Η δήλωση του Ν. Φίλη για την αναγνώριση του «Κέντρου Μακεδονικής γλώσσας στην Ελλάδα: Μια άλλη ανάγνωση – Tης Σ. Ηλιάδου-Τάχου



 

Ο κύριος Φίλης, τομεάρχης παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, χαρακτήρισε «γενναία» την απόφαση  της Πρωτοδίκου Φλώρινας για επικύρωση της αναγνώρισης του Σωματείου με την επωνυμία  «Κέντρο Μακεδονικής Γλώσσας». Χαιρέτισε μάλιστα ως υπέρμετρα θετική την απόρριψη των ανακοπών  που ασκήθηκαν από την Εισαγγελία Φλώρινας και στηλίτευσε την άποψη  του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου κ. Ντογιάκου, ενώ ταυτόχρονα χαρακτήρισε  όλους όσους άσκησαν ανακοπή κατά της απόφασης του Ειρηνοδικείου,  ως «συντηρητικούς» και «εθνικιστές».

Στη συνέχεια προσδιόρισε ως «μεγάλη νίκη της ισονομίας και της ισοτιμίας» την αναγνώριση και χαιρέτισε την άρση  δια της αναγνωρίσεως των πολιτισμικών, εθνοτικών και γλωσσικών διαχωρισμών.  Μίλησε ακόμα για «το άνοιγμα του δρόμου για την ανεμπόδιστη χρήση, καλλιέργεια και ανάπτυξη της σλαβομακεδονικής γλώσσας». Ταυτόχρονα, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η απόφαση αποτέλεσε ένα λιθαράκι στην απαλλαγή της δημόσιας ζωής από εθνικιστικά και εμφυλιοπολεμικά στερεότυπα. Και τη συνέδεσε με  τις θετικές συνέπειες της συνθήκης  των Πρεσπών στα Βαλκάνια και στις σχέσεις της Ελλάδας με τη φίλη γειτονική χώρα, τη Βόρεια Μακεδονία.

Τέλος χαρακτήρισε καταδικαστέες τις  όποιες αντιδράσεις κατά της «γενναίας  απόφασης της Πρωτοδίκου»,  ενώ αναφέρθηκε και στο μικρό ενδιαφέρον του τύπου   ο οποίος δεν προσέδωσε δημοσιότητα στο ζήτημα αυτό. Τέλος προέτρεψε τους πολιτικούς και δικαστικούς κύκλους να συντονιστούν με το «ευρωπαϊκό πνεύμα και να μην προκαλούν καταδίκες του ευρωπαϊκού δικαστηρίου για τις μειονότητες σε βάρος της χώρας μας». Και αναφέρθηκε στη σχέση των αντιδράσεων αυτών με τις «διχαστικές περιόδους της ελληνικής ιστορίας».

Ο κ. Φίλης,  ο οποίος έχει το σπάνιο χάρισμα,  να λέει ό,τι σκέπτεται, υπέπεσε, κατά την εκτίμηση μιας Καθηγήτριας Ιστορίας του Πανεπιστημίου,  στις εξής ανορθολογικές προσεγγίσεις:

-Ο δικαστικός που ερμηνεύει τον νόμο δεν είναι ούτε γενναίος, ούτε καλός, ούτε κακός. Ο νόμος ισχύει ή δεν ισχύει και το κριτήριο αυτό αποτελεί το σημείο αναφοράς και το κριτήριο της απόφασης που λαμβάνεται στο δικαστήριο. Η απόδοση λοιπόν ηθικών χαρακτηριστικών στη λήψη των δικαστικών αποφάσεων, είναι άκρως υποκειμενική και αντιβαίνει στο πνεύμα του δικαίου εν συνόλω.

