Λάδι, πορτοκάλια, λεμόνια; Οχι! Πετρέλαιο, αλουμίνιο και παιχνίδια…

3E4AC5F0BF3C229380EE38304F1092B6Όσοι νόμιζαν ότι η Ελλάδα εξάγει στις διεθνείς αγορές πορτοκάλια, λεμόνια, λάδι και φρέσκα ψάρια είναι γελασμένοι! Η πρόσφατη έρευνα του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών, που συγκρίνει τις εξαγωγικές επιδόσεις της χώρας τη διετία 2010-2011, τους διαψεύδει πανηγυρικά.

Ορυκτέλαια πετρελαίου (εδώ παίζουν ρόλο κυρίως οι μεγάλες τιμές), προϊόντα αλουμινίου, παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών και προϊόντα τεχνολογίας βρίσκονται πολύ ψηλά στη λίστα των ελληνικών εξαγωγών ενώ οι νέες αγορές που σημειώνουν αξιοσημείωτη άνοδο, απορροφούν ολοένα και περισσότερα τα ελληνικά προϊόντα.

Σύμφωνα με την έρευνα, στη λίστα των 100 πιο εξαγώγιμων ελληνικών προϊόντων καταγράφονται 15 νέες είσοδοι, που αφορούν κυρίως προϊόντα αλουμινίου, δομικά υλικά, λιπάσματα και συσκευές μεταφορές δεδομένων. Όμως αυξημένες εξαγωγές καταγράφονται σε φράουλες, καπνιστά ψάρια, εμφιαλωμένο νερό και παιδικά παιχνίδια.

Αντίθετα, από το τοπ 100 του 2011, απουσιάζουν προϊόντα όπως: αρτοποιήματα και ζαχαρώδη προϊόντα, μανταρίνια και πεπόνια, ορμονούχα φάρμακα, είδη υγιεινής και πλοία. Τα στοιχεία καταδεικνύουν επίσης, και την κρίση που διέρχεται ο κλάδος της κλωστοϋφαντουργίας και της ένδυσης, με την απουσία των νημάτων denim και των μη πλεκτών ενδυμάτων ενώ την κατάσταση εξισορροπούν οι εξαγωγές πλεκτών ενδυμάτων-υφασμάτων και προϊόντων γουνοδερμάτων.

Όπως δηλώνει η πρόεδρος του ΠΣΕ, κ. Χριστίνα Σακελλαρίδη «τα στοιχεία δείχνουν ότι η Ελλάδα και παράγει και εξάγει προϊόντα υψηλής ποιότητας, τεχνογνωσίας και καινοτομίας. Από τον πρωτογενή τομέα και τα αγροτικά προϊόντα, ως τις νέες τεχνολογίες και τις υπηρεσίες, προκύπτουν δυνάμεις και προοπτικές ικανές να προκαλέσουν οριστικό μετασχηματισμό του παραγωγικού προτύπου της χώρας».

Οι Ιταλοί είναι φίλοι μας…
Στην κορυφή των κυριότερων προορισμών των ελληνικών εξαγωγών βρίσκεται η Ιταλία ενώ τα ελληνικά προϊόντα προτιμούν και οι Γερμανοί που κατέχουν τη δεύτερη θέση. Αξιοσημείωτη άνοδο 3 θέσεων σημείωσε η γειτονική Τουρκία, εκτοπίζοντας από την τρίτη θέση της κατάταξης την Κύπρο.

Επίσης, για μία ακόμη χρονιά συνεχίστηκε η αύξηση των Εφοδιασμών Πλοίων προς Τρίτες Χώρες, που διεθνώς υπολογίζεται ως ξεχωριστή αγορά στο διεθνές εμπόριο. Οι Εφοδιασμοί πλέον κατατάσσονται στην κορυφαία πεντάδα των αγορών προορισμού, πάνω από Βουλγαρία και ΗΠΑ, οι οποίες ακολουθούν, στην υπο-ομάδα των αγορών με εισαγωγές άνω του 1 δις ευρώ από την Ελλάδα.

Νο 1 σε αύξηση εξαγωγών το Ουζμπεκιστάν!
Η αξία των ελληνικών εξαγωγών στο 2011 αυξήθηκε κατά 37% (σε 22.451 εκ.€, έναντι 16.391,8 εκ.€ στο 2010). Οι μεγαλύτερες αυξήσεις εξαγωγών καταγράφονται σε ποσοστιαία βάση για χώρες όπως: το Ουζμπεκιστάν (1044%, στα μόλις 7,9 εκ.€), η Αργεντινή (645%), η Σιγκαπούρη (470,6%), η Γεωργία (434,1%), η Σ. Αραβία (145%), η Ν. Κορέα (143%), τα Ην. Αρ. Εμιράτα (123,9%), η Συρία (109,8%), η Τουρκία (104,2%), η Κίνα (81,9%), οι ΗΠΑ (81%), η Ουκρανία (75,7%), η Βραζιλία (72,4%), το Ισραήλ (67,1%) και η Αίγυπτος (65,9%).

Πτωτικά κινήθηκαν οι εξαγωγές της Ελλάδας, μόλις σε 23 χώρες του κόσμου και συγκεκριμένα: Ιορδανία (-49,2%), Νίγηρας (-48%), Μπαχρέιν (-47%), Φιλιππίνες (-40%), Ισλανδία (-35,7%), Μεξικό (-32%), Μπαχάμες (-31%), Καζακστάν (-28%), Λιβύη (-23%), Αζερμπαϊτζάν (-18,3%), Ιράκ (-17,2%), Κατάρ (-16%), Ελβετία (-16%), Μαρόκο (-14,5%), Ινδία (-12,9%), Ιρλανδία (-11,2%), Λευκορωσία (-8,2%), Σουηδία (-6,2%) Λετονία (-4,6%), Νοτ. Αφρική (-4%), Ιαπωνία (-3,2%), Γερμανία (-2%) και Ρουμανία (-1%).

Υπολογίζεται ότι η Ελλάδα διατηρεί εμπορικές σχέσεις συνολικά με 217 χώρες.

Συνημένοι πίνακες

protothema

 

 

 

 

Σχολιάστε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.