Ο άνθρωπος είναι σώμα και ψυχή; Του Χαράλαμπου Παπαδόπουλου



Του Χαράλαμπου Παπαδόπουλου:

Ένα από τα καλά που προέκυψαν από την καραντίνα είναι και τα live αρχονταρίκια που παρουσιάζονται στο διαδίκτυο. Έτσι το προηγούμενο Σάββατο στο 1ο ψηφιακό αρχονταρίκι με τον γνωστό π. Νικόλαο Λουδοβίκο (υπάρχει στο youtube) μίλησε ο π. Νικόλαος με θέμα «μπορούμε να πάμε πέρα από την αρχή της ηδονής ; ». Από τα πολλά που μου άρεσαν θα καταθέσω μερικές σκέψεις για την ουσία του ανθρώπου.

Στην συζήτηση που ακολούθησε την ομιλία είπε ο π. Νικόλαος : «Όταν λέμε ότι ο άνθρωπος έχει την ελευθερία δεν εννοούμε ότι είναι συστατικό του είναι του με την έννοια που είναι το σώμα και η ψυχή, η ελευθερία αφορά τον τρόπο με τον οποίο ο άνθρωπος υπάρχει ως πρόσωπο. Καταλάβατε ;

Δηλαδή ο άνθρωπος δεν είναι απλά σώμα και ψυχή, είναι το πρόσωπο που χρησιμοποιεί αυτό το σώμα και την ψυχή. Και μπαίνει μέσα επομένως και η χρήση αυτών των πραγμάτων. Με τον τρόπο αυτό ο άνθρωπος δεν είναι απλά δεδομένος στον εαυτό του όπως είναι ας πούμε ο σκύλος, η γάτα, αλλά είναι αυτός ο οποίος δουλεύει με αυτά τα οποία έχει, και φτάνει κάπου, και δουλεύει διαλογικά. Διαλέγεται με τον κόσμο, με τους άλλους ανθρώπους, με την επιστήμη, και ιδεατά και με τον Θεό τον ίδιο, και με τον τρόπο αυτό, όλα αυτά τα οποία είναι προχωρούν εσχατολογικά προς εκείνο το οποίο θα φτάσουμε να είμαστε στο τέλος.

Ακριβώς αυτό και όχι αν κάναμε μια τομή θα βλέπαμε ότι ο άνθρωπος είναι σώμα, ψυχή, ελευθερία. Αλλά ακόμα κι αυτό που λέμε ότι ο άνθρωπος είναι σώμα και ψυχή δεν είναι εντελώς σωστό, γιατί κατά τους αγίους Μάξιμο Ομολογητή και Γρηγόριο τον Παλαμά, η ουσία του ανθρώπου είναι η σχέση των δύο, το τι κάνει και τι θα κάνει με το σώμα και την ψυχή, και εδώ είναι που μπαίνει η ελευθερία».

Από τα λόγια του π. Νικολάου συμπεραίνουμε ότι δεν αρκεί κάποιος για να είναι άνθρωπος να έχει απλά σώμα και ψυχή, αλλά και πως με την ελευθερία του τα χρησιμοποιεί. Δηλαδή τελικά ο χαρακτηρισμός που λέγαμε «ανθρωπόμορφα κτήνη» για ανθρώπους που έκαναν φρικιαστικά εγκλήματα, δεν ήταν σχήμα λόγου, αλλά ήταν η πραγματικότητα. Αυτοί οι άνθρωποι δεν είχαν το δικαίωμα να λέγονται άνθρωποι, επειδή δεν έκαμναν καλή χρήση του σώματος και της ψυχής τους με την ελευθερία που είχαν. Δηλαδή ο σκύλος ότι και να κάνει είναι σκύλος, ο άνθρωπος όμως δεν είναι σίγουρο πάντα ότι είναι άνθρωπος.

Θα λέγαμε άνθρωπο τον Ομέρ Βρυώνη που πέρασε στην σούβλα τον Αθανάσιο Διάκο με τρόπο να μην πεθάνει γρήγορα ώστε να τον έχουν στημένο όρθιο και να ευχαριστιούνται να τον φτύνουν για μέρες πριν πεθάνει ; Θα λέγαμε άνθρωπο τον Εμπούλ Λουμπούλ που το 1822 έβαλε τις γυναίκες των αγωνιστών της Νάουσας μέσα σε σακιά με γάτες και ποντίκια και φίδια, και άφησε έξω από το σακί το κεφάλι τους για να ευχαριστιέται με τις εκφράσεις του προσώπου τους καθώς θα πεθαίνουν ; Θα λέγαμε άνθρωπο τον Γερμανό στρατιώτη που στην Κατοχή έπιασε το ελληνόπουλο που έκλεψε λίγο ψωμάκι από το φορτηγό για να φάει και του έσπασε στο γόνατο το χεράκι του ;

