Αλησμόνητες Πατρίδες: Κυανέαι, η αρχαία Ελληνική πόλη της Λυκίας – Του Σταύρου Π. Καπλάνογλου



Του Σταύρου Π. Καπλάνογλου:

ΤΙ ΗΤΑΝ

Οι Κυανέαι ήταν μια αρχαία Ελληνική πόλη της Λυκίας , που ανήκε στις 3 γνωστότερες πόλεις που βρισκόταν στην νότια ακτή της σημερινής Τουρκίας απέναντι από το Ελληνικότατο Καστελόριζο

ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΤΑΝ

Ήταν μια πόλη χτισμένη σε απότομους βράχους έως και 240 μέτρα πάνω από το σημερινό χωριό Yavı, της επαρχία Κας στην περιφέρεια της Αττάλειας

Βρισκόταν ανάμεσα στην αρχαία Αντίφελλο (5χλμ ανατολικά )και τα Μύρα (18 χλμ. Δυτικα ) και σε βαθος 5 χλμ. από την ακτή.

ΤΟ ΟΝΟΜΑ

— Kyaenai

Η αρχαία ονομασία της πόλης είναι ξεκάθαρη Ελληνική λέξη ετυμολογικά

η λέξη κυανός < (διαχρονικό) αρχαία ελληνική κυάνεος / κυανοῦς < κύανος

που σημαίνει “σκούρο μπλε”,

Κυανός, -ή, -ό (ο έχων ή έχουσα ) κυανό χρώμα .

1. σκουρόχρωμος, που έχει το βαθύ χρώμα του ουρανού, – σκούρος μπλε

2. θαλασσής, γαλάζιος, μπλε

— “Ringing Rocks (Βράχοι που σφυρίζουν )

Στα Αγγλικά η πόλη αποκαλείτο και “Ringing Rocks”

λόγω της εμβοής που προκαλείται από τον άνεμο που χτυπά τους βράχους εδώ κατά λέξη μεταφράζεται “Κουδούνισμα Βράχων ” ή όπως θα λέγαμε σε ελεύθερη μετάφραση ΄΄Βράχοι που σφυρίζουν ‘’

Ο William Martin Leake στις αρχές του 19ου αιώνα λέει ότι τα ερείπια του ανακαλύφθηκαν δυτικά της Aδριάκη που ήταν το λιμάνι των Μύρων (Demre )

Ο τόπος, που βρίσκεται στην κορυφή του λιμανιού του Τριστόμου και αυτό επιβεβαιώθηκε απο μια επιγραφή.

Ο Leake παρατηρεί ότι σε μερικά κείμενα του Πλινίου του πρεσβυτέρου γράφεται Cyane .

Στο συνέκδημο του Ιεροκλέους τον 6ο αιώνα μ.Χ. και στο Notitiae Episcopatuum * είναι το Cyaneae.

*Το Notitiae Episcopatuum είναι επίσημα έγγραφα που παρέχουν στις ανατολικές χώρες τον κατάλογο και την ιεραρχική τάξη των μητροπολιτών και επισκοπών μιας εκκλησίας.

Στη Ρωμαϊκή Εκκλησία οι αρχιεπίσκοποι και οι επίσκοποι ταξινομήθηκαν σύμφωνα με την αρχαιότητα της αφιέρωσις τους και στην Αφρική ανάλογα με την εποχή τους.

ΙΣΤΟΡΙΑ

Στην βιβλιογραφία οι Κυανέαι (Κυαναί ) αναφέρονται από τους Πλίνιο και Ιεροκλή, αλλά για την ύπαρξη της πληροφορίες λαμβάνονται και από νομίσματα και επιγραφές που βρέθηκαν .

Η κύρια πόλη είναι φανερό ότι βρισκόταν στην περιοχή μεταξύ Αντίφελου και Μύρας και κατείχε ένα σημαντικό έδαφος.

Δεν είναι γνωστό πότε ιδρύθηκε η πόλη, αλλά οι επιγραφές που αποκαλύφθηκαν αποκαλύπτουν ότι η ιστορία της πόλης χρονολογείται από την 1η χιλιετία π.Χ.

Επί τη βάσει των περισσοτέρων αρχαιολογικών ευρημάτων η Αρχαία Πόλη του Kyaenai, θεωρείται ότι ιδρύθηκε τον 4ο αιώνα π.Χ.,

Το θέατρο, η ακρόπολη και η νεκρόπολη είναι από τα ιστορικά κτίρια που μπορεί να δει πολλές σαρκοφάγους και ανάγλυφα από τη ρωμαϊκή περίοδο.

