Στα άδυτα της FIAT…

Αποστολή στη Νάπολι
Ρεπορτάζ: Λουκάς Παπαλάμπρος

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν κάθε χρόνο δεκάδες εκατομμύρια, προκειμένου να αναπτύξουν τις εγκαταστάσεις τους, ενώ απασχολούν χιλιάδες εργαζομένους, στηρίζοντας παράλληλα την οικονομία κάθε χώρας, αφού μιλάμε για τεράστια κέρδη. Ένα από τα πιο σύγχρονα εργοστάσια είναι αυτό του Fiat Group στη Νάπολι, το οποίο επισκεφθήκαμε και ζήσαμε από «πρώτο χέρι» την αλματώδη αύξηση της τεχνολογίας.

Το Pomigliano d’Arco, όπως ονομάζεται, λειτουργεί από το 1972, ωστόσο πριν από λίγους μήνες ανακατασκευάστηκε, αποτελώντας το πιο σύγχρονο του ιταλικού ομίλου και ένα από τα καλύτερα στον κόσμο. Στις συγκεκριμένες εγκαταστάσεις, οι οποίες κόστισαν περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ, απασχολούνται 600 εργαζόμενοι αλλά και εκατοντάδες εξωτερικοί συνεργάτες, με τον Stefan Ketter να είναι το μεγάλο αφεντικό.


Το εργοστάσιο που μοιάζει με ολόκληρη πόλη

Στο εργοστάσιο αυτό βρεθήκαμε και παρακολουθήσαμε πώς κατασκευάζεται ένα αυτοκίνητο. Περνώντας την είσοδο της κεντρικής πύλης, η έκταση στην οποία φιλοξενείται το Pomigliano d’Arco και απλώνεται σε χιλιάδες τετραγωνικά χιλιόμετρα εντυπωσιάζει. Δεκάδες κτήρια, μεγάλοι δρόμοι, αυτοκίνητα και φορτηγά που κινούνται συνεχώς συνθέτουν το σκηνικό που συναντά κανείς. Μπαίνοντας στο κυρίως κτήριο, υπάρχουν γραμμή συναρμολόγησης, αίθουσα ποιότητας ελέγχου, βαφείο, γραμμή παραγωγής κινητήρων, αίθουσα εγκαταστάσεων των ηλεκτρικών μερών, ακόμα και γραμμή ελέγχου των διαστάσεων του μοντέλου.

Οι εργαζόμενοι δουλεύουν ανά ομάδες και πάντα υπάρχει ένας που ελέγχει αν όλα έγιναν σωστά, καταγράφοντας κάθε λεπτομέρεια. Χαρακτηριστικές είναι οι αναφορές των εργαζομένων στα κλασικά… post it, τα οποία κολλάνε σε πίνακες και αναφέρουν το όποιο πρόβλημα εντοπίσουν κατά τη διάρκεια της βάρδιας τους. Όλοι οι εργαζόμενοι φορούν ειδικές στολές, μποτάκια και γυαλιά-μάσκα. Το εντυπωσιακό είναι ότι όλα αυτά ελέγχονται κατά περιόδους, ώστε να είναι σε καλή κατάσταση. Όχι για μην… αγοράσει άλλα η εταιρεία και ξοδέψει χρήματα, αλλά για να μην προκληθεί ατύχημα που να οφείλεται σε αυτά!  Ακόμα και εμείς που ήμασταν καλεσμένοι, έπρεπε να φορέσουμε τα ειδικά γυαλιά και να περπατάμε κάθε φορά σε λωρίδες για πεζούς (του διαδρόμου) για την ασφάλειά μας. Το ίδιο ακριβώς κάνουν και αυτοί που εργάζονται. 

Σαν σε… νοσοκομείο

Το πάτωμα σε κάθε τμήμα κυριολεκτικά αστράφτει. Είναι πραγματικά… σαν νοσοκομείο! Μπαίνοντας σε ορισμένες αίθουσες, όπως σ’ αυτή της ποιότητας ελέγχου, υποχρεωτικά όλοι φοράνε πάνω από τα παπούτσια τους σακουλάκια. Στις υπερσύγχρονες αυτές εγκαταστάσεις, τα ρομπότ και οι υπολογιστές κυριαρχούν. Οι χειριστές απλώς παρεμβαίνουν σε περίπτωση που χρειαστεί. Τα ρομπότ είναι πραγματικά εντυπωσιακά και οι κινήσεις γίνονται με ακρίβεια χιλιοστού. Οι υπολογιστές ελέγχουν και οι εργάτες που είναι υπεύθυνοι κάθε λίγα μέτρα πιο πέρα παρακολουθούν τη διαδικασία. Στη γραμμή συναρμολόγησης δεν επεμβαίνει ανθρώπινο χέρι. Το αυτοκίνητο απλώς προχωρά στη γραμμή, μέσα από βροχή από σπίθες λόγω της συγκόλλησης από τα γιγαντιαία ρομπότ, μία εικόνα που θυμίζει… ταινία. Φυσικά υπάρχουν ακόμα εργασίες που απαιτούν το ανθρώπινο χέρι και την ικανότητα του μυαλού του ανθρώπου. Όπως και να έχει πάντως, τα ρομπότ έχουν αντικαταστήσει τον άνθρωπο, προς όφελος της γρήγορης παραγωγής, της μείωσης πιθανότητας λάθους και του περιορισμού του κόστους.

Νέες συμφωνίες με τα συνδικάτα

Στην Ιταλία, παρά την οικονομική κρίση και τη συρρίκνωση του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Fiat Group, Sergio Marchionne, υπέγραψε πρόσφατα νέα συμφωνία με τα εργατικά συνδικάτα, η οποία αφορά σε περισσότερους από 85.000 εργαζομένους. Η νέα συλλογική σύμβαση περιλαμβάνει αύξηση των μισθών κατά 5,2% και 10% των υπερωριών, μπόνους ανά εργαζόμενο και 20 εκατομμύρια επιπλέον σε επενδύσεις. Επίσης, προβλέπει αύξηση των βαρδιών, όπως και μείωση του χρόνου που αφορά στο διάλειμμα για… κολατσιό.

zougla.gr

Σχολιάστε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.