Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) Κοζάνης – Του Κ. Δεσποτίδη



Να, λοιπόν που προεκλογικά επανέρχεται η συζήτηση γύρω από το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), που προωθεί η Δημοτική Αρχή και μάλιστα από υποψήφιους δημάρχους και συμβούλους οι οποίοι ουδέποτε συμμετείχαν στη μακροχρόνια διαβούλευση.

Εδώ και 2 χρόνια το ΣΒΑΚ εντάσσεται στον ολοκληρωμένο σχεδιασμό του Δήμου για μια σύγχρονη, έξυπνη και βιώσιμη πόλη. Η Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας το Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου με πολυμελή ομάδα μελετητών, καταξιωμένων στην επιστημονική κοινότητα (Θ. Βλαστός, Ε. Μπακογιάννης κ. αλ.), με την συμβολή τοπικών ειδικών επιστημόνων και την ενεργή συμμετοχή των Υπηρεσιών και της Δημοτικής Αρχής από τη πλευρά του Δήμου Κοζάνης, εργάστηκαν, όλο αυτό το διάστημα, για την σύνταξη της αρχικής πρότασης. Οι διαβουλεύσεις τόσο με τους Πολίτες, όσο και με όλους τους Φορείς της πόλης, πολλές και εξαντλητικές είτε μέσω ερωτηματολογίων, είτε μέσω εργαστηρίων, είτε ηλεκτρονικά, είτε μέσω παρουσιάσεων σε ανοιχτές συνεδριάσεις, από την ομάδα του ΣΒΑΚ. Οι βασικές προτάσεις του Δήμου είναι γνωστές (βλ. παρακάτω), ακολουθούν τις οδηγίες του Eltis και της Ε.Ε. για τα ΣΒΑΚ και ήδη βρίσκονται στο στάδιο περαιτέρω εξειδίκευσης. Πρόκειται για ένα σχεδιασμό με μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη δυναμική και προοπτική.

Υπήρξε, κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης, κριτική από μερίδα συμπολιτών μας, που επικεντρώθηκε αποκλειστικά στην απώλεια θέσεων στάθμευσης στο κέντρο της πόλης, που αποτελεί βέβαια ένα στοιχείο του σχεδιασμού αλλά όχι την ουσία, εστιάζοντας στο δένδρο και χάνοντας το δάσος. Με τον τρόπο αυτό όμως αποπροσανατολίζεται η συζήτηση και η ψύχραιμη προσέγγιση σε ένα μέγιστο ζήτημα για το μέλλον της πόλης. Με κραυγές, αφορισμούς και ανέξοδη καταστροφολογία δεν μπορούμε να ελπίζουμε σε τίποτε εποικοδομητικό! Αποτελεί υποχρέωση, απέναντι στους πολίτες, για όποιον τοποθετείται δημόσια, είτε θεσμικά ως αντιπολίτευση, είτε ως υποψήφιος τοποθετούμενος προεκλογικά, να καταθέσει και πρόταση. Κάτι τέτοιο δεν υπήρξε!

Φυσικά υπάρχει και η επιλογή της μηδενικής λύσης – Η μη πρόταση! Το μηδενικό σενάριο…. Να αφεθούν τα πράγματα ως έχουν. Όμως μια Διοίκηση οφείλει να οραματίζεται τη πόλη του μέλλοντος, ώστε να παραδώσει στην νέα γενιά ένα περιβάλλον κατά τι βελτιωμένο, σε σχέση με αυτό που παρέλαβε.

Τις τελευταίες δυο δεκαετίες παραμείναμε, ως πόλη, στάσιμοι, χωρίς φρέσκες ιδέες με αποσπασματικές και μόνο επιλογές. Άλλες μικρομεσαίες πόλεις μας περάσανε σε οργάνωση και αξιοποίηση του Δημόσιου Χώρου (Τρίκαλα, Λάρισα κ. άλ.). Βρισκόμαστε μπροστά σε ένα άτυπο, πλην δημιουργικό, ανταγωνισμό των πόλεων. Η Κοζάνη τα τελευταία 5 χρόνια, με την παρούσα Δημοτική Αρχή, βρίσκεται πανελλαδικά στο κέντρο των εξελίξεων, της αποδοχής, του καλού παραδείγματος και του τρόπου που αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις του μέλλοντος, με ένα ολιστικό σχεδιασμό! Πρωτοπορούμε στις ιδέες και στις καλές πρακτικές! Σε όλα τα σχετικά συνέδρια είμαστε παρόντες για να καταθέσουμε τις ιδέες και τις πράξεις μας.