Άρα σύμφωνα με τα λόγια του π. Νικολάου δεν αρκεί το ότι έχουμε σώμα και ψυχή για να είμαστε άνθρωποι. Το σημαντικότερο είναι η ελευθερία μας να κάνει καλή χρήση του σώματος και της ψυχής. Πραγματικά, τι να το κάνουμε που είχαμε σώμα και ψυχή αν τελικά και για μας ισχύσουν τα λόγια «αυτός ο άνθρωπος καλύτερα να μην είχε γεννηθεί» που είπε για τον Ιούδα ο Χριστός ; Μη γένοιτο !

5 σχόλια στο άρθρο “Ο άνθρωπος είναι σώμα και ψυχή; Του Χαράλαμπου Παπαδόπουλου

  1. Για να δουμε τι λενε τα βιβλια για ανθρωπους που ανηκουν δτο ανθρωπινο ειδος!!
    Απο το βιβλιο του Γρεβενιωτη δημοσιογραφου,Γιαννη Γκινη με τιτλο” Ιεραρχες Διακονοι της Χουντας”
    Αθηνα 1978, σελιδα 20!
    Παμε!
    Αποφασεις εκκλησιαστικων δικαστηριων!!
    Αρχιμ.Γερασιμος Γαρμπης,της αρχιεπισκοπης αθηνας,παραπτωμα: πορνεια.Ποινη: καθαιρεση!αριθμ αποφασης 60/7.10.68!!!
    Αρχιμ.Γαβριηλ Ρεβιθης,της μητροπ.πειραια.παραπτωμα: κιναιδισμος!
    Ποινη: καθαιρεση!αποφ.59/7.12.68!!
    Αρχιμ.Ιωασαφ Θηβαιος,της αρχ.αθηνων.παραπτωμα: κυναιδισμος!ποινη: καθαιρεση!
    Αποφαση53/18/9.1968!
    Αρχιμ.ΕυλαμπιοςΒουλγαρης,της μητροπ.θεσνικης!παραπτωμα: κιναιδισμοςποινη: καθαιρεση!αποφ 48/31.10.1968!!
    Ιερεας Αναστασιος Τζεβελεκος,της μητροπ.Ηλειας.παραπτωμα: κιναιδισμος!ποινη: καθαιρεση!
    Αρχιμ Ιακωβος Δεληγιαννακης,της αρχιεπ.αθηνων.παραπτωμα: κιναιδισμος!ποινη: καθαιρεση.αποφ.28/24.5.1968!!
    Ιερεας Κωνσταντινος Ζαφειροπουλοςτης μητροπ.Ηλειας,παραπτωμα: κιναιδισμος!ποινη: καθαιρεση!!
    Αρχιμ.Ματθαιος Μητροφανης,της αρχιεπ.αθηνων,παραπτωμα: πορνεία.ποινη: ισοβια αργια.αποφ.44/21.10.968!!!!
    Αρχιμ Στεφανος Παπαχαραλαμπους,αγιορειτης.παραπτωμα.α.παρενορία λειτουργια.βεμπορία οικοπεδων.γπορνεια.δ.Συνοικηση μετα γυναικων.ε.Εξομολογηση σε υπνοδωματιο.στ.Διανυκτερευση σε γυναικειο μοναστηρι.ζ.βαρυτατο σκανδαλο.ποινη: καθαιρεση ,επαναφορσ στην ταξη των λαικων,αριθμ.αποφ.57/20.11.1968!!
    Ιερεας Γεωργιος Φακος,της αρχιεπ.αθηνων.παραπτωμα: ανηθικος βιος.ποινη: καθαιρεση,επαναφορα στην ταξη των λαικων.αποφ.54/11.11.1968!!
    Αρχιμ.Χερουβειμ!!!!!!Καραμπελας!!!!!παραπτωμα: ανηθικοτητα.ποινη: διετης αργια!!!
    Οπως ελεγε ο μακαριστος Πειραιως Χρυσοστομος,που ειχε κανει τις ανακρισεις,” αι εν τω Παρακλείτω και υπο του Χερουβίμ Καράμπελα ανηθικότητες υπερβαίνουν και την πλέον πλουσίαν φαντασίαν,και οτι χρειάζεται ολόκληρον απόγευμα δια να τας διηγηθεί προς ημας”
    Βλεπε κειμενα Εκκλησιαστικα- Αγωνιστικα,Μητροπολ.Κορινθιας Παντελεήμονος,σ ε λ ι δ α 263!!!
    Τα παρα πανω βρισκονται στις σελιδες,20 και 21 του παρα πανω βιβλιου!!
    Ενα βιβλιο 151 σελιδων με ολα τα μυριπνοα ανθη του παραδεισου των υποκριτων και θεο- εμπαιχτων!!!
    Και οι παραπανω κυριε Παπαδοπουλε,ειχαν σωμα και ψυχη,απλως ειχαν παρα πανω σωμα…..
    Καλον υπολοιπον τεσσαρακοστης..
    Και λεει ο Χριστος” οτι ποτε δεν σας γνωρισα.φυγετε απο μενα εσεις που εργαζεστε την ανομια” Ματθαιος7:22 κ23

