Πώς ο Covid-19 και η έλλειψη chip προκάλεσαν ασφυξία στην αυτοκινητοβιομηχανία – Σηµαντικά προβλήµατα συνολικά στην αγορά


 

Η έλλειψη εξαρτηµάτων µικροηλεκτρονικής έρχεται να προσθέσει άλλον έναν βραχνά στην ήδη ταλαιπωρηµένη αυτοκινητοβιοµηχανία. Κάτι που επηρεάζει και τον αγοραστή σε ένα µεγάλο βαθµό, προκαλώντας ταυτόχρονα σηµαντικά προβλήµατα συνολικά στην αγορά

Η παγκόσμια υγειονοµική κρίση του COVID-19 δεν άφησε ανεπηρέαστο τον τοµέα της παραγωγής, των µεταφορών και τον κλάδο του αυτοκινήτου γενικότερα. Ένα από τα µεγαλύτερα προβλήµατα που δηµιούργησε σε διάστηµα 18 και πλέον µηνών, ήταν και είναι η έλλειψη εξαρτηµάτων ηλεκτρονικής (chip) και µικροηλεκτρονικής (microchip). Από τη στιγµή που κάθε σύγχρονο αυτοκίνητο, ανεξαρτήτως κατηγορίας και τιµής, στηρίζεται σε µικρό ή µεγαλύτερο βαθµό σε τέτοια συστήµατα για να κάνει τη ζωή µας πιο εύκολη και ασφαλή, ο καθένας αντιλαµβάνεται πως το συγκεκριµένο πρόβληµα έχει µεγάλες προεκτάσεις και επηρεάζει τόσο τους κατασκευαστές όσο και τους αγοραστές. Πώς όµως προκλήθηκε αυτή η κρίση και πόσο αλλά και σε ποιους τοµείς επηρεάζει σήµερα την αυτοκίνηση;

Μένουµε σπίτι, αγκαλιάζουµε συσκευές

Η πανδηµία και ο περιορισµός στις µετακινήσεις που αυτή επέβαλε, αύξησε κατακόρυφα τη ζήτηση στα ηλεκτρονικά είδη. Κυρίως στα ευρείας κατανάλωσης. Όµως η κρίση επηρέασε όλους τους κλάδους µε αποτέλεσµα και οι εταιρείες κατασκευής microchip να µην µπορούν να αντεπεξέλθουν. Εκτός από τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, τις οθόνες και τα smartphone ή τάµπλετ που αύξησαν τις πωλήσεις τους λόγω της τηλεργασίας, αυξήθηκαν σηµαντικά και εκείνες των τηλεοράσεων και των παιχνιδοµηχανών.

Μαζί µε αυτά, πολλά ακόµα προϊόντα που βασίζονται στους ηµιαγωγούς, όπως πχ. οι κάρτες γραφικών, αύξησαν τη ζήτησή τους. Κάτι που οφείλεται στο γεγονός πως µεταξύ άλλων χρησιµεύουν και για την «εξόρυξη» κρυπτονοµισµάτων. Οπότε δεν έλλειψαν ακόµα και φαινόµενα αισχροκέρδειας στην αγορά. Με τις εταιρείες κατασκευής ηµιαγωγών να ψάχνουν να βρουν τρόπους να αντεπεξέλθουν στην αυξηµένη ζήτηση αλλά και τη µειωµένη παραγωγή λόγω COVID, ο κλάδος του αυτοκινήτου βρέθηκε ευάλωτος σε εκείνη τη χρονική στιγµή. Πιο συγκεκριµένα, όταν η παραγωγή των αυτοκινήτων µειώθηκε στο ξεκίνηµα της πανδηµίας, οι βιοµηχανίες παραγωγής ηλεκτρονικών συστηµάτων µάζεψαν από την αγορά τα διαθέσιµα εξαρτήµατα µικροηλεκτρονικής για να καλύψουν τη ζήτηση στα υπόλοιπα είδη.

Και τώρα, η συνεχιζόµενη έλλειψη ηµιαγωγών δεν επιτρέπει -προς το παρόν τουλάχιστον- την επιστροφή στην κανονικότητα για όλους τους κατασκευαστές. Ακόµα και γι’ αυτούς που θεωρητικά είχαν προβλέψει την κατάσταση και είχαν θωρακιστεί απέναντι σε αυτό το φαινόµενο. Όπως συµβαίνει γενικότερα στην αυτοκινητοβιοµηχανία, το πρόβληµα δεν είναι το ίδιο για όλους. Όµως αυτή τη φορά αποδεικνύεται πιο δύσκολο για τους µεγάλους παίκτες. Σύµφωνα µε τις νεότερες εκτιµήσεις, όλο αυτό θα στοιχίσει στην παγκόσµια αγορά 210 δισ. ευρώ, µε μείωση των πωλήσεων κατά 7,5 εκατ. µονάδων παγκοσµίως.