-Οι πολίτες ή η Εισαγγελέας που άσκησαν ανακοπή δεν είναι σύννομο να  χαρακτηρίζονται συλλήβδην ως  εθνικιστές ή συντηρητικοί, τουλάχιστον με το πνεύμα και το περιεχόμενο που αποδίδει ο κ. Φίλης στη χρήση των συγκεκριμένων όρων. Πέρα από τη σχετικότητα των ορίων ανάμεσα στους συντηρητικούς ή τους μη συντηρητικούς, η οποία εξαρτάται από τα κριτήρια προσδιορισμού αυτών των ορίων, αξίζει να επισημάνουμε πως ο όρος «εθνικώς σκεπτόμενος» είθισται να συγχέεται με τον όρο «εθνικιστής» στον λόγο της αριστεράς, αν και εθνικός είναι αυτός που εναρμονίζεται με το συμφέρον του έθνους, ενώ εθνικιστής αυτός που εξιδανικεύει το έθνος και θεωρεί όλα τα άλλα έθνη κατώτερα  Τέλος, οι συγκεκριμένοι πολίτες, ασκώντας ανακοπή έκαναν χρήση των δικαιωμάτων του νόμου. Και αυτό πρέπει να λαμβάνεται σε κάθε περίπτωση ως απόρροια των δημοκρατικών θεσμών.

-Αν η αναγνώριση του σωματείου συνιστά διεύρυνση των ατομικών ελευθεριών  και κατάλυση των ανισοτήτων (πολιτισμικών, εθνοτικών ή γλωσσικών),  τότε πραγματικά ο κύριος βουλευτής ανακάλυψε την ουσία της γνήσιας δημοκρατίας. Και εδώ όμως η ιδιαίτερη ικανοποίηση που εκφράζει, τον κάνει να μπερδευτεί στο τέλος: Έτσι αναφέρεται καταρχήν στην καλλιέργεια της «σλαβομακεδονικής γλώσσας.και όχι της «μακεδονικής»  όπως αυτή αναγνωρίστηκε στη Συμφωνία των Πρεσπών. Και στη συνέχεια ο κ. βουλευτής φαίνεται ότι προσδιορίζει τους ομιλούντες την σλαβομακεδονική  ως μειονότητα εντός της Ελλάδος. Και ως γνωστόν, αυτό δεν το αναγνωρίζει πουθενά η συμφωνία των Πρεσπών. Την ύπαρξη ωστόσο σλαβομακεδονικής μειονότητας  εντός Ελλάδος   είχε αναγνωρίσει το ΚΚΕ το 1924  και είχε διακηρύξει το 1935 το δικαίωμά της  να ιδρύει «σλαβομακεδονικά σχολεία» εντός της ελληνικής επικράτειας.  Μήπως αυτό θυμάται ο κύριος Φίλης; Μήπως αντί να έχουμε «εμφυλιοπολεμικά στερεότυπα», ο δικός του λόγος διακρίνεται για τα κατοχικά κομουνιστικά στερεότυπα;

-Τέλος  ο κ. Φίλης αγνοεί τη διαδικασία συγκρότησης των ταυτοτήτων στον ευρύτερο Μακεδονικό χώρο, που κυριάρχησε σε περιόδους παρελθοντικών κρίσεων. Αναφέρομαι στην κατασκευή ταυτοτήτων μέσα από την δημιουργία των προϋποθέσεων μετασχηματισμού των πολιτισμικών διαφορών (της γλώσσας στην περίπτωσή μας) σε πολιτικές,  αρχικά και σε εθνικές ταυτότητες στη συνέχεια.

Πρόκειται για την κατασκευή, εντός της χώρας μας, ταυτοτήτων που  δεν εμπίπτουν στους όρους της Συμφωνίας των Πρεσπών και ίσια ίσα την θέτουν σε αμφισβήτηση: Γιατί, ενώ η συμφωνία, κατά τους δημιουργούς της, είχε συνομολογηθεί για να διασφαλίσει την ειρήνη,  γίνεται αντικείμενο επίκλησης  για να εγείρονται  ζητήματα κατασκευής ταυτοτήτων, μέσα στην ελληνική επικράτεια. Έτσι  όμως διαστρεβλώνεται πλήρως το πνεύμα της.

Αυτά τα ολίγα εν ολίγοις με αγάπη. Διότι ον αγαπά Κύριος παιδεύει..