Δεν υπάρχουν πολλές πληροφορίες για την ιστορία της πόλης στα έργα του Γέροντα Πλίνιου ή άλλων συγγραφέων των τελευταίων περιόδων που μελέτησαν το έργο του. .

Μιλούν για την πόλη αναφερόμενοι στην μεγαλύτερη από αυτές τις επιγραφές αφορά τον πολίτη που ονομάζεται “Ιάσονας”, γιος του Νικοστράτου ,και μια άλλη που αφορά τον σύγχρονο του Πλινίου , Ομπραμοά από τη Ροδιαπόπολη, που δωρίζει χρήματα γενναιόδωρα σε διάφορες πόλεις και 16 πόλεις Λυκίας για την αποκατάσταση των ζημιών που έγιναν τότε μετά από ένα μεγάλο σεισμό και έδωσαν τιμητικούς τίτλους σε αυτό το άτομο σε διαφορετικές χρονικές στιγμές.

Ο Ιάσων είχε τον τίτλο ‘’Λυκιάρχης’’ (πρόεδρος της Λυκίας) και όταν η Ένωση του γνωστοποίησε τις τιμές στο τέλος της θητείας του, κάποιος με το όνομα «Moles» αντιτάχθηκε για άγνωστο λόγο και το ζήτημα έπρεπε να αναφερθεί στον Ρωμαιο αυτοκράτορα Αντώνιο Πίος.

Στην απάντησή του, ο αυτοκράτορας δηλώνει την έγκρισή του για τις πιστώσεις που δόθηκαν στον Ιάσονα, με βάση τα στοιχεία που παρουσίασαν οι αξιωματούχοι της Λυκιακής Ένωσης.

**Ο Γάιος Πλίνιος Σεκούνδος (Gaius Plinius Secundus, 23 – 25 Αυγούστου 79), περισσότερο γνωστός ως Πλίνιος ο Πρεσβύτερος, ήταν Ρωμαίος συγγραφέας, φυσιοδίφης και φυσικός φιλόσοφος, καθώς και στρατιωτικός και ναυτικός διοικητής των πρώτων χρόνων της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας και φίλος του αυτοκράτορα Βεσπασιανού.

Εκμεταλλευόμενος το μεγαλύτερο μέρος του ελεύθερου χρόνου του μελετώντας, γράφοντας και διερευνώντας φυσικά και γεωγραφικά φαινόμενα, ο Πλίνιος έγραψε την εγκυκλοπαιδική Φυσική Ιστορία, η οποία αποτέλεσε συντακτικό μοντέλο για τις εγκυκλοπαίδειες.

– Θεοί

Ο Παυσανίας έγραψε ότι υπήρχε το μαντείο του Απόλλωνα Θυρξέα (Ἀπόλλωνός Θυρξέως) ,από τα νομίσματά είδαμε οι υπήρχε λατρεία και στους Ερμή, Απόλλωνα , την Άρτεμη και τον άθεο του πολέμου Άρη.

ΡΩΜΑΙΟΙ

Η πόλη σημείωσε μεγάλη πρόοδο στη Ρωμαϊκή περίοδο,

ΒΥΖΑΝΤΙΟ

Την Βυζαντινή εποχή η εκκλησία της πόλης καταγράφεται ως επισκοπικό κέντρο, και βυζαντινά ερείπια της πρώιμης Χριστιανικής περιόδου υπάρχουν στην Ακρόπολη,

– Χριστιανική περίοδος

Στο εκκλησιαστικά τακτικά του Ψευδο-Επιφάνιος, γραμμένο περίπου το 640 μ.Χ υπό βυζαντινό αυτοκράτορα Ηράκλειου , η επισκοπή της Cyanae κατατάσσεται 15η μεταξύ των επισκοπών της μητρόπολης των Μύρων , την πρωτεύουσα της Λυκίας.

Στους βυζαντινούς χρόνους ο επίσκοπος των Κυανέων κατέλαβε την 36η θέση και τελευταίος υπό τον μητροπολίτη των Μύρων.

Δεν υπάρχουν υπάρχοντα αρχεία των ονομάτων των επισκόπων .

