Προτάσεις Χ. Κάτανα για απώλειες εσόδων από φόρους και τέλη κυκλοφορίας στα αυτοκίνητα άνω των 1929cc

Κυρία Υπουργέ,

Με βάση την απάντησή σας στην υπ.αριθ. 753/12-03-2015 θα ήθελα να σας υποβάλλω κάποιες προτάσεις σχετικά με την άρση των προβλημάτων φορολόγησης και είσπραξης των τελών κυκλοφορίας από τα οχήματα άνω των 1929 κυβικών εκατοστών. Οι ίδιες προτάσεις δύνανται να αποτελέσουν αφετηρία υπολογισμού και για τις υπόλοιπες κατηγορίες οχημάτων. Αναλυτικά σας αναφέρω μερικές προτάσεις:

i. Τροποποίηση υπολογισμού τελών κυκλοφορίας με βάση τα εκπεμπόμενα καυσαέρια του οχήματος και την κατηγορία εκπομπών ρύπων, την οποία καλύπτει ο κινητήρας του. Δηλαδή, να κατηγοριοποιηθεί το κάθε όχημα με βάση την κλάση ρύπων με την οποία συμμορφώνεται (Euro4, Euro5, Euro6 κτλ) και τα εκπεμπόμενα καυσαέρια, ανεξαρτήτως ηλικίας και έτους κατασκευής. Τα τέλη κυκλοφορίας θα ακολουθούν πτωτική πορεία ανάλογα με την ηλικία ενός οχήματος, αντίστοιχα με τα ισχύοντα σήμερα.

ii. Να γίνεται ο υπολογισμός του φόρου πολυτελείας με βάση την εργοστασιακή τιμή ενός αυτοκινήτου και όχι με βάση τον κυβισμό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί όχημα με αξία πώλησης κοντά στα 60.000€, το οποίο λόγω κυβισμού (1.800c.c.) εξαιρείται του φόρου πολυτελείας (π.χ. Lotus Elise), ενώ έτερο όχημα με τιμή πώλησης 20.000€ και κυβισμό 2.000 c.c. χρεώνεται φόρο πολυτελείας σήμερα (π.χ. KIA Sportage).

iii. Να υπάρξει διαχωρισμός των επιβαλλόμενων φόρων με βάση το καύσιμο κίνησης του οχήματος. Διαφορετικά τεχνικά χαρακτηριστικά διαθέτει ένας κινητήρας πετρελαίου, ένας κινητήρας υγραερίου ή φυσικού αερίου ή υδρογόνου κι ένας κινητήρας βενζίνης. Επομένως, είναι άδικο και γενικό να ελέγχεται απλά ο κυβισμός, τη στιγμή που από την ταξινόμηση φαίνεται και το καύσιμο αλλά και οι εκπομπές ρύπων ενός οχήματος.

iv. Προτείνουμε την ίδια αντιμετώπιση στα μεταχειρισμένα οχήματα, επιταχύνοντας τον υπολογισμό της απομείωσης της αξίας του οχήματος, χρησιμοποιώντας τα δεδομένα από την κοινή Ευρωπαϊκή αγορά. Παραδείγματος χάριν, ένα όχημα μεταχειρισμένο, ηλικίας τριών ετών, έχει απωλέσει στη Γερμανία το 70% περίπου της αξίας του, κάτι που δεν συμβαίνει στη χώρα μας.