Η τελευταία κυκλοφοριακή μελέτη για τη πόλη έγινε πριν 25 χρόνια! Η πόλη της Κοζάνης πρέπει κυκλοφοριακά να αναδιοργανωθεί εκ βάθρων για να συναντηθεί με τη νέα εποχή. Να αναδείξει, όσο το δυνατόν, τον ελάχιστο Δημόσιο Χώρο που διαθέτει τουλάχιστον στο κέντρο της, προβάλλοντας ταυτόχρονα την ιστορικής της ταυτότητα.

Ναι, η πόλη έχει ιδιαιτερότητες (πυκνό πολεοδομικό ιστό στο κέντρο, δύσκολο ανάγλυφο). Έχει όμως και ευκαιρίες και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να μείνει αδρανής. Η αδράνεια, που συνοδεύει συνήθως την έλλειψη φρέσκων ιδεών, ισοδυναμεί, στην σημερινή εποχή, με αυτοκτονία. Εμείς αποδείξαμε ότι δεν φοβόμαστε να αναλάβουμε πρωτοβουλίες σε όλα τα επίπεδα, να λύσουμε χρονίζοντα ζητήματα να μην υπολογίσουμε το «πολιτικό κόστος», με μόνο γνώμονα την ευημερία των συμπολιτών μας και την προοπτική της πόλης.

Η ουσία της πρότασής μας, ως τωρινή και μελλοντική Δημοτική Αρχή, για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας είναι ακριβώς η απόδοση του Δημόσιου χώρου στους πολίτες της πόλης. Είναι καθαρά ζήτημα δημοκρατίας! Σεβασμός στους πεζούς συμπολίτες μας και κυρίως στις ευάλωτες ομάδες που δεν τολμούν να ξεμυτίσουν από τα σπίτια τους γιατί δεν έχουν ικανό δημόσιο χώρο για να κινηθούν – Στις μητέρες με τα καροτσάκια, στα μικρά παιδιά, στους ηλικιωμένους, στα ΑμεΑ. Να αποκαταστήσουμε την ισορροπία στις μετακινήσεις. Να δώσουμε βάρος στην οργάνωση των ΜΜΜ, στο περπάτημα, στη κίνηση με ήπιους τρόπους (κοινό ή ηλεκτρικό ποδήλατο, ηλεκτρικό πατίνι), στο μοίρασμα του ΙΧ προς τους χώρους εργασίας.

Ο στόχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι σαφής και μας αφορά όλους:

«Πρέπει να τελειώνουμε με τους αποσπασματικούς και κοντόφθαλμους σχεδιασμούς … κάθε πόλη, μικρή ή μεγάλη, να αποκτήσει μια στρατηγική ουσιαστικής στροφής προς καθαρότερους και πιο βιώσιμους τρόπους μετακίνησης, όπως το περπάτημα, το ποδήλατο, η δημόσια συγκοινωνία, και προς νέα μοντέλα χρήσης και ιδιοκτησίας αυτοκινήτου».

Δίνεται έμφαση «… στην συμμετοχή στον σχεδιασμό όλων των κατοίκων καθώς και στην αλλαγή της συμπεριφοράς και των επιλογών τους ως προς την κινητικότητα».
και … «Η ευρωπαϊκή πόλη δεν είναι δεδομένη. Στο χέρι μας είναι να την αλλάξουμε για να κερδίσουμε χώρο και να μειώσουμε το κόστος των μετακινήσεων. Να μοιραστούμε το δρόμο πιο ισόρροπα, πιο δίκαια, γιατί όλοι έχουν δικαίωμα στο δρόμο, όλοι πρέπει να είναι παρόντες, είναι ζήτημα απλής λογικής, αφού με τις σημερινές επιλογές απλά δεν χωράμε».

Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας είναι μια στρατηγική για να κάνει την πόλη πιο ανθρώπινη, πιο φιλική στον πεζό, πιο υγιή οικονομικά, πιο ελκυστική και πιο παραγωγική.

