5 μύθοι για την μεταρρύθμιση στην  Γ΄ Λυκείου – Του Χαράλαμπου Παπαδόπουλου



Του Χαράλαμπου Παπαδόπουλου:

Η τωρινή και η προηγούμενη κυβέρνηση συμφώνησαν στο να είναι το Λύκειο ουσιαστικά μόνο δυο τάξεις, η Α΄ και η Β΄, ενώ η Γ΄ να είναι τάξη προετοιμασίας για το Πανεπιστήμιο. Έτσι η προηγούμενη κυβέρνηση διπλασίασε τις ώρες διδασκαλίας και την ύλη στα μαθήματα που δίνουν οι μαθητές πανελλαδικές εξετάσεις  και η τωρινή κυβέρνηση συμφωνεί και το συνεχίζει. 

Βέβαια αυτή η αλλαγή είναι μεγάλη επειδή καταργεί ουσιαστικά την Γ΄ τάξη από τον κορμό του Λυκείου  και την κάμνει προπαρασκευαστική τάξη του Πανεπιστημίου. Και φυσικά και οι δυο κυβερνήσεις είναι περήφανες για το κατόρθωμά τους και διατυμπανίζουν τα πλεονεκτήματα αυτής της αλλαγής. Επειδή ανήκω σ’ αυτούς που ταλαιπωρούνται και από αυτή την μεταρρύθμιση θα ήθελα να εκθέσω 5 μύθους που περιέχει.

1ος μύθος : Οι γονείς μετά από αυτή την μεταρρύθμιση θα εμπιστευτούν στο Λύκειο την επιτυχία του παιδιού τους στις πανελλαδικές εξετάσεις.

Αυτό θα ίσχυε για κάποια άλλη χώρα αλλά όχι για την Ελλάδα. Εδώ το ζήτημα να περάσουν τα παιδιά μας στο Πανεπιστήμιο το έχουμε αναγάγει στο σπουδαιότερο ζήτημα της ζωής μας και δεν το εμπιστεύονται οι γονείς στο Λύκειο με 25 μαθητές στην αίθουσα, με χασίματα ωρών για ψύλλου πήδημα, με μαθητές κακομαθημένους από τα πολλά δικαιώματα που τους έχουν δώσει οι κυβερνήσεις να εμποδίζουν το μάθημα, με καθηγητές να απουσιάζουν συχνά. Τόσα χρόνια κανένας υπουργός παιδείας δεν μπόρεσε να βρει ένα τρόπο να αναπληρώνεται  ο καθηγητής που απουσιάζει και να μη χάνουν οι μαθητές το μάθημα.  

2ος μύθος : Επειδή οι μαθητές θα διδάσκονται τόσες πολλές ώρες τα μαθήματα κατεύθυνσης στο Λύκειο δεν θα χρειάζονται φροντιστήριο.

Και όμως με την αλλαγή αυτή χρειάζονται περισσότερες ώρες φροντιστήριο. Κατ’ αρχάς για να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας τα φροντιστήρια στην Ελλάδα είναι σχεδόν αδύνατον να καταργηθούν.  Η συνήθεια των φροντιστηρίων χρόνια τώρα από τότε που ήμασταν εμείς μαθητές και ακόμα πιο πριν έχει περάσει μέσα στην ψυχολογία μας, στην νοοτροπία μας. 

Πρέπει να γίνει μια πραγματικά επαναστατική μεταρρύθμιση για να σταματήσει να είναι η Ελλάδα η μόνη χώρα στον κόσμο που ο μαθητής ακούει δυο φορές το ίδιο μάθημα. Πρέπει να αλλάξουν και τα όνειρα που κάμνουμε οι Έλληνες για το μέλλον των παιδιών μας. Τελικά με την μεταρρύθμιση αυτή για να μπορούν τα φροντιστήρια να καλύψουν τον διπλασιασμό της ύλης αναγκάστηκαν να διπλασιάσουν τις ώρες των μαθημάτων και φυσικά διπλασιάστηκαν και τα χρήματα που πληρώνουν οι γονείς των μαθητών. 

3ος μύθος :  Με τον διπλασιασμό της ύλης οι μαθητές θα είναι καλύτερα προετοιμασμένοι για το Πανεπιστήμιο.

