Λαογραφικά Μουσεία: Μια άλλη πρόταση – Της Αρετής Αγραφιώτου



Από το tovoion.com

Με κοπιαστικές και επίπονες προσπάθειες Πολιτιστικοί Σύλλογοι ή μεμονωμένα άτομα επικεντρώθηκαν με ενδιαφέρον και ευαισθησία στη διαφύλαξη των στοιχείων μιας μορφής κοινωνικής οργάνωσης , την οποία , η οικονομική ευμάρεια των τελευταίων δεκαετιών του εικοστού αιώνα , αναθεώρησε και αντικατέστησε με ό,τι πρόσταζε η εξέλιξη της τεχνολογίας και της επιστήμης , εγκατέλειψε με τη μετανάστευση , εσωτερική και εξωτερική.

Συγκεντρώθηκαν αγροτικά και κτηνοτροφικά εργαλεία και σκεύη , παραδοσιακές φορεσιές και υφαντά στρωσίδια , παλιοκαιρισμένες φωτογραφίες και οτιδήποτε άλλο οι κάτοικοι των χωριών μας είχαν εγκαταλείψει στο όνομα του σύγχρονου και άνετου. Συνήθως οι αίθουσες ενός κλειστού Δημοτικού Σχολείου , ενίοτε με κάποια κρατική ή ιδιωτική επιχορήγηση , στέγαζε όλα αυτά τα αντικείμενα και εγένετο… Λαογραφικό Μουσείο. Κάθε χωριό και Λαογραφική Συλλογή.

Οι πόρτες  ανοίγουν λιγοστές ημέρες , κυρίως του Αυγούστου , οι επισκέπτες του Λαογραφικού Μουσείου είναι ελάχιστοι. Οι κάτοικοι του χωριού εξάλλου παραβρέθηκαν στα εγκαίνια και έκτοτε νιώθουν ήσυχοι που τα πράγματα τους βρήκαν τον τόπο τους και δεν τα κατέστρεψε ο σκόρος ή η σκουριά σε μια ξεχασμένη γωνιά του σπιτιού τους .

Μετά αυτό τι;
 
Υπάρχει και μία άλλη πρόταση: θεματικά Λαογραφικά Μουσεία ή Συλλογές. Οι υπάρχουσες , σχεδόν όμοιες συλλογές , θα ήταν εφικτό , να μετατραπούν βαθμιαία σε συλλογές συγκεκριμένων ειδών , π.χ. Αγροτική Συλλογή , Κτηνοτροφική Συλλογή , Συλλογή Παραδοσιακής Ενδυμασίας κ.α.

Συγκεντρώνουμε όλα τα αντικείμενα , τα οποία κάλυπταν τις ίδιες ανάγκες και ελάχιστα διέφεραν μεταξύ τους. Τα εκθέτουμε με σύντομη περιγραφή της σύνθεσης και της χρησιμότητας τους και ανοίγουμε τις θεματικές Συλλογές στην κοινωνιολογική και λαογραφική έρευνα , σε ομαδικές επισκέψεις ( μαθητές – περιηγητές ).

Μπορούμε να οργανώσουμε προγράμματα εκμάθησης π.χ. παρασκευής τυριού σε μία Κτηνοτροφική Συλλογή , πίτας σε μία Αγροτική Συλλογή , να στηθεί ένας αργαλειός σε μία Συλλογή Ενδυμασίας , με σκοπό την εκμάθηση της υφαντικής τέχνης. Το Μουσείο του Μάστορα μπορεί να γίνει σχολείο διδασκαλίας της τέχνης της πέτρας.

Αν επιθυμούμε ανοιχτά και ζωντανά Λαογραφικά Μουσεία στην περιοχή του Βοΐου, η ανωτέρω πρόταση θα μπορούσε να αποτελέσει ψήγμα σκέψεις και να υλοποιηθεί, όπου υπάρχει η δυνατότητα .

Το προσωπικό μεράκι , όμως , πάνω από όλα.

Αρετή Αγραφιώτου
Πρόεδρος Πολιτιστικού Συλλόγου Κορυφής

Σχολιάστε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.