Πρόκειται για μια στρατηγική που θα βοηθήσει την πόλη μας να συμμετάσχει υπεύθυνα στην πανευρωπαϊκή κινητοποίηση απέναντι στην κλιματική αλλαγή και στα άλλα προβλήματα που αντιμετωπίζει το αστικό περιβάλλον.

Ζητούμενο είναι, λοιπόν, η Κοζάνη να λειτουργεί καλύτερα με δρόμους πιο ζωντανούς και με δυναμικές οικονομικές δραστηριότητες, επειδή θα δίνει περισσότερο βάρος στη δημόσια συγκοινωνία στη μικροκινητικότητα και το περπάτημα και λιγότερο στο αυτοκίνητο.

Στο χέρι μας είναι να αλλάξουμε την Κοζάνη διεκδικώντας περισσότερα δικαιώματα στην πόλη μας. Συμμετέχοντας στους σχεδιασμούς θα βοηθήσουμε να μειωθεί το κόστος και ο χρόνος των μετακινήσεων, να απελευθερωθούν κατειλημμένοι δημόσιοι χώροι, να μοιραστούν πιο ισόρροπα και πιο δίκαια. Το υπέρτατο ζητούμενο για τη πόλη μας έχει να κάνει με την κοινωνική, δημοκρατική και ηθική της ταυτότητα.

Οι προτάσεις του ΣΒΑΚ για την πόλη

ενίσχυση της κινητικότητας κατοίκων και επισκεπτών, κάτι που αποτελεί προϋπόθεση για την ανάπτυξη της οικονομίας.

Θωράκιση του κέντρου απέναντι στις διερχόμενες από το εσωτερικό του ροές και ενίσχυση της προσπελασιμότητάς του από τον πεζό και τη δημόσια συγκοινωνία.

Δημιουργία γειτονιών ήπιας κυκλοφορίας με όριο ταχύτητας τα 30 χλμ/ώρα.

Προστασία της πόλης από τρεις διαδοχικούς δακτυλίους που ενθαρρύνουν τις περιμετρικές κινήσεις γύρω από τις περιοχές που περιβάλλουν:

τον περιμετρικό που προστατεύει ολόκληρη την πόλη,
τον ενδιάμεσο. Σε αυτόν οι αρτηρίες διακόπτονται και οι προεκτάσεις τους προς το κέντρο μονοδρομούνται. Δίνεται η δυνατότητα να αναμορφωθούν και να αναβαθμιστούν αισθητικά.
τον εσωτερικό που αποτελεί την τελική γραμμή άμυνας του κέντρου.

Επίλυση των προβλημάτων στάθμευσης περιορίζοντας τις άσκοπες μικρομετακινήσεις, βελτιώνοντας τις επιδόσεις της δημόσιας συγκοινωνίας και δρομολογώντας μικρά οχήματα αποκλειστικά για την προσπέλαση του κέντρου. Παράλληλα, θα αναπτυχθεί σύστημα έξυπνης στάθμευσης που θα ενημερώνει τον οδηγό για τις διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης τόσο επί των οδών όσο και επί των εκτός οδού χώρων στάθμευσης. Τέλος προγραμματίζονται περιφερειακοί χώροι στάθμευσης μεγάλης χωρητικότητας για την εφαρμογή συστήματος park and ride, αλλά και νέοι χώροι στάθμευσης στα όρια του δακτυλίου της κεντρικής περιοχής.

Αγαπητοί συμπολίτες!
Τώρα είναι η ώρα των αποφάσεων με προτάσεις και ολοκληρωμένο σχεδιασμό, που θα οδηγήσουν την πόλη και τους πολίτες με ασφάλεια στο μέλλον και όχι με κραυγές και μόνιμο αρνητισμό!
Στόχος μας, μια βιώσιμη, υγιή οικονομικά πόλη με πολίτες ισότιμους που θα απολαμβάνουν τον δημόσιο χώρο που δικαιούνται!
Η Δημοτική Αρχή έχει αποδείξει ότι μπορεί να ηγηθεί αυτής της προσπάθειας που θα βελτιώσει την ποιότητα και τις συνθήκες ζωής των πολιτών και θα αναδείξει τη πόλη μας ως πρωτοπόρο πανελλαδικά!!