Θα μιλήσω για τα μαθήματα φυσικών επιστημών που είναι η ειδικότητά μου. Η διδασκαλία των μαθημάτων φυσικών επιστημών είναι  όπως το φαγητό. Πρέπει να γίνεται σιγά σιγά για να αφομοιώνονται οι γνώσεις.  Δυστυχώς όμως τόσο τεράστια που έγινε η ύλη στην Χημεία αλλά και στην Φυσική και σε τόσο βάθος που πρέπει να διδαχθούν την ύλη για να μπορούν οι μαθητές να αντιμετωπίσουν το επίπεδο δυσκολίας των θεμάτων στις πανελλαδικές εξετάσεις, κάθε άλλο παρά σιγά σιγά μπορεί να γίνει η διδασκαλία. 

Ξέρετε πως λέγεται η διδασκαλία που δεν προσφέρεται σωστά στους μαθητές ; Λέγεται πασάλειμμα. Άρα καμιά σοβαρή προπαρασκευή των μαθητών για το Πανεπιστήμιο δεν γίνεται, απλώς τραυματίζουμε την ψυχολογία των μαθητών που τους αναγκάζουμε μέσα σε μια μόνο τάξη, την Γ΄ Λυκείου, να αφομοιώσουν τόσο όγκο επιστημονικών γνώσεων. Και το αποτέλεσμα είναι περίπου το 50% των μαθητών στην Χημεία και την Φυσική να γράφουν στις πανελλαδικές εξετάσεις κάτω από την βάση.

4ος μύθος : Η μεταρρύθμιση είναι προοδευτική.

Δυστυχώς όλο το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν έχει σχέση με την προοδευτικότητα. Αφού λοιπόν για πέντε χρόνια, τρεις τάξεις στο Γυμνάσιο και δυο στο Λύκειο συνηθίσαμε τους μαθητές στην μικρή προσπάθεια, μιας που χρειάζεται να μας παρακαλέσει ο μαθητής για να τον αφήσουμε στάσιμο, τους φέρνουμε στην Γ΄ Λυκείου και ανεβάζουμε τόσο ψηλά τον πήχη που πρέπει να τρελαθούν για να τον περάσουν. 

Αν πραγματικά ήθελαν προοδευτικότητα θα επέτρεπε το υπουργείο στα μαθήματα των φυσικών επιστημών της  Γ΄ Λυκείου την χρήση αριθμομηχανής, ενώ τώρα αναλώνονται οι μαθητές σε ατελείωτες πράξεις με ένα σωρό δεκαδικά, σε πολλαπλασιασμούς και διαιρέσεις, όπου το παραμικρό λάθος ακυρώνει την λύση των ασκήσεων. Φυσικά δεν γνωρίζουν οι αρμόδιοι του υπουργείου παιδείας πόσο θα ανέβαζε το επίπεδο των μαθημάτων Φυσικής και Χημείας στο Λύκειο η χρήση από τους μαθητές επιστημονικής αριθμομηχανής !

5ος μύθος : Το υπουργείο ελέγχει ότι η ύλη των πανελλαδικών εξετάσεων καλύφθηκε όπως πρέπει σε όλα τα Λύκεια. 

Εννοείται φυσικά ότι το υπουργείο βλέπει μόνο χαρτιά και φυσικά ποιος συνάδελφος θα τολμήσει να δηλώσει ότι για κάποιο σοβαρό λόγο η ύλη στο μάθημά του δεν καλύφθηκε ; Είδαμε πόσο δημοκρατικά φέρθηκε το υπουργείο παιδείας στον συνάδελφο που χτύπησε την μαθήτρια. Τον απέλυσε με στοιχείο τα βίντεο των μαθητών από κινητά που το υπουργείο απαγορεύει να έχουν στο σχολείο, χωρίς να του δώσει το δικαίωμα να απολογηθεί, δικαίωμα που το έχει και ο μεγαλύτερος εγκληματίας ! 

 Οπότε αν για κάποιους πραγματικά σοβαρούς λόγους δεν καλύφθηκε η ύλη σε ένα μάθημα θα καλυφθεί όπως όπως δηλαδή με πασάλειμμα και φυσικά αυτό δεν θα φαίνεται στα χαρτιά. Αφού είναι σίγουρο ότι δεν θα ασχοληθούν υπεύθυνα με το πρόβλημα, αλλά θα επιλέξουν την εύκολη λύση να ρίξουν την ευθύνη στον καθηγητή.  

Ένα σχόλιο στο άρθρο “5 μύθοι για την μεταρρύθμιση στην  Γ΄ Λυκείου – Του Χαράλαμπου Παπαδόπουλου

Γράψτε απάντηση στο Ανώνυμος Ακύρωση απάντησης

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.