Σ. Ηλιάδου-Τάχου, Καθηγήτρια Νέας Ελληνικής Ιστορίας, Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας

12 σχόλια στο άρθρο “Η δήλωση του Ν. Φίλη για την αναγνώριση του «Κέντρου Μακεδονικής γλώσσας στην Ελλάδα: Μια άλλη ανάγνωση – Tης Σ. Ηλιάδου-Τάχου

  1. Στέλιος Κ.καθηγητης

    - Edit

    Απαντήστε

    Φαντασματοκυνηγοι,βάλτε και έναν φράχτη.. στα σύνορα Ελλάδος και Βόρειας
    Μακεδονιας,εδώ ο κόσμος καίγεται από τα διαχρονικά Τέμπη και
    φοβάστε μια χούφτα ανθρωπων, ανθρωπων γειτονων!
    Φταιει η Βόρεια Μακεδονια για τις παθογένειες μας,για την αναμεταξύ μας φαγωμαρα;δύο γραμμές έχουμε και στέλνουμε 2 τρένα από αντίθετη κατεύθυνση στην ίδια την γραμμή.
    Γιαλατζι πατριώτες και Μακεδονομαχοι απ τα στοκ του τζαμπο,εδώ χρειαζόμαστε μεταμόσχευση λαού με τα χάλια μας και μας φταίνε οι γειτονες!
    Φτιάξτε τον φράχτη από μπετόν αρμέ,συμπαγεστατο,να μην σκαρφαλώνουν
    οι λέξεις του αλφαβήτου της γειτονικής χώρας και μπερδεύονται με το αλφάβητο το ελληνικό.
    Ποιος ήταν ο μεγαλύτερος εχθρός του Φιλίππου,του βασιλιά της Μακεδονίας μας,ο Δημοσθένης ή ο προπροπάππους του Ζαεφ;
    Ποιος πολέμησε τον Μεγα Αλέξανδρο, μετά τον θάνατο του πατέρα του;
    Ο Δημοσθένης ο Αθηναίος,ο Έλληναρας ρήτωρ ή προπρογιαγια του Ζαεφ;
    Αντί να κοιτάζουμε την τύφλα μας ,μιας και γινόμαστε ρεζίλι διεθνώς με τα Τέμπη μας απ την Αρχαία Εποχή,φοβόμαστε και ιδρώνουμε, από κρίσεις πανικού,μην τυχόν και οι γείτονες ετοιμάσουν εισβολή στην Ελλάδα μας!
    Μετά το έγκλημα των εγκλημάτων στα Τέμπη, η Ε.Ε έστειλε ελεγκτικά όργανα, για να ελέγξουν, πού στο καλό πήγαν εκατομμύρια ευρώ που μας δώσανε για να γίνει αναβάθμιση και εκσυγχρονισμος του ΟΣΕ και επειδή τα λεφτά φαγώθηκαν,μας
    στέλνουν,τωρα, στα ευρωπαϊκά Δικαστηρια!
    Μήπως κι εδώ φταίνε τα παιδια του Ζαεφ;
    Μήπως φταιει πάλι ο Νικόλαε(ος) που έχει εξοχικό στη Χαλκιδικη;
    Να βάλουμε έναν φράχτη μπροστά στο εξοχικό του,για να μην έχει πρόσβαση στη θαλλασα!
    Μέσα απ τα λεγόμενα σας είναι προφανής ο αντικομμουνισμος σας,
    και δε σας φταίει,ούτε ο Φίλης,ούτε όσα πρεσβεύει ο Φιλης!
    Οι δυνατότητες του μυαλού του Φίλη είναι άπιαστο όνειρο για πολλούς και πολλές..
    ” τα δένδρα που έχουν τους καρπούς αυτά πετροβολουνε”
    Και αυτή η αναφορά σας στον Ντογιακο;
    Μάλλον ισχύει κι εδώ το …ον αγαπά Κύριος παιδεύει;
    Και εννοώ τον Ντογιακο,τον αδεεεεεεκαστο κριτή,τον εκπρόσωπο της τυφληηηηης Δικαιοσύνης που κλείνει το κυκλώπειο μάτι του ,το ορθάνοιχτο στον;στον μητσοτακη.

  2. Ένας αριστερός, σταλινικού προσανατολισμού. Ένας “εγκέφαλος” ταγμένος στην υπηρεσία ενός σκοπού. Που δεν αντιλαμβάνεται τίποτε πέρα από τη γραμμή του κόμματος.