Δεσποτίδης Κων/νος
Αρχιτέκτονας Μηχ/κός MSc

3 σχόλια στο άρθρο “Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) Κοζάνης – Του Κ. Δεσποτίδη

  1. Χάρης Βαρδάκας πολ. Μηχ/κός

    - Edit

    Απαντήστε

    κ. Δεσποτίδη,

    Δυστυχώς αναφέρεσθε πάλι σε Γενικότητες και δεν απαντήσατε
    ποτέ στα συγκεκριμμένα προβλήματα όπως εγράφησαν σε Υπόμνημα
    8 σελίδων το οποίο δημοσιεύθηκε και υπεγράφη και από τον τ. Δήμαρχο
    Γιάννη Παγούνη και από τον σημερινό και προηγούμενο Πρόεδρο του
    Εμπορικού Συλλόγου και άλλους Προέδρους που είναι κατά του ΣΒΑΚ.

    Ενα Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής κινητικότητας [ ΣΒΑΚ ]
    μπορεί να περιλαμβάνει κατάργηση 50 ή 100 ή 500 ή 5.000 θέσεων
    στάθμευσης και τα 4 όμως είναι ΣΒΑΚ. Μπορεί ένα ΣΒΑΚ
    νά είναι καλό ή μέτριο ή κακό ή πολύ κακό, επωφελές ή καταστροφικό .
    Υποχρεούται μιά μελέτη ΣΒΑΚ, σύμφωνα με τις οδηγίες, να προτείνει
    περισσότερες εναλλακτικές λύσεις πράγμα που δεν γίνεται στο ΣΒΑΚ
    της Κοζάνης.
    Πριν από όλα το ΣΒΑΚ πρέπει να είναι ρεαλιστικόκαι λογικό . και
    να Υιοθετηθεί από την Κοινωνία .

    προτείνετε με το ΣΒΑΚ Κοζάνης :
    1) Κατάργηση 5.000 θέσεων στάθμευσης
    2) Κατάργηση της στάθμευση σε 100 δρόμους της Κοζάνης
    μεταξύ των οποίων όλοι οι κεντρικοί.
    3) πεζοδρόμηση της Π. Μελά , της Τριανταφυλλίδη, της Αριστοτέλους
    και πολλών άλλων δρόμων ΄.
    4)Απαγορεύετε την διέλευση ΙΧ αυτοκινήτων από το ευρύτερο
    κέντρο.
    5) Δημιουργείτε 5 χώρους στάθμευσης στά χωράφια έξω από τις
    εισόδους της Κοζάνης όπου θα σταθμεύουν οι ερχόμενοι στην Κοζάνη.
    6) ΔΕΝ ΕΦΑΡΜΟΖΕΤΕ ΟΥΤΕ ΤΟ 1/3 ΤΩΝ ΟΔΗΓΙΩΝ της ΕΕ [Eltis] περί ΣΒΑΚ
    Δεν μελετάτε τις επιπτώσεις , Δεν μελετάτε εναλλακτικά σενάρια.
    7) Μας λέτε ουσιαστικά οτι δεν σας νοιάζει που θα σταθμεύουν οι
    πολίτες , ας κόψουν τον λαιμό τους. Πράγμα αντιεπιστημονικό και
    παράλογο .
    8) Δεν γίνεται καμιά μελέτη γιά την στάθμευση πράγμα υποχρεωτικό
    γιατί το ΙΧ είναι είδος πρώτης ανάγκης σήμερα.
    9) Το Τεχν. Επιμελητήριο Κεντρ. Μακεδονίας πρόσφατα εξέφρασε
    έντονα την αντίθεση του γιά τον τρόπο που γίνονται τα ΣΒΑΚ.

    κ. Δεσποτίδη,
    οι συγκοινωνιολόγοι μας λένε ότι πρέπει να βρίσκουμε
    στάθμευση σε μέγιστη απόσταση το πολύ 300 μέτρων . Εσείς
    μας λέτε να σταθμεύουμε σε απόσταση 1.000 μ. ή 1.500 μ.!!!