  2. κ. Παπαδόπουλε,
    Γιατί επιτρέπεται σε ένα (γιατί για ένα πρόκειται, αλλά με πολλά ονόματα) λυσασμένο ανθρωπάκι, ανερμάτιστο, να ξερνάει το δηλητήριο της απιστίας του με απίστευτο αμοραλισμό !
    Παράλληλα ευτελίζει και το σοβαρό ιστολόγιο!
    Το πνεύμα πλάνης που τον βασανίζει δεν διορθώνεται με επιχειρήματα.

    1. Ανώνυμε
      Εάν αποκαλείς τον Στέλιο ανήθικο,τότε για τους παραπάνω αναφερόμενους(γιατί είναι εντελώς αληθινά γεγονότα)τι έχεις να μας πεις?
      Το ποιος πλανάται εδώ πέρα άσε να το κρίνουν όσοι διαβάζουν και κρίνουν αμερόληπτα τα γεγονότα!
      Τα επιχειρήματα σου είναι γνωστά και δεν αποδεικνύουν τίποτε καινούργιο.
      Άπιστος μπορεί να είναι και ένας υποκριτής,όταν παραβλέπει ότι δεν συμφέρει.
      Δε μπορείς να αρνηθείς πως όσα λέει είναι αληθινά και αυτό σε πονάει,γιατί βγάζει άπλυτα στη φόρα για ανώτατους κληρικούς που ατιμασαν αυτό που εκπροσωπούσαν!
      Σε φταίει ο Στέλιος,για τους κυρίους αυτούς τι θα μας πεις?λυσσασμένα ανθρωπάκια μήπως?και ναταν μόνο αυτοί?όλα δεν κουκουλωνονται και είναι καιρός να κάτσεις να το σκεφτείς.
      Υ.Γ:Όταν ένας καταγράφει και αναφέρει εγκλήματα με στοιχεία,είναι αυτός εγκληματίας ή αυτοί που τα διαπράττουν?απάντηση δε θέλω,ρητορική ερώτηση!

  3. Δυο σελιδες του βιβλιου κατεγραψα και επαθες υπαρξιακη θρομβωση!!
    Φανταζομαι τι επαθες,οταν διαβασες ολοκληρο το βιβλιο του αείμνηστου Γρεβενιώτη συγγραφεα,Γιαννη Γκινη!!!!
    Ποσες ευχες και ποσα επαινετικα λογια εισεπραξε απο μερια σου!!
    Τα βιβλια γραφονται για να διαβαζονται,ολα τα βιβλια!!
    Αν βρηκες μια λεξη παραποιημενη απ αυτα που ανεφερα,να διορθωσεις!
    Οταν γραφω,εχω δυο δρομους!
    Πρωτον! παραθετω αυτολεξει κειμενα βιβλιων!
    Και δευτερον!οταν σχολιαζω και παραθετω προσωπικες αποψεις δεν καταφευγω σε παραληρηματα!
    Το δηλητηριο της απιστιας μου ειναι η αληθεια που εσυ δεν καταδεχεσαι,ως καταλοιπο μιας σκοτεινης περιοδου ..
    Μηπως αναγνωρισες καποιον δικο σου ανθρωπο στην παραπανω λιστα της ντροπης;
    Ηρεμησε!αυριο το πρωι θα εχω αλλες δυο σελιδες,την 29 και την 30 του παραπανω βιβλιου…κρατα και λιγο δηλητηριο για αυριο….
    ” ολη η δοξα ολη η χαρη,άγια μερα ξημερωνει” σου θυμιζει κατι;

Γράψτε απάντηση στο στελιος Ακύρωση απάντησης

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.