H φορολογική μεταχείριση των παροχών σε είδος ή όπως λέει ο σοφός λαός «όταν φταίει το γομάρι χτυπάμε το σαμάρι» – Άρθρο του Σιαμπανόπουλου Αντώνη



Του Σιαμπανόπουλου Αντώνη, Οικονομολόγου Λογιστή Φοροτεχνικού

Με χτεσινή εγκύκλιο της η  ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ κα ΑΙΚ. ΣΑΒΒΑΙΔΟΥ έρχεται να ερμηνεύσει τις διατάξεις του άρθρου 13 του Ν 4172/2013 για τον τρόπο φορολογίας των παροχών σε είδος. Ήδη από το καλοκαίρι του 2013 είχαμε επισημάνει σε ημερίδα που οργάνωσε η ΕΠΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ για το νέο νόμο τα προβλήματα που θα δημιουργήσει η συγκεκριμένη διάταξη σε πολλούς εργαζόμενους των επιχειρήσεων.

Η ερμηνευτική εγκύκλιος έρχεται να επιβεβαιώσει με τον πιο τραγικό τρόπο  αυτούς τους φόβους.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται παροχές σε είδος στους εργαζόμενους και στα συγγενικά τους πρόσωπα των επιχειρήσεων  που υπερβαίνουν τα 300 ευρώ ανά φορολογικό έτος , προσαυξάνουν το φορολογητέο εισόδημα των εργαζόμενων.

Σ’ αυτές τις παροχές ενδεικτικά περιλαμβάνονται

α) Η αξία δωροεπιταγών, κουπονιών, και διατακτικών που χορηγούνται δωρεάν για την αγορά αγαθών ή τη λήψη υπηρεσιών από συμβεβλημένα καταστήματα,

β) η παροχή της χρήσης εταιρικών πιστωτικών καρτών

γ) Οι διάφορες πληρωμές που γίνονται  από τους εργοδότες προς φροντιστήρια, σχολεία, βρεφονηπιακούς σταθμούς, κατασκηνώσεις για τα παιδιά των εργαζομένων καθώς και των εξόδων συμμετοχής των προσώπων αυτών σε ημερίδες, σεμινάρια  κάλυψη συνδρομών σε περιοδικά και επιμελητήρια,  καθώς και αυτές που αφορούν την κάλυψη ιατρικών εξόδων τους (π.χ. check-up).

δ) η παροχή της χρήσης εταιρικών  κινητών τηλεφώνων που γίνεται στους εργαζόμενους, διευθυντές, διαχειριστές και μέλη διοίκησης κατά το μέρος που υπερβαίνει το κόστος των προγραμμάτων χρήσης..
Επίσης παροχή σε είδος αποτελεί και η αξία παραχώρησης εταιρικού οχήματος σε εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο η οποία αποτιμάται σε ποσοστό 30% του κόστους των αποσβέσεων, των τελών κυκλοφορίας, του κόστους των επισκευών και συντηρήσεων.

Γίνεται αντιληπτό πως σε αυτές τις δύσκολες στιγμές που διέρχεται η οικονομία  όπου οι εργαζόμενοι  στον ιδιωτικό κυρίως τομέα έχουν υποστεί τις μεγαλύτερες περικοπές , όποια επιχείρηση  θελήσει  να στηρίξει κάπως τις οικογένειες των  εργαζομένων  με κάποιες παροχές σε είδος (π.χ. έξοδα παιδικών σταθμών ή φροντιστήρια μαθητών κ.α.)  αντί να επιβραβεύεται με φορολογική απαλλαγή, τουναντίον χαρακτηρίζεται παραβάτης επιφέροντας  αυστηρή τιμωρία όχι στην επιχείρηση αλλά στον εργαζόμενο λήπτη της παροχής, προσαυξάνοντας το εισόδημα του με την εν λόγω παροχή με τελικό αποτέλεσμα την επιπλέον φορολογική του επιβάρυνση  σε ποσοστό 21%.

Και στις  προγενέστερες διατάξεις, οι τέτοιου είδους παροχές δεν αναγνωρίζονταν  φορολογικά και η δαπάνη  αυτή προσαύξανε  τα φορολογητέα κέρδη της επιχείρησης. Αυτό όμως αφορούσε την επιχείρηση και δεν είχε καμία επίπτωση το εισόδημα του εργαζόμενου. Με τι νέες διατάξεις του άρθρου 13 του Ν 4172/2013, που ισχύει από 01/01/2014 όλο το βάρος τέτοιων παροχών μεταβιβάζεται αδίκως εξ ολοκλήρου στον εργαζόμενο.

Ιδιαίτερα να αναφερθούμε στην  περίπτωση δ. της εγκύκλιου για τις  παροχές σε είδος που προσαυξάνουν το φορολογητέο εισόδημα και είναι  « Το όφελος που προκύπτει για τους εργαζόμενους, διευθυντές, διαχειριστές, μέλη διοίκησης και συνταξιούχους των εταιρειών παροχής ηλεκτρικής ενέργειας, τηλεφωνίας, ύδρευσης, παροχής αερίου, συνδρομητικών υπηρεσιών (π.χ. τηλεόραση) από την παροχή σε αυτούς ορισμένης ποσότητας ηλεκτρικής ενέργειας, τηλεφωνικών συνδιαλέξεων, νερού, φυσικού αερίου και συνδρομητικών καναλιών αντίστοιχα με μειωμένο τιμολόγιο ή άνευ ανταλλάγματος,»

Αυτό σημαίνει πως χιλιάδες υπάλληλοι και συνταξιούχοι της ΔΕΗ στην περιοχή μας  θα δουν το φορολογητέο τους εισόδημα του 2014 να προσαυξάνεται και να φορολογείται με το ποσό της διαφοράς από το μειωμένο ρεύμα που καταναλώνουν.

Τέλος να επισημάνουμε ότι σύμφωνα με την εγκύκλιο , η διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 13 ν. 4172/2013 δεν καταλαμβάνει τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.
 
Δηλαδή οι Βουλευτές, Υπουργοί Υφυπουργοί,  Γενικοί Γραμματείς των Υπουργείων, Γενικοί Γραμματείς των Περιφερειών. Πρόεδροι των Διευρυμένων Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων. Νομάρχες Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και Νομαρχιακών Διαμερισμάτων.  Πρυτάνεις των Πανεπιστημίων και  Πρόεδροι των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Τ.Ε.Ι.),  Οι Μητροπολίτες  Οι Δήμαρχοι Δήμων με πληθυσμό άνω των 10.000 κατοίκων. οι  Ανώτατοι Αξιωματικοί και διάφοροι άλλοι υπηρεσιακοί παράγοντες για τα παρεχόμενα σε αυτούς κρατικά αυτοκίνητα δεν θα έχουν καμία επιπλέον επιβάρυνση στα φορολογητέα εισοδήματα  τους.

Για ακόμη μια φορά δυο μετρά και δυο σταθμά.

Σχολιάστε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.