Δεν είναι πια οικιακή επισκοπή, η Κυαναί αναφέρεται σήμερα από την Καθολική Εκκλησία

Είναι κατανοητό ότι ήταν ένα σημαντικό κέντρο που είχε γίνει αρκετά μικρό τον 10ο αιώνα και εγκαταλείφθηκε τον 10ο αιώνα. ”

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΚΑΤΑΛΟΙΠΑ

Δεν έχουν πραγματοποιηθεί αξιολογείς αρχαιολογικές ανασκαφές μας με αποτέλεσμα να μην έχουμε πολλές πληροφορίες για την πόλη

Ως εκ τούτου, και λόγω της έλλειψης ασφάλειας στην αρχαία πόλη όσα ευρήματα έχουν αποκαλυφθεί είναι προϊόντα λαθρανασκαφών και λίγες πληροφορίες φθάνουν στους ιστορικούς για καταγραφή.

.

Τα ερείπια βρίσκονται σε έναν ψηλό, απότομο λόφο ακριβώς πάνω από το χωριό. Πολλά κτίρια παραμένουν σε ερειπωμένη κατάσταση σε αυτό σε αυτα συμπεριλαμβάνονται ένα μεγάλο κτηρίο λουτρών, μια βιβλιοθήκη και πολλα πηγαδια και δεξαμενές.

Το θέατρο, βρίσκεται σε μια χαμηλότερη κορυφή προς το Δυσμάς , είναι μεσαίου μεγέθους, με 25 σειρές καθισμάτων και ένα διάζωμα.

Το τοίχωμα συγκράτησης είναι από μικρά πολυγωνικά μπλοκ, που καταρρέουν και στα δύο άκρα.

Από το κτίριο της σκηνής παραμένουν ελάχιστα ίχνη.

Υπάρχουν αμέτρητες σαρκοφάγοι παντού, και στην απόκρημνη πλευρά του λόφου υπάρχει ένας καλοδιατηρημένος τάφος – στυλ ναού .

Ειδικότερα υπάρχει:

–Ακρόπολη

Υπάρχει ένα κτίριο στην ακρόπολη παλαιότερης εποχές στο οποίο φαίνεται ότι έγιναν επισκευές την Βυζαντινή περίοδο.

-Τείχος

Η πόλη ήταν μικρή και περιτριγυρισμένη από ένα ακατέργαστο ελληνικό τείχος, πολύ τέλειο σε ορισμένα μέρη, που συνδυάζει το πολυγωνικό και το κυκλώπειο στυλ στην κατασκευή του.

Το κτίριο περιβάλλεται από τοίχους μήκους 440 μέτρων, χρησιμοποιήθηκε επίσης κατά τη βυζαντινή περίοδο.

– Πύλες

Υπολογίζεται ότι το τείχος της πόλης, είχε τρεις πύλες στα δυτικά και βόρεια μέρη, έχει μια τέταρτη πόρτα στο άκρο του δυτικού τείχους.

Σήμερα υπάρχουν μερικώς διατηρημένες .

— Θέατρο

Στα νότια του λόφου, υπάρχει ένα θέατρο που βρίσκεται σε μια πλαγιά και έχει επιβιώσει μέχρι σήμερα. Υπάρχει ένα θέατρο διαμέτρου 165 μέτρων Είναι η καλύτερα διατηρημένη κατασκευή στις Κυανές αναμφίβολα αυτή του 2ου αιώνα π.Χ.

Προϋπήρχε στην θέση του θέατρο της Ελληνιστικής εποχής από τον 3ο αιώνα π.Χ.

Είναι ένα θέατρο χωρητικότητας τριών ή τεσσάρων χιλιάδων από την Αρχαία Πόλη των Κυανέων.

Μπροστά από το θέατρο βρίσκεται η ακρόπολη, η οποία ήταν ο χώρος διαβίωσης της πόλης, και κοντά υπήρχε η νεκρόπολη .

– Κάτω αγορά & Πάνω αγορά

Υπάρχουν ενδείξεις για την ύπαρξη αγορών σε 2 πλευρές της πόλης στην πάνω πλευρά η μια και στην κάτω η άλλη

–Κτίρια

Στην κλειστή αστική περιοχή, κρυμμένη ανάμεσα σε θάμνους και δέντρα, υπάρχουν πολλά κτίρια, κυρίως από τη Ρωμαϊκή εποχή

– Ρωμαϊκά λουτρά

Υπήρχαν ρωμαϊκά ιαματικά λουτρά

– Θησαυροφυλάκιο

Ημιτελής κατασκευή

– Βυζαντινή βασιλική

Ο χριστιανισμός ήρθε και στην πόλη αυτή και χαρακτηριστικές είναι οι ενδείξεις για την ύπαρξη μεγάλη βυζαντινή βασιλικής εκκλησίας

– Σαρκοφάγος Khudalije

Μια από τις παλαιότερες είναι η περίτεχνη σαρκοφάγος του Khudalije, μια αριστοκρατική σαρκοφάγος των κλασσικών χρόνων της Λυκίας

–Νεκρόπολη

Οι νεκροπόλεις, μοιάζουν με φωλιές πουλιού , υπάρχουν τάφοι- σαρκοφάγοι που στερούνται κιόνων και είναι σκαλισμένοι στους βράχους

Υπάρχουν άλλες πέτρινης κατασκευής, όπως και σε άλλες πόλεις της Λυκίας,πολλες διακοσμημένες. πολλές ταν της ρωμαϊκής εποχής .