Πού βρίσκονται chip στο αυτοκίνητο;

Αν αναρωτιέστε τι ρόλο παίζουν οι ηµιαγωγοί στην αυτοκινητοβιοµηχανία, αρκεί να ρίξετε µια µατιά στα στοιχεία εκείνα που κάνουν τα σηµερινά αυτοκίνητα να ξεχωρίζουν σε σχέση µε τα παλαιότερα. Οι οθόνες αφής και τα συστήµατα infotainment, οι ψηφιακοί πίνακες οργάνων, τα συστήµατα ασφάλειας και υποβοήθησης της οδήγησης ή ακόµα και τα συστήµατα άνεσης που διαθέτουν όλα τα σύγχρονα µοντέλα ανεξαρτήτως κατηγορίας και τιµής, είναι συστήµατα που βασίζονται στα chip. Ακόµα «χειρότερα» γίνονται τα πράγµατα από τα ηλεκτρικά ή εξηλεκτρισµένα αυτοκίνητα που παράγονται και που έχουν ακόµα µεγαλύτερες απαιτήσεις σε τέτοια συστήµατα, δυσχεραίνοντας έτσι και την τάση της µετάβασης προς αυτά. Η έλλειψη chip τέλος, οδήγησε και σε µείωση της παραγωγικής δυνατότητας της βιοµηχανίας. Μάλιστα, παρατηρείται πλέον, η πρακτική αφαίρεσης ή αναδιαµόρφωσης των στοιχείων του εξοπλισµού, µε ανάλογο ή λιγότερο ανάλογο χρηµατικό όφελος για τον αγοραστή.

Ο τελευταίος είναι και ο χαµένος απ’ ό,τι φαίνεται σε όλη αυτή την ιστορία. Αρχικά, η µείωση ή σε ορισµένες περιπτώσεις η αναστολή της παραγωγής προκάλεσε αναστάτωση στα logistics των εταιρειών. Το αποτέλεσµα είναι ο χρόνος παράδοσης να ξεπερνά σε πολλές περιπτώσεις τους έξι ακόµα και τους οκτώ µήνες. Από την άλλη και για να περιοριστεί αυτός ο χρόνος, ο αγοραστής µπορεί να επιλέξει κάποιο από τα ετοιµοπαράδοτα µοντέλα ή από αυτά που θα έρθουν στην αγορά στο αµέσως επόµενο διάστηµα. Τα οποία όµως θα είναι µάλλον διαφορετικών χαρακτηριστικών ή και εξοπλισµού, από αυτό που αρχικά θα επιθυµούσε να παραγγείλει.

Τι µέλλει γενέσθαι;

Για την επίλυση του θέµατος έχουν υπάρξει και πολιτικές πιέσεις από τις ΗΠΑ προς την Ταϊβάν συγκεκριµένα που αποτελεί και τη µεγαλύτερη παραγωγό χώρα ηµιαγωγών -σ.σ. η κορεατική Samsung είναι ο έτερος µεγάλος παίκτης στην συγκεκριµένη αγορά. Η υπουργός Οικονοµικών της Ταϊβάν σε δήλωσή της πάντως, ανέφερε πως το τελευταίο τρίµηνο του έτους η παραγωγή θα µπορέσει να καλύψει τη ζήτηση, βάζοντας σταδιακά τέλος στο πρόβληµα. Από την άλλη όµως προκύπτει και άλλο θέµα, αν βεβαίως η πρόσφατη φηµολογία από τον διεθνή Τύπο επιβεβαιωθεί. Αυτή αναφέρει πως η µεγαλύτερη εταιρεία κατασκευής ηµιαγωγών στον κόσµο, η Taiwan Semiconductor Manufacturing Company – TSMC, εξετάζει την αύξηση της τιµής στους ηµιαγωγούς που κατασκευάζει κατά 10% έως 20%. Είναι µια φήµη εντούτοις, που προς το παρόν δεν επαληθεύεται αλλά ούτε διαψεύδεται από στελέχη της.

Σύµφωνα πάντως µε αναλυτές, η έλλειψη των chip θα συνεχιστεί για αρκετό διάστηµα, παρά την πιθανή υποχώρησή της από το επόµενο τρίµηνο. Οπότε, µε δεδοµένο ότι τεράστιοι και πολύπλοκοι οργανισµοί όπως οι αυτοκινητοβιοµηχανίες δεν µπορούν να είναι και πολύ ευέλικτοι, ενδέχεται να φτάσουµε στο 2023 για την οριστική επίλυση του προβλήµατος. Όλα αυτά βέβαια, από τη στιγµή που το µέτωπο του κορονοϊού καταστεί ελεγχόµενο…

Από το drive.gr

Σχολιάστε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.