Η οικονομική κρίση ρίχνει λάδι… στο τηγάνι! Τα fast food και το άδοξο τέλος τους…

souvlakia sxara3453Αν μη τι άλλο, η οικονομική κρίση έφερε κάτι θετικό. Ανάγκασε εργένηδες, φοιτητές και βαριεστημένους νοικοκυραίους να μάθουν να τηγανίζουν επιτέλους αυτό το πολυσυζητημένο αβγό και να ανακαλύψουν θέλοντας και μη τα μυστικά της μαγειρικής.

Και μπορεί για τους απλούς πελάτες που πλέον δεν ξοδεύουν αλόγιστα τα χρήματα τους σε delivery να κάνουν κάτι ευεργετικό για τον οργανισμό τους, ωστόσο ένας ολόκληρος κλάδος βρίσκεται πλέον σε δεινή κατάσταση.

Ο κλάδος της γρήγορης εστίασης κατέγραψε απώλειες της τάξης του 40% το πρώτο εξάμηνο το 2012, σύμφωνα με τα στοιχεία της ICAP που δημοσιεύτηκαν προσφάτως, ενώ οι προβλέψεις για το υπόλοιπο του έτους είναι οι πλέον απαισιόδοξες.

Παράλληλα, έρευνα της Νielsen, κατέδειξε πως οι Έλληνες καταναλωτές αποφεύγουν όλο και περισσότερο την κατανάλωση γρήγορου φαγητού, με το 88% να έχει ελαττώσει τις «πολυτέλειες» στη διασκέδαση του, συμπεριλαμβανομένου και του έτοιμου φαγητού.

Σύμφωνα με τη Nielsen, τη μεγαλύτερη πτώση πωλήσεων παρουσιάζει η αγορά της πίτσας με 30%, ακολουθούν το σουβλάκι με 28%, οι αλυσίδες καταστημάτων με μπέργκερ (fast food) με 26%, οι αλυσίδες με σάντουιτς με 24%, με καφέ 24% και τα επώνυμα εστιατόρια με 23%.

Αξίζει να σημειωθεί, πως τα προ κρίσης στοιχεία έδειχναν πως ο εν λόγω κλάδος ήταν ο πλέον ανερχόμενος στη χώρα μας, καταγράφοντας ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 15% από το 2004 έως το 2009.

Το newpost.gr μίλησε με εκπρόσωπο γνωστής αλυσίδας μαζικής εστίασης – που για λόγους διαφήμισης δεν μπορεί να κατονομαστεί – ο οποίος και περιέγραψε με τα πιο μελανά χρώματα την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά, αναφέροντας πως η πτώση στις συνολικές παραγγελίες το τρίμηνο του του καλοκαιριού άγγιξε το 35%.

Τα αίτια και η αντίδραση της αγοράς

Φυσικά, βασικό αίτιο για να μετατραπεί το… όνειρο σε εφιάλτη αποτέλεσε η συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών με τη δραστική μείωση των εισοδημάτων του.

Όμως, σύμφωνα με τον ΣΕΠΟΑ (Σύνδεσμο Επώνυμων Οργανωμένων Αλυσίδων Εστίασης) τις πωλήσεις έχει πλήξει ανεπανόρθωτα και η επιβολή του 23% στον ΦΠΑ, ο οποίος εκτοξεύει τις τιμές των παρεχόμενων φαγητών στα ύψη. Στις αρχές του καλοκαιριού ο νεοσυστηθείς Σύνδεσμος που μόλις τον Ιούλιο εντάχθηκε στον ΣΕΤΕ,  είχε προειδοποίησει για τη δραματική αποσύνθεση του κλάδου, καλώντας την κυβέρνηση να μειώσει τον ΦΠΑ.

Πάντως, οι περισσότερες αλυσίδες αλλά και τα συνοικιακά εστιατόρια μαζικής εστίασης φαίνεται ότι έχουν αρχίσει να προσαρμόζονται στην κρίση, με δύο τρόπους:

1. Είτε με προσφορές και εκπτώσεις, καταργώντας παράλληλα ακόμα και την ελάχιστη τιμή delivery,

2. Είτε με την υιοθέτηση της «μισής μερίδας», πρακτική που είναι αρκετά διαδεδομένη στο εξωτερικό, ιδίως στις ΗΠΑ, όπου ο πελάτης μπορεί να καταναλώσει φθηνότερα το φαγητό που επιθυμεί, αλλά σε λιγότερη ποσότητα.

Άγγελος Ανδρέου
newpost.gr

 

  
eve_kaplanoglou17
 

Σχολιάστε