποκλειστικά ένα υψηλό νοητικό δυναμικό. Ενώ, στους παράγοντες που την επηρεάζουν ανήκει τόσο στο κοινωνικοοικονιμικό όσο και στο οικογενειακό περιβάλλον ενός παιδιού.  Ένα παιδί γίνεται «εξυπνότερο» αν είναι εκτεθειμένα σε πολλές και διάφορες δραστηριότητες κι εικόνες.

Το χαρισματικό παιδί  εμφανίζει ιδιαίτερες δεξιότητες από μικρή ηλικία, έχει μια ευκολία στις δεξιότητες της γραφής, ανάγνωσης και της αριθμητικής, τις οποίες αναπτύσσει πιο γρήγορα από τους συνομηλίκους του και σαφώς έχει ανεπτυγμένο προφορικό λόγο, καλή μνήμη, φαντασία και περιέργεια. Αλλά δεν είναι μόνο το μαθησιακό ταλέντο που κάνει ένα παιδί χαρισματικό. 

Συνήθως είναι ανταγωνιστικό, τελειομανή κι έχει έντονα αναπτυγμένο το αίσθημα του χιούμορ και της ηθικής δικαιοσύνης. Χαρακτηρίζεται από εξαιρετική επιμονή και περιέργεια, αλλά και δείχνει ιδιαίτερη αφοσίωση στα ενδιαφέροντά του αλλά και στις δραστηριότητες που επιλέγει. Σχετικά με τις συναισθηματικές και κοινωνικές δεξιότητες, δίνει έμφαση στο χιούμορ που συνήθως πηγάζει από την αισιοδοξία και την υψηλή αυτοεκτίμησή του που του διακρίνει. Επιπλέον, διακατέχει από ηθικούς και φιλοσοφικούς προβληματισμούς. 

Έτσι, η εκμάθηση της ξένης γλώσσας δεν πρέπει να βασίζεται μόνο σε παραδοσιακό τρόπο εκμάθησης στην λεκτική κατάκτηση της αλλά και την εμπλοκή του μαθητή με τον πολιτισμό της χώρας, ενώ η χρήση τεχνολογικών μέσων μπορεί να λειτουργήσει υποστηρικτικά. Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο για την εκπαίδευση του χαρισματικού μαθητή είναι και η σωστή κατάρτιση των εκπαιδευτικών, οι οποίοι οφείλουν να είναι ενημερωμένοι και ικανοί να διαφοροποιούν τη διδασκαλία τους και να την προσαρμόζουν στις ανάγκες κάθε μαθητή. Η ενίσχυση της συνάφειας, η αίσθηση ικανότητας και αυτονομίας του μαθητή, στη σειρά ενισχύει τις ψυχολογικές ανάγκες του, οπότε  έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα δηλαδή να μαθαίνει με ενθουσιασμό και ενδιαφέρον. 

Άρα στο ερώτημα: Αν έχουμε χαρισματικό παιδί; Η απάντηση είναι ότι όλα τα παιδιά έχουν χαρίσματα απλά πρέπει να τα αναπτύξουμε δίνοντας πολλά ερεθίσματα από μικρή ηλικία και να μαθαίνουν σε περιβάλλον που μπορούν να αναπτύξουν τις γνωστικές τους δεξιότητες παράλληλα με τις κοινωνικές δεξιότητες όπως μια καλοστημένη τάξη με εξοπλισμό και σωστούς καταρτισμένους εκπαιδευτικούς.

Lucy David (BA, BSc, Med, PhDc)

Καθηγήτρια Αγγλικής Φιλολογίας                

Ψυχολόγος

Σχολιάστε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.