    1. Στέλιος Κ.καθηγητης.

      - Edit

      Απαντήστε

      Ξιδάκι.
      Όλα τα κατάλαβες, όλα όσα έγραψα και τα διαβάζεις και τα ξαναδιαβάζεις.
      Μόνον που η χολή σου είναι πάνω απ τη γλώσσα σου,πήρε λάθος θέση.
      Ευτυχώς υπάρχεις κι εσύ πατριωτάκο κι όχι πατριώτη.
      Ξαναδιαβαστα και ξαναδιάβαστα..
      Για να ηρεμήσεις, πρωταπριλιά είναι σήμερα, πες πως είδες ένα κακο ονειρο
      κι αυτά που διάβασες είναι ψέματα.

  3. ……….η πρωτοδίκης απέρριψε την παρέμβαση των πατριωτικών οργανώσεων ως απαράδεκτες, «διότι δεν στοιχειοθετείται άμεσο, έννομο συμφέρον».
    Είναι φανερό ότι για την πρωτοδίκη έννομο συμφέρον θα ήταν μόνο εάν από την υπόθεση τα σωματεία διεκδικούσαν μερικά κιλά λάδι. Δεν έχει ακούσει, άραγε, ότι, εκτός από τα φασόλια ή τις πιπεριές Φλωρίνης, είναι δυνατόν τα πατριωτικά σωματεία να διεκδικούν και την επιβίωση της Μακεδονίας μας, για να μπορεί αυτή να εκδίδει τέτοιες αποφάσεις;
    Χρήστος Μπολώσης 21-4-23 NewsBreak

  4. Στέλιος Κ.καθηγητης.

    - Edit

    Απαντήστε

    Ξιδάκι.
    Όλα τα κατάλαβες, όλα όσα έγραψα και τα διαβάζεις και τα ξαναδιαβάζεις.
    Μόνον που η χολή σου είναι πάνω απ τη γλώσσα σου,πήρε λάθος θέση.
    Ευτυχώς υπάρχεις κι εσύ πατριωτάκο κι όχι πατριώτη.
    Ξαναδιαβαστα και ξαναδιάβαστα..
    Για να ηρεμήσεις, πρωταπριλιά είναι σήμερα, πες πως είδες ένα κακο ονειρο
    κι αυτά που διάβασες είναι ψέματα.

    1. ΚΥΡΙΕ ΚΑΘΗΓΗΤΑ ΔΕΝ ΠΕΙΡΑΖΕΙ ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΑΝΘΕΛΛΗΝΑΣ ΑΝ ΚΑΙ ΕΙΣΤΕ ΕΛΛΗΝΑΣ.
      ΑΛΛΩΣΤΕ ΟΥΔΕΙΣ ΜΩΡΟΤΕΡΟΣ ΤΩΝ ΙΑΤΡΩΝ ΕΑΝ ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΑΝ ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ.

      1. Οι ξένοι που αγαπούν την Ελλάδα λέγονται φιλέλληνες, οι Έλληνες που αγαπάνε την Ελλάδα λέγονται φασίστες !

  5. Καθηγητης Βολιώτης.

    - Edit

    Απαντήστε

    Μάλλον κάποιο κώλυμα δεεεεεν έχεις με τους γιατρούς και τους
    δασκάλους και καθηγητες.
    Μήπως είσαι απ αυτούς..που οι γονείς ήθελαν τα παιδια τους
    να γίνουν δασκαλοι η καθηγητές ή γιατροί και αυτοί πετούσαν αετο;
    Οι δασκαλοι δασκαλευουν και οι γιατροί γιατρευουν.
    Όσον αφορά… στην πρώτη υπενθύμιση, υπάρχει και το σχολείο Δεύτερης Ευκαιριας ,για τη δεύτερη υπενθύμιση ,σύ οίσθα.
    Θα ήθελα, να καταλάβω, ποιο είναι το κριτήριο σου,για να χαρακτηρισεις τον άλλον ανθέλληνα.
    Αγαπώ την Ελλάδα ,την Ελλάδα που αγάπησε ο Ρήγας Φεραίος ο αγαπημένος μου,
    Η Τιμή και το Καμάρι όλων ημων που είμαστε δημοτες του Δήμου Ρήγα Φεραιου,
    του συντοπιτη(ου) μου,μας!
    Διάβασε τον Θουριο του Ρήγα και εκεί μέσα, θα δεις ,τι σημαίνει Έλληνας και ανθέλληνας.
    Τώρα για το οίσθα;ούτε στο εβδομης … ευκαιρίας…

