ΘΕΜΑ: Kατάθεση κοινού υπομνήματος επιστημονικών και παραγωγικών φορέων, σχετικά με την από 26-10-2012 απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Aσημάκη Παπαγεωργίου, αναφορικά με την κατανομή, διάθεση και καταβολή του τέλους ανάπτυξης βιομηχανικών περιοχών παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος από λιγνιτικούς σταθμούς.
Κοινό υπόμνημα επιστημονικών και παραγωγικών φορέων απεστάλλη από το Επιμελητήριο Κοζάνης στον Υφυπουργό ΥΠΕΚΑ κ. Ασημάκη Παπαγεωργίου το οποίο έχει ως εξής:
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Η εν λόγω φερόμενη προς έκδοση νέα Υπουργική Απόφαση (Υ.Α.) δημιούργησε εύλογα ερωτήματα και ποικίλες αντιδράσεις στο σύνολο της τοπικής κοινωνίας για την ΠΔΜ, καθώς ο «Τοπικός Πόρος», όπως έχει επικρατήσει να αποκαλείται στην καθημερινότητά μας το Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα (ΕΑΠ). Αποτέλεσε και αποτελεί ένα κρίσιμο, χρήσιμο και πρόσθετο εργαλείο για την ανάπτυξη της περιοχής μας, το οποίο αποκτά ιδιαίτερη σημασία, λαμβάνοντας υπόψη τη χρονική συγκυρία που διανύουμε ως χώρα και ως περιοχή.
Εξετάζοντας το θέμα υπό αυτό το πρίσμα, ανταποκρινόμενοι στο ρόλο και στη λειτουργία των Φορέων που εκπροσωπούμε, χαιρετίζουμε κατ’ αρχήν την έκδοση νέας Υ.Α., καθώς δίνεται τέλος σε μια αδικαιολόγητη καθυστέρηση αναφορικά με τη δυνατότητα κατανομής και εκταμίευσης των ποσών που αναλογούν στην περιοχή μας.
Παρ’ όλα αυτά, θεωρούμε πως ενσκήπτουν σοβαρά θέματα προς συζήτηση, αλλαγή και επαναδιατύπωση τα οποία και σας παραθέτουμε ακολούθως:
1. Με τη νέα Υ.Α. καταργείται ουσιαστικά το πνεύμα και η λογική του όλου νομοθετήματος. Διότι δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι κυρίαρχος στόχος οφείλει να είναι ένα ενιαίο, συνεκτικό, επιχειρησιακό σχέδιο, με μετρήσιμους δείκτες και αναμενόμενα αποτελέσματα, σχεδιασμένο και συμφωνημένο από τους Φορείς για τη μεταλιγνιτική περίοδο, η οποία προφανώς θα πλήξει περαιτέρω και κύρια τις ήδη πληττόμενες – όλα αυτά τα χρόνια – περιοχές. Για την υλοποίηση του παραπάνω σχεδίου, θα πρέπει να είναι ορισμένο με σαφήνεια, το «ποιος κάνει τι».
2. Η σύνταξη δώδεκα (12) ΕΑΠ, σε συνδυασμό με την αντίστοιχη σύσταση δώδεκα (12) Ειδικών Λογαριασμών, οδηγούν σε κατακερματισμό δράσεων αλλά και προτεραιοτήτων, με αμφίβολη την επίτευξη των βασικών στόχων της Υ.Α. και ειδικότερα αυτών που αφορούν την βελτίωση της ποιότητας ζωής, την προστασία του περιβάλλοντος, τη δημιουργία υποδομών, τη στήριξη της επιχειρηματικότητας και την καταπολέμηση της ανεργίας, στόχοι που απαιτούν ολότητα τόσο στο σχεδιασμό, όσο και στην υλοποίηση. Με τη φερόμενη νέα Υ.Α., δίνεται η εντύπωση ενός συμφωνημένου μοιράσματος, στο οποίο κανείς δεν ενοχλεί, δεν ενοχλείται και δεν εμπλέκεται με κανέναν.
3. Η κατάργηση των Φορέων που εκπροσωπούμε (ΕΒΕ, ΤΕΕ, ΓΕΩΤΕΕ, Οικονομικό Επιμελητήριο, Εργατικά Κέντρα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα) από την Επιτροπή Παρακολούθησης του Προγράμματος, ουσιαστικά καταργεί το ρόλο και την ουσία της ύπαρξής μας, στερώντας από τις τοπικές κοινωνίες τη δυνατότητα εκπροσώπησης, συμμετοχής, συνδιαμόρφωσης, ελέγχου, εποπτείας και συμπληρωματικότητας των επιχειρούμενων δράσεων και παρεμβάσεων. Άλλωστε, είναι γνωστή η συνεισφορά και η προσήλωσή μας στον αναπτυξιακό προσανατολισμό του «Τοπικού Πόρου Ανάπτυξης».
4. Η λειτουργία της Επιτροπής Ελέγχου των έργων προτείνεται να ανασυσταθεί με τη συμμετοχή ενός εκπροσώπου από κάθε επιστημονικό Επιμελητήριο (ΤΕΕ, ΓΕΩΤΕΕ, Οικονομικό Επιμελητήριο), καθώς η συμβολή τους είναι ιδιαίτερα χρήσιμη ανάλογα με το είδος και τη φύση των εκτελούμενων έργων.
5. Δεν είναι σκόπιμη η επιβολή εισφοράς 2% σε ΝΠΙΔ. Επαφίεται ούτως ή άλλως, στη δυνατότητα του Προγράμματος να υπάρξει ενίσχυση μέσω της θεσμοθετημένης διαδικασίας, τόσο ΝΠΔΔ, όσο και ΝΠΙΔ.
6. Άμεσα, προτείνεται ευρεία ανοικτή διαβούλευση με στόχο την απάντηση στο ερώτημα: Με ποιό Σχέδιο θα πορευτούμε μέσα από τον Τοπικό Πόρο στις παρούσες δραματικές συνθήκες; Με άλλα λόγια, το κρίσιμο είναι να απαντηθεί, εάν είμαστε σε θέση να προτείνουμε εναλλακτικό σχέδιο για την περιοχή μας.
Θεωρώντας ότι οι προτάσεις μας είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, ανταποκρινόμενες στο πνεύμα του νόμου αλλά και στην απαίτηση των τοπικών κοινωνιών για διαφάνεια και ορθολογική αξιοποίηση των διατιθέμενων πόρων, ευελπιστούμε στην άμεση ανταπόκρισή σας στο δίκαιο των αιτημάτων μας, με άμεση τροποποίηση της φερόμενης προς έκδοση νέας Υ.Α., που σημειώνεται ότι ήδη έχει καθυστερήσει.
Με Τιμή
ΓΙΑ ΤΟ ΕΒΕ Π.Ε. ΚΟΖΑΝΗΣ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΚΥΡΙΑΚΙΔΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ – ΤΜΗΜΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΤΕΕ/ΤΔΜ)
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΚΑΚΑΛΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ
ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΩΤΕΕ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΣΗΜΑΝΔΡΑΚΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ
ΓΙΑ ΤΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ – ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΟΕΕ/ΤΔΜ)
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ
ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ Ν. ΚΟΖΑΝΗΣ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΤΟΛΙΟΠΟΥΛΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