Η αθέατη πλευρά των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα – Έρευνα φοιτητών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας του τμ. Εφαρμοσμένης Πληροφορικής

panepistimio-makedonia45645

Η παρακάτω έρευνα έγινε από τους φοιτητές του Πανεπιστημίου Μακεδονίας του τμήματος Εφαρμοσμένης Πληροφορικής Αβραάμ Δανιήλ, Μπόντη Χρυσάνθη, Παναγιωτίδου Δέσποινα και Τσακούμη Ευαγγελία στο πλαίσιο του μαθήματος Προηγμένα Πληροφοριακά Συστήματα.

Ακούγεται ότι κάθε χρόνο συμβαίνουν όλο και περισσότερα δυστυχήματα. Μετά όμως από μελέτη των δεδομένων που βρέθηκαν και των οπτικοποιήσεων που έγιναν διαπιστώθηκε ότι αντιθέτως υπάρχει μείωση των δυστυχημάτων με το πέρασμα των χρόνων. Σκοπός όμως είναι να συνεχιστεί αυτή η μείωση. Παρακάτω παρουσιάζεται η κατάσταση που επικρατεί στους δρόμους της Ελλάδας.

Για τις ανάγκες του παρακάτω κειμένου μελετήθηκαν τα δεδομένα των χρονολογιών 2010 έως 2013, τα οποία αντλήθηκαν από τα ανοιχτά δεδομένα της ιστοσελίδας της Ελληνικής Αστυνομίας^[1]. Χρησιμοποιήθηκαν επίσης δεδομένα από το αρχείο απογραφής πληθυσμού του 2011 από την Ελληνική Στατιστική Αρχή^[2].

Στη πλειοψηφία τα είδη των δυστυχημάτων είναι συγκρούσεις και εκτροπές.

1kytfkuyfulydulkyduyfi

Τα περισσότερα τροχαία πραγματοποιούνται με Ι.Χ.Ε οχήματα και δίκυκλα. Επιβεβαιώνεται ξανά το είδος των δυστυχημάτων αυτών να είναι εκτροπή και σύγκρουση.

2mhgflufuyfujfikgvkgki

Οι οδηγοί ανεξαρτήτως ηλικίας, όντας κύριοι υπαίτιοι των δυστυχημάτων είναι και αυτοί που τελικά πεθαίνουν. Φαίνεται παράλληλα ότι οι ηλικίες άνω των 55 πρωταγωνιστούν όσον αφορά τους αποθανόντες και μάλιστα στη περίπτωση όπου η ιδιότητα του παθόντα είναι πεζός υπάρχει συντριπτική διαφορά.

3jyfkdktydyktdudujyfi

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι ώρες κατά τις οποίες συνέβησαν τα δυστυχήματα με τις πρώτες πρωινές ώρες και συγκεκριμένα μεταξύ 24:00 με 07:00 να έχουν την πρωτιά. Τα πιο πολλά δυστυχήματα ανά οδικό δίκτυο, παρατηρούνται στις Κατοικημένες Περιοχές, στις Λοιπές Εθνικές Οδούς και τα Λοιπά Οδικά Δίκτυα.

4jtdkytdkytdjysjtrdy

Με την πάροδο του χρόνου παρουσιάζονται αλλαγές όσον αφορά τα αίτια των δυστυχημάτων. Η μεγαλύτερη αύξηση επήλθε σε αυτά που ερευνώνται και η μεγαλύτερη μείωση σε αυτά που προκλήθηκαν λόγω οδήγησης χωρίς σύνεση και προσοχή. Σε γενικές γραμμές όμως παρατηρείται μείωση.

5kytdkytsjyrsjrtsydu

Ενώ οι περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας είναι αυτές με τα πιο πολλά περιστατικά εντούτοις συγκριτικά με τον πληθυσμό που έχει η κάθε περιφέρεια παρατηρούμε μεγαλύτερο ποσοστό δυστυχημάτων στη Στερεά Ελλάδα και στην Πελοπόννησο.