    1. Η ΑΡΧΙΚΗ ΠΑΙΔΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΑΣ ΚΑΙ Η ΕΠΙΚΛΗΣΗ ΣΤΟ ΡΗΓΑ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΠΟΣΟ ΚΟΝΤΟΦΘΑΛΜΑ ΒΛΕΠΕΤΕ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΠΟΙΑ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΗ ΣΚΟΠΙΑ(ΚΑΙ ΛΙΓΟ ΡΟΜΑΝΤΙΚΑ ΙΣΩΣ).
      ΣΤΗ ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΟΜΩΣ ΔΕ ΧΩΡΑΝΕ ΙΔΕΟΛΟΓΙΕΣ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΣΜΟΙ.
      ΕΠΟΜΕΝΩΣ ΛΟΓΩ ΑΥΤΩΝ ΠΟΥ ΜΟΥ ΛΕΤΕ ΕΠΙΜΕΝΩ ΣΤΗΝ ΑΡΧΙΚΗ ΜΟΥ ΑΠΟΨΗ.
      ΑΛΛΩΣΤΕ ΜΑΛΛΟΝ ΕΙΣΤΕ ΤΗΣ ΑΠΟΨΗΣ ΟΤΙ ΚΑΙ ΤΟ ΑΙΓΑΙΟ ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΑ ΨΑΡΙΑ ΤΟΥ.

  6. Στέλιος Κ.καθηγητης.

    - Edit

    Απαντήστε

    ή δεν κατάλαβες, τί έγραψα ή κατάλαβες!
    Αν δεν κατάλαβες, μακάριος εί,εάν κατάλαβες,μη μας πάθεις και κάτι.ε;
    Ας το κλείσουμε εδώ,τωρα γράφω σχόλιο για τον μητσοτακη και για τον φράχτη του στον Εβρο.
    Φοβάμαι,μην τυχόν και πέσει ο φραχτης και περάσουν στην Ελλάδα
    γαλοπούλες, turkey αγγλιστί,απ την Τουρκία στην Ελλάδα ΜΑΣ.
    Κράτα εσύ τον μεγαλογράμματο πατριωτισμό σου( κεφαλαια γραμματα),να κρατήσω εγώ τον μικροπατριωτισμό μου.
    Και μη ξεχάσω…
    Λέμε στον Θεό μας κι όχι στο Θεό μας.
    Λέμε στον Χριστό μας κι όχι στο Χριστό μας.
    Λέμε στον Ρήγα κι όχι ΣΤΟ ΡΗΓΑ.
    Όταν ακολουθεί αρσενικό, διατηρείται το ν,όπως διατηρείται, όταν ακολουθεί
    φωνήεν ή λέξη από μπ,τζ,ντ,γκ,κ,π,τ,ψ,ξ.
    Λέμε στο πηγαδι!
    Λέμε στον πατριωτισμό κι όχι ΣΤΟ Πατριωτισμό.
    Μεγάλε Πατριώτη,και από Θεού άρξασθαι και μετα; από γραφής άρξασθαι.
    ” Η αλεπού εκατό,το αλεποπουλο εκατόν ενα”..
    Σχωρμένα,μιας και πλησιάζει η Εορτή την Εορτών Η Ανάσταση κι όχι Πάσχα.
    Παρε και ένα πατριωτόμετρο τώρα και μέτρα,θα ΕΚΠΛΑΓΕΙΣ;

  7. Μια χαρά τα λέει ο Καθηγητής.
    Μάλλον είναι πιο πατριώτης από κάποιους άλλους ,μόνο στα λόγια πατριώτες.

Γράψτε απάντηση στο Στέλιος Κ.καθηγητης. Ακύρωση απάντησης

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.