v. Να μην αντιμετωπίζονται τα μεταχειρισμένα ως είδος πολυτελείας αλλά ως είδος ανάγκης. Επιθυμητό είναι κατά τον εκτελωνισμό των οχημάτων να λαμβάνεται υπ’ όψιν η εργοστασιακή έκδοση του αυτοκινήτου στην χώρα προέλευσης και όχι να χρεώνονται ως επιπλέον εξοπλισμός όσα δεν υπάρχουν στις αντίστοιχες ελληνικές εκδόσεις (π.χ. δερμάτινο σαλόνι, βοηθήματα στάθμευσης κ.ά.). Ως γνωστόν, οι ελληνικές εκδόσεις είναι πιο λιτές λόγω της υψηλής φορολογίας και του αντίστοιχου κόστους ταξινόμησης. Να μειωθούν, στο μεταβατικό στάδιο, τα τέλη κυκλοφορίας των οχημάτων υψηλού κυβισμού στο ήμισυ, γεγονός που θα επιτρέψει στους ιδιοκτήτες που έχουν κατατεθειμένες πινακίδες σήμερα, να τα επαναφέρουν σε χρήση. Τα έσοδα του Δημοσίου θα είναι μεγαλύτερα από σήμερα, καθώς τα αυτοκίνητα αυτά θα έχουν:
        α) κατανάλωση βενζίνης κι επομένως είσπραξη εσόδων,
        β) κόστος συντήρησης και επιδιόρθωσης, γεγονός που συνεπάγεται έσοδα από ΦΠΑ και φορολογία εισοδήματος των ιδιοκτητών συνεργείων.

vi. Η πολιτική του Δημοσίου απέναντι στα αυτοκίνητα ήταν τιμωρητική θεωρώντας τα ως είδος πολυτελείας και όχι ως εργαλείο δουλειάς και καθημερινότητας με στόχο την εξυπηρέτηση των υποχρεώσεων των οικογενειών και των επαγγελματιών. Ακόμη ένα παράδειγμα είναι τα οχήματα με κινητήρες Diesel τα οποία εκ των πραγμάτων χρειάζονται κινητήρες μεγαλύτερου κυβισμού λόγω φιλοσοφίας λειτουργίας του κινητήρα ώστε να είναι ασφαλή, τα οποία ενώ είναι εξαιρετικά σύγχρονα και μη ρυπογόνα, αντιμετωπίζονται ως πολυτελή.

vii. Επιπλέον, η θέση ενός τόσο μεγάλου αριθμού οχημάτων σε ακινησία προξένησε τεράστιο πλήγμα και στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Οι τιμές των μεταχειρισμένων καταποντίστηκαν και οι έμποροι ασφυκτιούν κάτω από το βάρος της τεράστιας μείωσης της αξίας του στόλου που κατείχαν. Το αποτέλεσμα ήταν να πωλούν οι Έλληνες τα αυτοκίνητά τους σε πολύ χαμηλές τιμές και αρκετά από αυτά στην συνέχεια να εξάγονται στο εξωτερικό όπου μεταπωλούνταν προς όφελος εκείνων των κρατών.
viii. Επίσης και μια κατηγορία αυτοκίνητων είναι και τα πολυτεκνικά , που για την εξυπηρέτηση της πολυμελούς οικογένειας, αγοράστηκαν μεγάλα σε όγκο και λόγο φιλοσοφίας κατασκευής, για κινηθούν χρειάζονται  πολλά  κυβικά .Εάν δούμε βέβαια  και το θέμα του φόρου πολυτελείας, είναι φυσικό επακόλουθο ,πολλά από αυτά είτε να πουληθούν είτε να παροπλιστούν σε κάποιο γκαράζ.

Σας προτείνω λοιπόν ένα ενδεικτικό πίνακα υπολογισμού τελών κυκλοφορίας για αυτοκίνητα από 31/10 /2010 και πριν

1. 1929cc – 2357cc     από  660  ευρώ σε  400 ευρώ
2. 2358cc – 3000cc     από  880  ευρώ σε  500 ευρώ
3. 3001cc – 4000cc     από 1100 ευρώ σε  600 ευρώ
4 .4000cc και άνω      από 1320 ευρώ σε  700 ευρώ

Για τα τελωνεία θα ήθελα να εκφράσω την άποψη ότι θα πρέπει να ελεγχθεί το ενδεχόμενο κατάργησης του εκτελωνισμού αυτοκινήτων από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως συμβαίνει λόγου χάριν στην Ισπανία, στη Γαλλία και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Σε αυτές δεν υφίσταται η υποχρέωση εκτελωνισμού αυτοκινήτων, παρά μόνο η διαδικασία έκδοσης άδειας κυκλοφορίας.

Ο ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ
ΧΑΡΙΣΙΟΣ ΚΑΤΑΝΑΣ

Κοινοποιήστε
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Email this to someonePrint this page

Σχολιάστε