Εγνατία Οδός και μέτρα που έχουν ληφθεί για την προστασία της αρκούδας

Μετά το πρόσφατο ατύχημα με θύμα αρκούδα στον Κάθετο Άξονα «Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή» και τα σχετικά δημοσιεύματα στον τύπο, η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. ενημερώνει το κοινό για τα μέτρα που έχουν ληφθεί για την προστασία της καφέ αρκούδας:
 
1. ΕΝΙΣΧΥΜΕΝΗ ΠΕΡΙΦΡΑΞΗ στις περιοχές που χαρακτηρίζονται ως «βιότοποι της αρκούδας».

Η σύμβαση του συγκεκριμένου έργου εγκατάστασης ενισχυμένης υπερυψηλής περίφραξης στο τμήμα «Σιάτιστα – Κορομηλιά (45.1-3)» του Κάθετου Άξονα 45 «Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή» και σε τμήματα του κυρίου άξονα της Εγνατίας Οδού από Παναγιά έως Σιάτιστα (4.1 – 4.2), συνολικού ποσού 7,3 εκ. ευρώ, υπογράφηκε στις 20-12-2012 με Ανάδοχο την Ε.Ε. ΗΛΕΚΤΩΡ Α.Ε. και η συνολική προθεσμία περαίωσής της είναι εννέα (9 μήνες) από την υπογραφή της σύμβασης, ήτοι μέχρι 20-9-2013.  

Στην παρούσα φάση η Ανάδοχος έχει εγκατασταθεί και έχει εκκινήσει τις προπαρασκευαστικές εργασίες.

Από την «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» λαμβάνεται ιδιαίτερη μέριμνα για την ομαλή και απρόσκοπτη πρόοδο των εργασιών, έτσι ώστε το έργο να περαιωθεί έντεχνα εντός των προβλεπόμενων προθεσμιών.
    
Επίσης αξιοποιούνται τα στοιχεία που προκύπτουν από τη συνεργασία της «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» με τις ΜΚΟ «Καλλιστώ» και «Αρκτούρος» για την έναρξη τοποθέτησης της ενισχυμένης περίφραξης στα τμήματα όπου παρατηρείται συχνότερη διέλευση ζώων.
    
Με την υλοποίηση του έργου θα επιτευχθεί η αποτροπή εισόδου των μεγαλόσωμων ζώων στον αυτοκινητόδρομο, ώστε να εξαλειφθεί ο κίνδυνος τροχαίων ατυχημάτων.
    
Υπενθυμίζεται όμως ότι το τμήμα «Σιάτιστα – Κορομηλιά» του Κάθετου Άξονα «Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή» το οποίο βρίσκεται σε λειτουργία σήμερα, δεν είχε καταγραφεί ως βιότοπος της αρκούδας μέχρι την ολοκλήρωση του έργου, παρόλο που κατά τη διάρκεια εκπόνησης της περιβαλλοντικής μελέτης ζητήθηκε η άποψη των ΜΚΟ από την «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε».

Eπομένως, δεν ήταν δυνατό να υπάρχει έγκαιρη πρόβλεψη για την αντιμετώπιση του προβλήματος διάσχισης του αυτοκινητόδρομου από τα ζώα, όπως υπήρξε αντίστοιχα για άλλα τμήματα (πχ το τμήμα «Κορομηλιά-Κρυσταλλοπηγή» του ίδιου άξονα).

Τονίζεται δε, ότι η υλοποίηση του έργου εγκατάστασης της ενισχυμένης περίφραξης ακολούθησε όλα τα προβλεπόμενα στάδια σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία: έγκριση Δ.Σ. της «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.»  – μελέτη – χρηματοδότηση – προκήρυξη – έγκριση Ελεγκτικού Συνεδρίου – ανάθεση σύμβασης, τα οποία είναι απαιτούμενα στάδια για την ανάθεση ενός έργου και ορισμένα εξ’ αυτών υπόκεινται σε συγκεκριμένα χρονικά περιθώρια, εκτός του πεδίου ευθύνης της «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.».  
    
2. Στα πλαίσια των «ενδιάμεσων» μέτρων τα οποία εφαρμόζονται μέχρι την κατασκευή της υπερυψηλής ενισχυμένης περίφραξης, υπενθυμίζουμε ότι από τον Οκτώβριο και το Νοέμβριο του 2011 αντίστοιχα, διανέμονται κατά καιρούς από τα διόδια Πολυμύλου και Μαλακασίου, ενημερωτικά φυλλάδια στα διερχόμενα οχήματα με κατεύθυνση την υπόψη περιοχή, τα οποία αποτελούν προειδοποίηση των οδηγών για μείωση ταχύτητας σε περιοχές βιοτόπου της καφέ αρκούδας.

3. Επίσης, κατά μήκος του Κάθετου Άξονα (από τη Σιάτιστα έως την Κορομηλιά), με στόχο την ενημέρωση των οδηγών για το ενδεχόμενο διέλευσης των αρκούδων και για τη μείωση της ταχύτητας των οχημάτων στα τμήματα με τις συχνότερες διελεύσεις,  έχουν τοποθετηθεί:

i. 2 γενικές πληροφοριακές πινακίδες ενημέρωσης των οδηγών για τον βιότοπο αρκούδας, στα δύο άκρα του οδικού τμήματος,

ii. 10 ειδικές Πινακίδες Κινδύνου, σε οδικές θέσεις που καθορίστηκαν με βάση την αξιολόγηση επικινδυνότητας.

4. Τέλος, πρέπει να επισημανθεί ότι η κατασκευή της Εγνατίας Οδού και των Καθέτων οδικών Αξόνων, πέρα από τα σημαντικότατα αναπτυξιακά, οικονομικά και κοινωνικά οφέλη, έχει επιφέρει τεράστια βελτίωση στην οδική ασφάλεια των υπεραστικών μετακινήσεων του πληθυσμού κατά μήκος όλης της Βόρειας Ελλάδας. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να γνωρίζουν όλοι ότι μετά την απόδοση στην κυκλοφορία της Εγνατίας Οδού, τα θανατηφόρα ατυχήματα στις υπεραστικές μετακινήσεις μεταξύ Ηγουμενίτσας και Κήπων Έβρου, όπου ετησίως χάνονταν ανθρώπινες ζωές, μειώθηκαν από 123 ετησίως το 1998 (Εθνικές οδούς) σε 37 το 2009 (Εθνικές οδοί 24 & Εγνατία Οδός 13).

Δηλαδή, παρατηρήθηκε μείωση της τάξης του 70%.

Σχολιάστε