6kluyfkuydkuydukfdu

Ενέργειες σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος^[1]

Τι ορίζει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας:
Αν συμβεί ένα οδικό τροχαίο ατύχημα ο οδηγός που εμπλέκεται σε αυτό θα πρέπει:
Να σταματήσει αμέσως στον τόπο του ατυχήματος, χωρίς όμως να δημιουργήσει πρόσθετους κινδύνους στην κυκλοφορία.
Να λάβει μέτρα κυκλοφοριακής ασφάλειας και να ειδοποιήσει την πλησιέστερη Αστυνομική Αρχή.
Να ανταλλάξει τα στοιχεία της ταυτότητάς του, καθώς και κάθε χρήσιμη πληροφορία. Σε περίπτωση μόνον υλικών ζημιών και όταν ο ζημιωθείς δεν είναι παρών, πρέπει μέσα σε 24 ώρες να τον ενημερώσει για όλες τις σχετικές πληροφορίες με τον πιο κατάλληλο τρόπο ή μέσω του πλησιέστερου Αστυνομικού Τμήματος.
Αν από το Τροχαίο ατύχημα προκλήθηκε θάνατος ή σωματική βλάβη, κάθε οδηγός και οποιοσδήποτε άλλος που ενεπλάκη θα πρέπει:
Να προσφέρει την αναγκαία βοήθεια και συμπαράσταση στους παθόντες.
Να ειδοποιήσει την πλησιέστερη αστυνομική αρχή και να παραμείνει στον τόπο του ατυχήματος έως ότου φθάσουν εκεί οι αρμόδιες αρχές.
Να εμποδίσει οποιαδήποτε μεταβολή των στοιχείων (μετακίνηση οχημάτων, εξαρτημάτων κ.α) στον τόπο του ατυχήματος, που θα μπορούσε να δυσχεράνει το έργο της Αστυνομίας.
Βοηθήστε τους συνανθρώπους και την Τροχαία στο έργο της. Κρατήστε τα στοιχεία ταυτότητας αυτοπτών μαρτύρων, η οποιαδήποτε στοιχεία μπορείτε (όπως φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά, αριθμό κυκλοφορίας, τύπο και χρώμα οχήματος κ.α,), όσων εγκαταλείπουν τον τόπο του ατυχήματος.

Το κείμενο γράφτηκε από φοιτητές του Πανεπιστημίου Μακεδονίας του τμήματος Εφαρμοσμένης Πληροφορικής στο πλαίσιο του μαθήματος Προηγμένα Πληροφοριακά Συστήματα. Η άδεια των δεδομένων είναι ανοιχτή και βάσει του προτύπου open definition 2.0. Για την οπτικοποίηση των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε το λογισμικό Tableau. Σκοπός του κειμένου είναι η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση των αναγνωστών σχετικά με τα θανατηφόρα ατυχήματα αλλά και την αποφυγή παρόμοιων περιστατικών.

Τέλος θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τον υπεύθυνο καθηγητή του μαθήματος κ. Ευθύμιο Ταμπούρη για τη βοήθεια και τις συμβουλές του για τη διεκπεραίωση της εργασίας αυτής.

Βιβλιογραφία
Διεύθυνση Τροχαίας Αστυνόμευσης (2017), “Ανάλυση θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων”, http://data.gov.gr/dataset/analysh-8anathforwn-troxaiwn-atyxhmatwn, [23/10/17].
Διεύθυνση Τροχαίας Αστυνόμευσης (2015), “Ημερήσια Στατιστικά Τροχαίας”, http://data.gov.gr/dataset/huepno1a-etat1ot1ka-tpoxaias, [24/10/17].
Υπ. Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης – Ελληνική Αστυνομία (2017), “Στατιστικά στοιχεία τροχαίας”, http://www.astynomia.gr/index.php?option=ozo_content&perform=view&id=74456&Itemid=86&lang=, [24/10/2017].
Ελληνική Στατιστική αρχή (2017), “Δημογραφικά χαρακτηριστικά / 2011”, https://www.statistics.gr/statistics/-/publication/SAM03/-, [29/11/2017].
Υπ. Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης – Ελληνική Αστυνομία (2017), “Ενέργειες σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος”, http://www.astynomia.gr/index.php?option=ozo_content&perform=view&id=272&Itemid=247, [08.12.17].

 
 
alex650
 
 

Σχολιάστε