    Πρίν 100 χρόνια οι δρόμοι της Κοζάνης είχαν λιγότερο από το μισό
    πλάτος τους . Ρυμοτομήθηκαν και κατεκόπησαν οι περιουσίες
    των πατεράδων μας γιά να φαρδύνουν οι δρόμοι γιά να κυκλοφορούν
    και να σταθμεύουν τα αυτοκίνητα . Δεν μας χαρίστηκε η στάθμευση
    την ΧΡΥΣΟΠΛΗΡΩΣΑΜΕ , και δεν θα μας στείλετε να παρκάρουμε στά
    χωράφια, δεν έπεσαν από το ουρανό οι Δημόσιοι χώροι.
    Αν σε ενα Σούπερ Μάρκετ η Εμπορικό κέντρο μεταφέρεις μόλις
    300 ή 500 μ μακρυά τήν στάθμευση των αυτά αμέσως θα κλείσουν.
    Ετσι εσείς θα νεκρώσετε όλη την αγορά της Κοζάνης και άθελα πριμοδοτείτε
    τις ξένες πολυεθνικές που κάνουν Εμπορικά Κέντρα έξω από τις πόλεις
    ή στην περίμετρο.

    ΤΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΜΕΝΟ ΣΒΑΚ ΤΗΣ ΚΟΖΑΝΗΣ ΕΙΝΑΙ ΕΚΤΟΣ ΠΑΣΗΣ
    ΛΟΓΙΚΗΣ και ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΟΣ .
    Είναι η Απόλυτη ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ γιά την Κοζάνη.
    Το 90% των πολιτών είναι αντίθετοι με το ΣΒΑΚ.
    Μόνο διαφήμιση έγινε του ΣΒΑΚ .
    ΔΕΝ ΕΓΙΝΕ ΟΥΤΕ ΜΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗΝ τηλεόραση.

    Απαιτείται ΡΙΖΙΚΗ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ του ΣΒΑΚ.
    [ πάλι ΣΒΑΚ θα είναι ].
    Ηδη με την πρώτη μελέτη Ανάπλασης της Πλατείας Λασσάνη
    των πέριξ δρόμων και της Ολύμπου ΚΑΤΑΡΓΟΥΝΤΑΙ 250 ΘΕΣΕΙΣ
    ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ . Οι επίπτώσεις στην Αγορά Θα είναι άμεσες. !!!!

    Ο καθηγητής κ. Βλαστός χαρακτήρισε ότι το πρόβλημα του
    κυκλοφοριακού της Κοζάνης είναι ΑΚΑΝΘΩΔΕΣ !! και το λύνει με την
    καταστροφή της πόλης. ! Ουδείς όμως έχει το αλάνθαστο και
    δικαιούμαστε με λογική τεκμηρίωση μας να αμφισβητούμε τις προτάσεις σας ,
    ακόμη και των καθηγητών. Η πραγματικότητα είναι αμείλικτη και μας
    κρίνει όλους.

    Το ΤΕΕ /ΤΔΜ είναι προβληματισμένο και αντίθετο με την
    πεζοδρόμηση της Π. Μελά και Τριανταφυλλίδη και την κατάργηση θέσεων
    στάθμευσης χωρίς να προηγηθεί λεπτομερής μελέτη στάθμευσης και
    εξασφάλιση της στάθμευσης, και οχι μόνο. Ζήτησε στοιχεία από την
    μελέτη ΣΒΑΚ και αρνηθήκατε να τα δώσετε στο ΤΕΕ.
    Ο Εμπορικός Σύλλογος δεν θέλει κατάργηση στάθμευσης πρίν
    δημιουργηθούν νέες θέσεις στάθμευσης ούτε και την πεζοδρόμηση της
    Π. Μελά και Τριανταφυλλίδη , το Οικονομικό Επιμελητήριο ομοίως κλπ.
    Το 90 % του κόσμου είναι αντίθετοι.

    Εντελώς ελλειμματική είναι η διαβούλευση και η πληροφόρηση των
    πολιτών.

    κ. Δεσποτίδη εφ΄οσον επιμένετε τόσο πολύ στό συγκεκριμένο
    ΣΒΑΚ σας προσκαλώ σε μιά διεξοδική συζήτηση στην τηλεόραση , οι δύο μας
    γιατί έχουμε ασχοληθεί σε βάθος ,όπου όλος ο κόσμος θα πληροφορηθεί τις
    συγκεκριμμένες λεπτομέρειες του ΣΒΑΚ γιά να το αποδεχθεί ή όχι.

Γράψτε απάντηση στο Χάρης Βαρδάκας πολ. Μηχ/κός Ακύρωση απάντησης

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.