Πολλοί άλλοι οι σαρκοφάγοι, είναι απλωμένοι ανάμεσα στα δέντρα και σε μια πολύ μεγάλη περιοχή της περιοχής, είναι τέτοιοι ώστε να αποκαλούν αυτό το μέρος “πόλη των σαρκοφάγων”. Προφανώς, οι ιδρυτές, οι ευγενείς ή οι πλούσιοι της πόλης ήθελαν να ζήσουν περισσότερο, και ίσως να θυμόμαστε, σε σαρκοφάγους, περισσότερους μεταξύ των ανθρώπων, σε ένα εξέχον μέρος, σε αντίθεση με τους βράχους στους τάφους όπου βρίσκονται οι φτωχοί. Οι σαρκοφάγοι στο δυτικό τμήμα των σαρκοφάγων είναι πολύ απλούστερες και διαφορετικές από αυτές στην ανατολική πλαγιά, και μερικές από αυτές είναι ανάγλυφες. Οι ανάγλυφες σαρκοφάγοι χρονολογούνται στο 350 π.Χ.

ΝΟΜΙΣΜΑΤΑ

Το Kyaenai, του οποίου τα νομίσματα σηματοδότησαν το Kykion Ku κατά τη διάρκεια της Ένωσης της Λυκίας, έδειξαν μια μεγάλη ανάπτυξη ειδικά υπό τη ρωμαϊκή κυριαρχία.

Α. Από μια μικρή έρευνα που κάναμε αναζητώντας νομίσματα της πόλης, είδαμε από την π .Χ περίοδο 167-100 Π.Χ. περίοδο που οι Κυαναι υπαγόταν στον Λυκιακό σύνδεσμο

νομίσματα με παραστάσεις του θεού Απόλλωνα και της θεάς Άρτεμης δαφνοστεφανομένους από την μια πλευρά και από την άλλη τσαμπιά σταφύλια ή την λύρα και το τοποσημο ΛΥΚΕΙΩΝ Κ-Υ.

Β. Από την περίοδο που αυτοκράτορας στην Ρώμη ήταν ο Γορδιανός* 238- 264 μχ νομίσματα από την περίοδο του αυτοκράτορα Γορδιανου ή της γυναίκας του Τρανγκουιλλινας ( Τranquillina ) και από την άλλη ιππέα που ρίχνει ακόντιο ή τον θεό του πόλεμου Αρη να ρίχνει ακόντιο και στο άλλο χέρι να κρατά την ασπίδα και το τοποσημο ΚΥΑΝΕΙΤΩΝ

*Ο Γορδιανός Γ΄ (Marcus Antonius Gordianus Pius Augustus ),) ήταν Ρωμαίος αυτοκράτορας από το 238 έως το 244 μ. Χ. έγινε αυτοκράτορας σε ηλικία 13 ετων

Π πολέμησε νικηφόρα τους Γότθους στη Μυσία και από το 240 τους Πέρσες του Σαπώρη Α’. Κατά την εισβολή του Γορδιανού στην Περσία το 243, σύμφωνα με περσικές πηγές, οι Ρωμαίοι υπέστησαν βαριά ήττα σε μάχη κοντά στη Βαγδάτη το 244 και ο Γορδιανός σκοτώθηκε στη μάχη αυτή.

Τα νομίσματα είναι τύπου Lycian League και Gordian III

. Υπάρχουν επίσης νομίσματα της Ρόδου με αντίθετη ένδειξη με μια λύρα και τα γράμματα KU. Αυτά ανήκουν κατά πάσα πιθανότητα στην περίοδο της κατοχής της Λυκίας από τη Ρόδο, το 189-167 π.Χ., και προορίζονταν για κυκλοφορία στην κεντρική περιοχή.

ΟΙ ΚΥΑΝΑΙ ΣΗΜΕΡΑ

Στην θέση της αρχαίας πόλης σημεία υπαρχή εν μικρο χωριό το Yavu,

Σχολιάστε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.